Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

024 - Epäilystä 2

Kuva: M.Lorentz. Repovesi. 1990.
"Pohjimmiltaan meidän on tunnustettava heti aluksi, että suurimmassa osassa näistä tilanteista [joissa kamppaillaan epäilysten kanssa] eivät ainoastaan tuska ja taistelu ole todellisia, vaan myös kysymykset. Koska hengellistä tietoa arvostetaan sellaisenaan hyveenä mormonikulttuurissa, epäily tuntuu poikkeavalta, ja ihmisten, jotka kamppailevat epäilysten kanssa, epäillään todella peittelevän jotakin syvempää syntiä tai haluavan mieluummin langeta jonkinlaiseen elämäntapaan, jota kirkko ei hyväksy. ... Joskus epäilyksen ilmaukset todellakin peittävät osaa suuremmasta uskomusten ja käyttäytymisen kokonaisuudesta, jonka henkilö tietää olevan ristiriidassa kirkon opetusten kanssa. Jos henkilön hengellinen kurinalaisuus on löyhä, hän voi olla vähemmän taipuvainen ​​saamaan hiljaisia vakaumuksen tunteita, jotka usein liittyvät elämän hurskaisiin ponnisteluihin. Kuitenkin useimmissa tapauksissa ei ole meidän tehtävämme antaa tuomiota toisen ihmisen sielun tilasta, ja me pystymmekin vaikuttamaan paljon paremmin (ja olemme parempia kristittyjä), kun suomme ihmisille epäilyn hyödyt. Se, että pelkästään oletamme jonkun, jolla on epäilyksiä, syyllistyneen johonkin vakavaan moraaliseen rikkomukseen tai saamme kyseisen henkilön tuntemaan millään tavalla itsensä uskottomaksi tai arvottomaksi vain kysymystensä vuoksi, osoittaa lähimmäisenrakkauden puutetta. Jos joku kerää tarpeeksi rohkeutta ottaakseen esiin jonkin kysymyksen vanhemman, puolison, piispan, seminaarinopettajan tai ystävä kanssa ja sitten kohtaa tuomitsemista tai halveksuntaa, hän todennäköisesti jää tuntemaan itsensä eristetyksi ja vieraantuneeksi, ilman mahdollisuutta kääntyä minnekään muualle kuin takaisin Internetiin.
...
Rehellinen epäily ei ole vain ylimenokausi, kuten teini-iän akne tai disko. Myöskään epäily itsessään ei ole välttämättä murhenäytelmä. Siitä voi tulla murhenäytelmä silloin, kun jonkun uskon kriisi saostuu tai syventyy, koska hän ei löydä avointa, suorapuheista, ja tukea antavaa paikkaa työskennelläkseen vilpitömien kysymystensä lävitse. Leimaava suhtauminen epäilyyn, aina siihen pisteeseen, että ihmiset tuntevat syyllisyyttä jo kysymysten esittämisestä, ei edistä hengellistä kasvua."

Patrick Q. Mason

Lähde:
Mason, Patrick Q. 2015: Planted: belief and belonging in the age of doubt. Deseret Book. Salt lake City, UT. Loc 454-479 Kindle.
"Tämä kirja on syntynyt Brigham Youngin yliopiston uskontotutkimuksen Neal A. Maxwell instituutin ja Deseret Book yhtiön yhteisen julkaisutoiminnan tuloksena." (Lainaus kirjan nimiölehdeltä).
Teos on hankittavissa osoitteissa Deseret Book ja Amazon.com.



Patrick Mason on mormonitutkimuksen Howard W. Hunter yksikön johtaja ja apulaisprofessori Claremont Graduate University yliopiston humanistisessa tiedekunnassa.
...
Professori Masonista on tullut kansallisesti [USA] tunnustettu mormonismin asiantuntija, joka on esiintynyt säännöllisesti eri tiedostusvälineissä, mukaanlukien New York Times, Los Angeles Times, Washington Post, Chicago Tribune, ABC News, National Public Radio, PBS ja Huffington Post.
Lähde: http://www.cgu.edu/pages/9241.asp

Käännökset: Markku Lorentz.