Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

027 - Sijaistyöstä

Kuva: Markku Lorentz. Kypros.
Kaste kuolleiden puolesta: muinaisia lähteitä
Tekijä: STENDAHL, KRISTER

Ensimmäisessä kirjeessään korinttilaisille Paavali kirjoitti: "Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta?" (Conzelmann (1); 1. Kor. 15:29).

Tämä jae on osa Paavalin todistelusta niitä vastaan, jotka kielsivät tulevan ylösnousemuksen (vrt. 2. 
Tim. 2:18Justinus marttyyri, dialogi Tryfonin kanssa, 80). Hän viittaa sijaiskasteen käytäntöön, tapaan, josta meillä ei ole muuta näyttöä Paavalin tai muissa Uuden testamentin tai varhaisissa kristillisissä kirjoituksissa. Tulkitsijat ovat olleet ymmällään siitä, että Paavali näyttää hyväksyvän tämän käytännön. Ainakaan hän ei ole nähnyt hyväksi tuomita sitä harhaoppisena, vaan Paavali viittaa selvästi erilliseen ryhmään kirkon sisällä, ryhmään, jota hän syyttää epäjohdonmukaisuudesta rituaalin ja opin välillä.

Kuolleiden puolesta tapahtuvan sijaiskasteen käytäntö (esim. markionilaisten keskuudessa 150 jKr.) oli tunnettu ja muinaiset kommentaattorit näkivät sen kerettiläisenä. Siten he tulkitsivat, että Paavalin sanat kohdassa 1. Kor. 15:29 eivät anna tukea tällaisille käytännöille tai millekään siitä pääteltävissä olevalle teologialle. Kautta aikojen heidän tulkintansa ovat pysyneet elossa ja moninkertaistuneet (B. M. Foschini (2) raportoi ja arvioi neljäkymmentä erilaista selitystä tälle jakeelle). Useimmat kreikkalaiset isät ymmärsivät "kuolleiden" viittaavan yksilön omaan ruumiiseen. Toiset ovat tulkinneet jakeen viittaavan pakanoihin, jotka pyysivät kastetta "liittyäkseen" menetettyihin kristittyihin sukulaisiinsa. Edelleen muut ovat ehdottaneet erilaisia ​​lauserakenteita: "Mitä muutoin saavuttavat ne,  jotka kastetaan? Pelkästäänkö jotain kuolleelle ruumiilleen?"

Heti kun myöhempien mahdollisten käytännön ja opin kehitystulosten aiheuttamat teologiset paineet tunnetaan vähemmän rajoittaviksi, teksti näyttää puhuvan riittävän selkeästi kuolleiden puolesta tapahtuvan sijaiskasteen käytännöstä kirkon sisällä. Tämä on useimpien nykyajan kriittisten raamatunselittäjien näkemys. Tällaisen käytännön voidaan ymmärtää osittain olevan analoginen Paavalin viittauksen kanssa siitä, kuinka pakanalliset puolisot ja yhteiset lapset seka-avioliitoissa pyhitetään ja puhdistetaan kristillisten kumppaneiden toimesta (1. Kor. 7:14). Usein viitataan Toisen makkabilaiskirjan kohtaan 12: 39-46, jossa Juudas Makkabi, "ajatteli näet ylösnousemusta"* ja teki sovituksen kuolleille tovereilleen. (Tämä oli juuri se kohta, jolla tohtori Eck puolusti kiirastulta väittelyssään Martti Lutherin kanssa vuonna 1519 Leipzigissa. Näin tämä muodosti osasyyn sille, että apokryfikirjat jätettiin protestanttisen Raamattun ulkopuolelle tai siirrettiin liitteiksi.)
Tähän voitaisiin lisätä, että seuraava yhdysside tulevaisuuden ylösnousemukseen Paavalin perusteluissa on hänen oma altistumisensa marttyyrikuolemalle (1. Kor. 15:30-32), marttyyrikuolemalle, jolla Paavali varmasti ajattelee olevan sijaisvaikutusta (Fil. 2:17, Room. 15:16, vrt. Kol. 1:24).

Tällainen yhteys voi olla tietoista tai tiedostamatonta. Kummassakin tapauksessa tuntuu varsin järkevältä, että Paavalin huomautus viittaa kuolleiden puolesta tapahtuvan sijaiskasteen käytäntöön.

Kirjallisuutta:
(1) Conzelmann, H.: 1 Corinthians. Hermeneia Series. Philadelphia. 1975.
(2) Foschini, B. 1950, 1951: "Those Who Are Baptized for the Dead"; 1 Cor. 15:29. Catholic Biblical Quarterly 12 (1950):260-76, 378-88; 13 (1951):46-78, 172-98, 276-85.

KRISTER STENDAHL

Alkuperäinen englanninkielinen artikkeli:
Stendahl, Krister 2007: Baptism for the Dead: Ancient Sources. Teoksessa Encyclopedia of Mormonism. Brigham Young University. Provo, Utah.
Artikkeli on saatavissa osoitteessa http://eom.byu.edu/index.php/Baptism_for_the_Dead

*Toinen Makkabilaiskirja 12:43. Pyhä Raamattu: Raamatunkäännöskomitean tekemä yleisen kirkolliskokouksen v. 1938 hyväksymä uusi suommennos. WSOY: Porvoo 1945.


* * *

"Minusta tuntuu, että mormonien kokemus temppelistä on tavallaan palauttanut tuon merkityksen temppeli-sanalle ... Se on kaunis asia. Voisin ajatella itseni osallistumassa tällaiseen tekoon, laajentaen siunauksia, jotka ovat tulleet minulle ja Jeesuksen Kristuksen kautta. Tämä on kaunis tapa antaa ikuisen sekoittua ajalliseen - mikä tavallaan on se, mistä kristinuskossa on kyse."
Krister Stendahl

Lähde:
Why Mormons Build Temples. Youtube-video, ladattu 11.3.2009. Mormon Channel (Myöhempien aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon mediakanava).
Video on katsottavissa osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=-x_-TQivCx8.

Kuvaleike videosta:
Why Mormons Build Temples
Krister Stendahl (1921-2008)
Kuolemansa aikaan Stendahl oli jumaluusopin Andrew W. Mellon emeritusprofessori ja entinen Harvardin yliopiston teologisen koulun dekaani. Ollessaan sidoksissa yliopistoon vuodesta 1954 Stendahl vaikutti raamatuntutkimuksensa, opetuksensa, uskontojen välisen työnsä sekä kirkollisen ja akateemisen johtajuutensa kautta toisten ihmisten elämään syvällisesti, tuon vaikutuksen ylittäessä yhden laitoksen ja valtakunnan.
Kotimaassaan Ruotsissa, esimerkiksi, hän oli Tukholman piispa vuosina 1984-1988.
Lähde: http://hds.harvard.edu/news/2011/02/07/krister-stendahl-1921-2008#




Käännökset: Markku Lorentz