Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

167 - Hämmentävistä ihmeistä - osa 10/10

Kuva: Anja Lorentz. Ilta Suomessa, huhtikuussa 2017.
Ylösnousemuksen sisarskandaalit
Daniel C. Peterson
Levyjen ja Mormonin kirjan tarkoituksena on pakottaa valitsemaan. Niin ne ovatkin itse asiassa tehneet aina palautuksen alkupäivistä saakka. Joseph ja Lucy Mack Smithin perheen lähistöllä asuneen "rouva Palmerin" miltei naiivi kertomus puhuu yksinkertaisen kaunopuheisesti profeetta Joseph Smithin luonteesta, mutta kuvaa myös sitä, miten Mormonin kirja pakotti hyväntahtoisetkin ihmiset päättämään, suhtautuvatko myönteisesti Josephin väitteisiin, vai asettuvatko vastustamaan niitä. Josephin ensimmäisen näyn saattoi vielä sivuuttaa pelkkänä subjektiivisena unennäkönä. Mormonin kirjan osalta niin ei voinut tehdä:
  • Isäni omisti tilan Smithin perheen kodin lähellä New Yorkissa. Vanhempani olivat Smithin perheen ystäviä, joka kuului paikkakunnan parhaimpiin - he olivat rehellisiä, uskovaisia ja ahkeria, mutta köyhiä. ... Isäni piti paljon nuoresta Joseph Smithistä ja palkkasi usein hänet tekemään työtä omien poikiensa kanssa. Olin noin kuusivuotias, kun hän ensikerran tuli kotiimme. Muistan menneeni pellolle eräänä iltapäivänä leikkimään maissirivien väleissä, veljieni tehdessä peltotöitä. Illan tultua olin liian väsynyt kävelemään kotiin ja aloin itkeä, koska veljeni kieltäytyivat kantamasta minua. Joseph nosti minut olkapäilleen, kietoi kätensä jalkojeni ympäri estääkseen minua putoamasta ja minä kiersin käteni hänen päänsä ympärille, ja niin hän kantoi minut kotiin.
  • Muistan tuon Joseph Smithin ensimmäisen näyn aikaansaaman kiihtymyksen ja sen, että isäni mielestä se oli vain puhdassydämisen pojan kaunis uni. Eräs kirkkomme johtaja tuli tapaamaan isääni nuhdellakseen häntä siitä, että hän salli niin läheisen ystävyyden oman perheensä ja "Smithin pojan" välillä, kuten tuo johtaja Josephia nimitti. Isäni puolusti omaa kantaansa sanomalla, että Joseph oli paras aputyöntekijä, minkä hän ikinä oli löytänyt. ...
  • Vasta sen jälkeen kun Joseph oli saanut toisen näyn ja alkoi kirjoittaa kirjaa, joka veti monia kirkon parhaimpia ja älykkäimpiä ihmisiä mukaansa, vanhempani ymmärsivät, että heidän ystävänsä, tuo kirkonmies, oli kertonut heille totuuden. Perheeni katkaisikin sitten ystävyyssuhteensa kaikkiin Smithin perheen jäseniin, sillä koko tuo perhe seurasi Josephia. Jopa Smithin perheen isä, vaikka oli älykäs mies, ei pystynyt näkemään kuinka pahaa asiaa oli edistämässä.
  • Tämän jälkeen vanhempani antoivat kaiken mahdollisen tukensa auttaakseen murskaamaan Joseph Smithin, mutta silloin oli jo liian myöhäistä. Häntä ei enää voinut lannistaa.
  • Milloinkaan ei ole ollut rehellisempää, puhtaampaa, jalompaa poikaa kuin Joseph Smith oli, ennen kuin taikausko johti hänet harhaan. (34)
Ne meistä, jotka uskovat Josephin jumalalliseen kutsumukseen, eivät tietenkään myönnä, että "taikausko johti hänet harhaan". Voimme kuitenkin ajatella, että ne jotka hylkäävät Josephin väitteet, pitäen Mormonin kirjaa metaforan kaltaisena - asenne, joka ei tee sekavaa sotkua ainoastaan kirjasta itsestään, vaan myös oletetusti fiktiivisen nefiläisprofeetta Moronin väitetyistä ilmestymisistä 1800-luvulla - valitsevat aivan erilaisen uskonnon verrattuna siihen, jota profeetta ja apostolit opettavat ja jonka pyhät omaksuvat. Puhumattakaan niistä, jotka menevät vielä pidemmälle ja haluavat meidän heittävän yli laidan uskomme Jeesuksen ruumiilliseen ylösnousemukseen ja ainoastaan tunnustavan, että Jeesus "elää nyt Jumalan tulevaisuudessa", että hänet on tänä päivänä mahdollista tuntea "kaiken ylittävyytenä arjen historiallisuudessa".

Kuva: Markku Lorentz. Ilta Suomessa, huhtikuussa 2017.
Viitteet:
(34) Lainattu teoksessa Hyrum L. Andrus, Hyrum L. ja Andrus, Helen Mae, toim. 1974: They Knew the Prophet. Salt Lake City: Bookcraft, 1–2.

Lähde:
Peterson, Daniel C. 2014: The Sibling Scandals of the Resurrection. Interpreter: A Journal of Mormon Scripture 11 (2014), vii-xxix. Artikkeli on saatavissa osoitteessa http://www.mormoninterpreter.com/the-sibling-scandals-of-the-resurrection/


Daniel C. Peterson (Ph.D. Kalifornian yliopisto, Los Angeles) on islamintutkimuksen ja arabian kielen professori Brigham Youngin yliopistossa. Hän on yliopiston Lähi-idän tekstejä koskevan aloitteen perustaja, jossa hän toimi päätoimittajana vuoden 2013 elokuun puoliväliin saakka. Hän on julkaissut ja puhunut laajasti sekä islamiin että mormonismiin liittyvistä aiheista. Aiemmin hän toimi Foundation for Ancient Research and Mormon Studies (FARMS) -säätiön hallituksen puheenjohtajana ja sen seuraajassa, Neal A. Maxwell Institute for Religious Scholarship -instituutissa hallintovirkamiehenä, toimittajana ja kirjoittajana. Hänen ammatillinen työnsä arabistina keskittyy Koraaniin ja islamin filosofiseen teologiaan. Hän on muun muassa kirjoittanut elämäkerran nimeltä "Muhammad: Prophet of God [Muhammed: Jumalan profeetta]" (Eerdmans, 2007).
Hän toimii Interpreter-säätiön hallituksen puheenjohtajana.



Sivun luontokuvat ovat somisteina, ne eivät liity tekstiin.
Käännös: Markku Lorentz.