Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

058 - Suuresta ja ihmeellisestä muutoksesta

Kuva: Markku Lorentz. Bryce Canyon. 2005
"Tavanomainen tulkinta kohdasta 3. Nefi 11:1 on ollut, että ihmiset Runsaudenmaan temppelin ympärillä näyttivät toisilleen 'suurta ja ihmeellistä muutosta', joka oli tapahtunut maassa [vrt. nykyisen painoksen alaviite ko. jakeessa]. Kuitenkin [kirjoittaja] esittää, että nämä ihmiset olivat keskustelemassa sen sijaan muutoksesta, joka oli tapahtunut heidän sydämissään. Tutkimalla asiayhteyttä, jossa tämä kirjoitusten kohta näyttäytyy ja tulkitsemalla muita kirjoituksia, etenkin niitä, jotka korostavat tapaa, jolla suuri osa ilmoituksesta vastaanotetaan, [kirjoittaja] osoittaa, että Jeesuksen Kristuksen sovitus ja yksilöiden sitä seurannut mielenmuutos on ollut heidän keskustelunsa pääaiheena ja olisikin siten asianmukainen tulkinta tälle kirjoitusten kohdalle.
...
On olemassa merkittävää tekstimuotoista näyttöä siitä, että ilmaus 'suuri ja ihmeellinen muutos' ei välttämättä viittaa tapahtuneisiin monenkaltaisiin ​​fyysisiin muutoksiin, vaan sovituksen tuomaan keskeiseen äärettömään muutokseen.
...
Ajatus, että temppelin luona olleet ihmiset pohtivat epätodennäköisemmin muutoksia maassa kuin sovituksen aiheuttamaa muutosta, sopii paljon paremmin osaksi Mormonin kirjan 'kuvaa'.
...
Määrätyn artikkelin käyttö [the ... change] merkitsee vain yhtä muutosta. Sovitusta, iankaikkisuuden keskeisintä muutosta, voidaan osuvasti kutsua suureksi ja ihmeelliseksi muutokseksi.
...
Yksi todennäköinen osoitus siitä, että tämä oli ennalta suunniteltu uskollisten kokous pikemmin kuin spontaani kokoontuminen, on se tosiasia, että kansanjoukon mukana oli jokainen henkilö, jonka Kristus kutsui kahdentoista nefiläisen opetuslapsensa joukkoon.
...
[yksi] ihmettelyä ja kummastusta käsittelevistä [kirjoitusten kohdista] on 3. Nefi 15:2, joka, kuten 3. Nefi 11:1, kuvailee kansaa Runsaudenmaan temppelin luona. Tässä kerrotaan, että sen jälkeen kun Herra oli selittänyt Mooseksen lain täyttymistä, jotkut ihmiset ihmettelivät ja kummastelivat sitä. Näyttäisi siis siltä, että 3. Nefi 15:2 muodostaa kohdan 3 Nefi 11:1 kanssa sanalliseen merkitykseen ja sisällölliseen perusajatukseen liittyvän rinnakkaisuuden, jossa molemmissa tapauksissa ihmiset ihmettelivät ja kummastelivat aiemmin saamaansa Jumalan sanan osaa, jota he kuitenkaan eivät vielä täysin ymmärtäneet."
...
Kuva: Markku Lorentz. Bryce Canyon. 2005
"Maininta, että 'joka mies' palasi kotiinsa 'vaimonsa ja lastensa' kanssa [3 Nefi 19:1] viittaa siihen, että suurin osa läsnäolijoista oli tullut temppeliin perheinä, mikä olisi epätodennäköinen asetelma, jos läsnäolijat olivat vain kokoontuneet keskustelemaan tuhosta.
...
Nefi, joka oli profeetta Kristuksen ilmestymisen aikaan, tiesi, että usko edeltää ihmeitä. On mahdollista, että hän meni temppelille yhdessä noin 2500 uskollisen miehen, naisen ja lapsen kanssa.
...
Riittävästi aikaa oli kulunut kolmannenkymmenennenneljännen vuoden alussa tapahtuneiden tuhojen ja Vapahtajan ilmestymisen välillä, niin että eloonjääneet olivat jo lakanneet olemasta vaikuttuneita tuhosta ja olivat enemmän huolissaan muista asioista. Pelkästään kohdan 3. Nefi 10:18 lukeminen viittaa vahvasti siihen, että Vapahtaja ilmestyi uskollisille nefiläisille kolmannenkymmenennenneljännen vuoden toisella puoliskolla, eikä lähellä alkuvuotta [3. Nefi 8:5], jolloin tuho tapahtui. Siten kokoontuminen temppelissä olisi tapahtunut vähintään viisi kuukautta tai jopa enemmän tuhojen jälkeen, mikä oli riittävän pitkä aika tärkeimmille pelastustöille ja alustavalle yhteiskunnen parusrakenteiden vakiinnuttamiselle.
...
Lyhyesti sanoen: Yhtäältä mikään tekstissä ei viittaa siihen, että 'suuri ja ihmeellinen muutos' välttämättä viittaisi tuhoihin, muutoin kuin että katastrofit olivat tapahtuneet saman vuoden alussa. Toisaalta on olemassa paljon epäsuoria todisteita siitä, että sovitus (ja mahdollisesti samanaikainen muutos laissa) oli keskustelun aiheena kuukausia aikaisemmin tapahtuneiden tuhojen jälkeen."

Clifford P. Jones

Suom. huom.: Sivun luontokuvat ovat vain somisteita, ne eivät liity tekstiin.

Lähde:
Jones, Clifford P. 2010: The Great and Marvelous Change: An Alternate Interpretation (Suuri ja ihmeellinen muutos: vaihtoehtoinen tulkinta), Journal of the Book of Mormon and Other Restoration Scripture 19/2 (2010), 50-63.
Arikkeli on saatavissa osoitteessa http://publications.mi.byu.edu/publications/jbms/19/2/S00005-501848a75a8df4GreatMarv.pdf


Clifford P. Jones suoritti kandidaatin tutkinnon kirjanpidossa Brigham Youngin yliopistossa ja lakitieteen lisensiaatin tutkinnon lakitieteellisessä "J. Reuben Clark Law school" tiedekunnassa. Hän on toimitusjohtaja ohjelmistoja kehittävässä yrityksessä AvidLaw, LLC.

Käännös: Markku Lorentz