Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

063 - Parantajasta - osa 1

Kuva: H.H.H. Lorentzin (1906-2011) arkisto.
Rebell purjehtii Pukinsaaren seudulla, n. 1936.
Kolmatta Nefiä ja sen selontekoa ylösnousseen Jeesuksen palvelustyöstä nefiläisten keskuudessa on pitkään pidetty Mormonin kirjan huippukohtana. Tämä teksti voidaan myös nähdä Mormonin kirjan kaikkeinpyhimpänä. Kaikki 3. Nefissä, erityisesti Vapahtajan palvelustyö, toistaa temppeliin liittyviä aiheita ja Herran läsnäoloa kaikkeinpyhimmässä. Aiheet kuten hiljaisuus, ajattomuus, ykseys, syvä kunnioitus, ja pyhittäytyminen vahvistavat tämän tulkinnan.
...
Useista varsin pyhistä, ja siten asianmukaisen arvoituksellisista teksteistä Raamatussa, Kuolleenmeren kääröissä, ja Henok-kirjallisuudessa, on suurta varovaisuutta noudattaen mahdollista ennallistaa kaikkeinpyhimmässä läsnäolleita tai tapahtuneita perusasioita. (27)
...
Parantaminen
Temppeli oli pyhitetty parantamisen paikaksi 'jos ... tulee mikä tahansa vitsaus tai tauti' (1 Kun. 8:37), ja monin tavoin suuri ylipapin sovitus sovitusäivänä oli 'parantamisen riitti', joka paransi haavat ja palautti elämän koko luomakuntaan. (64) Kaikkeinpyhin toimi suurena esimerkkinä eheydestä, hyvinvoinnista ja täydellisestä pahan tai sairauden puuttumisesta. Vanhurskauden Poika todellakin saapui nefiläisten luo 'parantaminen siivissään', koko siellä tapahtuneen palvelustyönsä ajaksi. Jeesuksen ollessa lähdössä ensimmäisen Nefiläisten luona viettämänsä päivän lopussa, havaitessaan, että hän oli miltei uuvuttanut ihmiset, hän oli syvästi liikuttunut heidän kyynelistään ja lujasta uskostaan ja herkeämättömästä katseestaan. Täynnä sääliä hän pyysi, että itsekukin ja jokainen sairas ja ahdistettu tuotaisiin Hänen eteensä ja hän paransi heidät yksitellen. Muinaiset temppelit usein toimivat parantamisen pyhäkköinä. Herran huone lievensi Adamin lankeemuksen seuraamuksia, jotka niin usein pitävät sisällään sairautta, vammoja, rappeutumista ja surua.

John W. Welch

Artikkelilainauksen sisältämät viitteet (numerointi on alkuperäisen artikkelin mukainen):
(27) Tämän artikkelin sisältämissä kaikkeinpyhimpään liittyvissä pohdinnoissa käytän lähteenä pääasiassa seuraavia: Haran, Temples and Temple-Service sekä Barker, Temple Theology ja
Gate of Heaven.
(64) Barker, Margaret 2003: The Great High Priest. London: Clark, 50-55

Lähde:
Welch, John W., 2010: Seeing Third Nephi as the Holy of Holies of the Book of Mormon.
Journal of the Book of Mormon and Other Restoration Scripture 19/1 (2010), 36–55.
Artikkeli on saatavissa osoitteessa: http://scholarsarchive.byu.edu/jbms/vol19/iss1/6/


John W. Welch on oikeustieteen professori Brigham Youngin yliopiston oikeustieteellisessä J. Reuben Clark tiedekunnassa.
http://www.law2.byu.edu/faculty/profile.php?id=35

Käännös: Markku Lorentz