Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

054 - Kolmesta kritiikistä - osa 6/6.

Kuva: Eeva Kennedy. Mosaiikki.
Hagia Sofia. 2012.
Osa 5/6






Kohti kohteliasta vuoropuhelua
Richard Bushman oli juuri vastaanottanut arvostetun historioitsijoiden Bancroft-palkinnon, kun hän vastasi kohteliaasti ja kauniisti pastori Waltersille. Kun kysyin häneltä, miksi hän valitsi tällaisen menettelytavan, Bushman sanoi: "Yksinkertaisesti sen vuoksi, että ylenkatseen osoittaminen vastustajaa kohtaan ei koskaan taktisena keinona palvele hyvin minkäänlaisessa kiistassa. Se saattaa saada vierelläsi olevat ihmiset iloitsemaan ja sanomaan: 'Potkaise heitä vielä kerran'. Mutta mitä niihin tulee, jotka ovat välimaastossa, jotka yrittävät päättää mikä totuus on oikea, sinä vain vieraannutat heitä, sinä vain ajat heidät vastustajasi käsiin." (33) Silloin tällöin, pyrkiessään puolustamaan uskoaan, myöhempien aikojen pyhät ovat reagoineet vihamielisesti Josephin näyn arvostelijoita kohtaan. Jos joskus onkin ollut sopiva aika sellaiseen vastakaikuun, se on nyt mennyt ohitse.

Kuva: Eeva Kennedy. Alpsee. 2012.
Me olemme nyt riittävän kaukana taistelurintamasta, niin että voimme vastata vähemmän puolustuskannalta ja yrittää sen sijaan vastata niiden tarpeisiin, jotka eivät ole valinneet kantaansa. Vaikka olen eri mieltä Fawn Brodien, pastori Waltersin ja Josephia toruneen metodistisaarnaajan a priori oletuksista ja historiallisista tulkinnoista, voin eläytyä näiden ihmisten asemaan. Olisin hyvinkin saattanut vastata kuten he tekivät, jos omat olosuhteeni olisivat erilaiset. Saarnaajan ja pastorin vastaukset eivät todellakaan kovinkaan paljon eronneet monista myöhempien aikojen pyhien toteuttamista mormonismin puolustustoimista. Kukin näistä arvostelijoista on haavoittuva ihminen, kuten me muutkin. He tekivät kovasti työtä selvittääkseen kuinka suhtautua Joseph Smithin ensimmäiseen näkyyn. Haluan kohdella heitä aivan samalla tavoin kuin haluaisin heidän kohtelevan minua - ja niin kuin Joseph opetti Apuyhdistyksen sisarille Nauvoossa. Heille hän sanoi: "Mitä lähemmäksi pääsemme Taivaallista Isäämme, sitä taipuvaisempia olemme suhtautumaan myötätuntoisesti hukkuviin sieluihin; meistä tuntuu, että haluamme nostaa heidät harteillemme ja heittää heidän syntinsä selkämme taakse. ... Jos haluatte, että Jumala on laupias teitä kohtaan, niin olkaa laupiaita toinen toistanne kohtaan." (34)

Kuva: Eeva Kennedy. Erica arborea.
Artikkelilainaukseen sisältyvät viitteet (numerointi on alkuperäisen artikkelin mukainen):
(33) Dodge: Bushmanin haastattelu.
(34) Puhe 9. 6. 1842, Nauvoo, Illinois. Ks. A Record of the Organization and Proceedings of the Female Relief Society of Nauvoo, 61–64, LDS Church Archives. Myös teoksessa History of the Church, 5:23–25; sekä Ehat, Andrew F. ja Cook, Lyndon W. 1980: The Words of Joseph Smith: The Contemporary Accounts of the Nauvoo Discourses of the Prophet Joseph. Provo, UT: Religious Studies Center, Brigham Young University, 122–24. Suomenkielinen asu on lainattu teoksesta Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith. 2007. Intellectual Reserve Inc., luvut 37 ja 39.

Lähde:
Harper, Steven C. 2012: Evaluating Three Arguments Against Joseph Smith’s First Vision. Interpreter: A Journal of Mormon Scripture. Vol 2, 17-33
Artikkeli on saatavissa osoitteessa http://www.mormoninterpreter.com/evaluating-three-arguments-against-joseph-smiths-first-vision/


Steven C. Harper on historioitsija Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon historiaosastolla. Hän oli aikaisemmin kirkon historian ja opin professori Brigham Youngin yliopistolla vuosina 2002-2012 ja BYU Hawaii yliopistossa vuosina 2000-2002. Vuodesta 2002 lähtien hän on työskennellyt toimittajana Joseph Smith Papers projektissa ja asiakirjatoimittajana BYU Studies osastolla.



Näystä kirjoitettuja ensisijaisia versioita (vuosilta 183218351838-1839 ja 1842) käsitellään sivuilla 003022042 ja 045.

Suom. huom.: Sivun luonto- ja maisemakuvat ovat somisteita, ne eivät liity tekstiin.
Käännös: Markku Lorentz