Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

135 - Rukouspiiristä - osa 3/13

Kuva: Melchior. 2016.
Poimintoja artikkelista
Varhaiskristillinen rukouspiiri
Hugh W. Nibley

Toisessa Jeun kirjassa, jota Carl Schmidt pitää valaisevimpana varhaiskristillisten tekstien joukossa, apostolit ja heidän vaimonsa muodostavat piirin Herran ympärille, joka kertoo johtavansa heidät läpi kaikkien salaisten toimitusten, jotka tulevat sallimaan heille ikuisen edistymisen (18) Sitten "kaikki apostolit, pukeutuneina vaatteisiinsa, ... asettaen jalan jalkaa vasten, muodostivat piirin, kääntyneinä maailmankaikkeuden neljään suuntaan", ja Jeesus, seisoessaan alttarin ääressä [shourē], alkoi opettaa heille kaikkia niitä tunnuksia ja toimituksia, joissa Valon lasten tulee olla täydellisiä. (19)
...
Askarruttavin viittaus tanssiin on myös vanhin - Matteuksen evankeliumin kohdassa 11:16-17: "[Tämä sukupolvi] ... on kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: 'Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.'" Gougaudin (33) mukaan varhaiset lahkolaiset käyttivät tätä kohtaa "verukkeena" ottaessaan vapauksia perustellessaan tanssia rukouspiireissään. Nikeassa luetussa tekstissä Herra sanoo piirille: "Amen! Kun armo saapuu, haluan johtaa pillin soitolla ja te kaikki tanssitte." Kuitenkin piirissä, jossa ollaan jo laulamassa, tanssin odotetaan tapahtuvan vanhat juutalaiset tavat huomioon ottaen - ja tällainen tapahtuma on esillä viimeisellä aterialla yläkerran huoneessa, pääsiäisenä [ks. blogisivu 133]. Miksi tuo leikinomainen kisailu otettiin käyttöön tuossa mitä vakavimmin juhlallisessa tilaisuudessa? Kohdassa Matteus 11:7 Jeesus puhuu Johannes Kastajan seuraajista ja aloittaa "puhu[en] ... Johanneksesta: 'Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan?'" Tämä on haaste autiomaan lahkolaisille. He olivat siellä, kuten Yhdyskuntasääntö niin selvästi meille kertoo (34), "raiva[takseen] ... tien" (ks. Matteus 11:10). Hän puhuu Johanneksen suuresta tehtävästä taloudenhoitokauden sanansaattajana, "Elia[na], jonka oli määrä tulla" (Matteus 11:14), ja puhuu sitten jäseneksi otettaville: "Jolla on korvat, se kuulkoon!" (jae 15), kuvaten nykyisen sukupolven Johanneksen sanoman hylkääjänä (jae 12) - he eivät hyväksyisi Johannesta eivätkä Herraakaan (jakeet 18-19) - he kieltäytyivät tanssimasta heidän soittonsa mukaan, eivätkä he tahtoneet surra heidän kanssaan maailman syntien vuoksi (jakeet 16-17). Tietoa vartioidaan asianmukaisesti: "Jolla on korvat, se kuulkoon!" (jae 15) - vihje jäseneksi tuleville, että tieto on tarkoitettu ainoastaan heille. Johanneksen teoissa Herra sanoo: "Armo on tanssia. Tahdon johtaa pillin soitolla - tanssikaa te kaikki. Minä tahdon surra - surkaa te kaikki!" Liittymä Matteukseen on kiistämätön - ja jälleen sisäpiirille annettu todellista merkitystä koskeva rajoitus: "Hän, joka ei liiku piirissä, ei tiedä mitä on tapahtumassa. Amen." Tärkeä vihje on vertaaminen pieniin lapsiin kohdassa Matteus 11:16. [Vuonna 1966 Assuanin padon nousevista vesistä viime hetkellä napatussa] Kasr al Wazz -fragmentissa lukee: "Me muodostimme piirin ja ympäröimme hänet ja hän sanoi: 'Minä olen teidän keskellänne näiden pienten lasten tavoin.' Ja hän lisäsi: 'Kokoontukaa minun luokseni, Oi minun ruumiini pyhät jäsenet, ja kun laulan laulun, te sanotte Amen.'" (35)


Kuvaleike: Melchior. 2016.
Lainauksen sisältämät viitteet (numerointi on alkuperäisen tekstin mukainen):
(18) 2 Jeu, 54 (40), teksti on teoksessa Schmidt, Carl 1892: Gnostische Schriften in koptischer Sprache aus dem Codex Brucianus. Leipzig: Hinrich, 99. Vrt. saksankielinen käännös, 193.
(19) Ibid., 66—67 (53g), teoksessa Schmidt, Gnostische Schriften in koptischer Sprache, 114—17, lainaus sivulta 114; vrt, käännös 204. Sekä ensimmäinen että toinen Jeun kirja sisältävät luonnoksia, jotka esittävät useita rukouspiirien järjestelyjä. Toisissa teksteissä, esim. Bartolomeuksen evankeliumi ja Pistis Sofia, sivu 358, tehdään selväksi, että kasvojen suuntaaminen neljään suuntaan tarkoittaa seisomista piirissä.
(20) Kasr al-Wazz fragmentti, sivut ii-loppuun, Chicagon yliopiston professori Hughesin ystävällisesti tekijälle lainaamat valokuvat, asiakirjojen löytämisen aikaan vuonna 1966.
(21) Pulver, Max [saksank. alkup. 1943]: Jesus’ Round Dance and Crucifixion according to the Acts of John [Teoksessa Campbell, Joseph, toim. 1955: The Mysteries. NewYork: Pantheon], 186, huomauttaa, että sureminen tarkoittaa että jäseneksi tulevan odotetaan kärsivän samalla tavoin kuin johtajan. Matteuksen kohdan 11:17 sana ilmaisun "pidimme valittajaisia" [KJV: "mourn" = surra (suom.huom.)] takana on koptomai, joka kirjaimellisesti tarkoittaa: aiheuttaa haavoja itselleen.
(33) Gougaud, Louis: "Danse". Teoksessa DACL, 4: 248
(34) 1QS [Yhdyskuntasääntö (suom. huom.)] 8:12—16.
(35) Katso viitteet 20 ja 21 yllä.

Lähde:
Nibley, Hugh W.: The Early Christian Prayer Circle ilmestyi ensin aikakausjulkaisussa Brigham Young University Studies 19 (1978): 41—78. Se julkaistiin uudelleen teoksessa Mormonism and Early Christianity, osa 4 sarjassa Collected Works of Hugh Nibley. Salt Lake City: Deseret Book and F.A.R.M.S., 1987, 45—99. Se julkaistiin kolmannen kerran aikakauslehdessä Journal of the Book of Mormon and other Restoration Scripture, osa 19, nro 2 (2010), 64-95.
Ensimmäinen julkaisukerta on saatavissa osoitteessa:
https://byustudies.byu.edu/content/early-christian-prayer-circle
Toinen julkaisukerta on saatavissa osoitteessa:
http://publications.mi.byu.edu/fullscreen/?pub=982&index=1
Kolmas julkaisukerta (kuvitettu) on saatavissa osoitteessa:
http://publications.mi.byu.edu/publications/jbms/19/2/S00006-50901ff4d24f85EarlyCh.pdf


Hugh Nibley (1910 - 2005) oli Birgham Youngin yliopiston professori vuosina 1946-1975 ja sen jälkeen emeritusprofessori vuoteen 1994.
Lähde: https://sites.lib.byu.edu/nibley/about/

Käännös: Markku Lorentz