Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

122 - Ensimmäisistä periaatteista - osa 4/13

Kuva: Eeva Kennedy. Philadelphia. 2016.
Palatessaan aina uudelleen tuona yönä ja seuraavana aamuna, Moroni toisti kaiken, minkä oli sanonut ensimmäisellä kerralla, koska toistaminen ei ainoastaan luo muistikuvia, vaan todella vakuuttaa, Ei ihme, että Joseph Smith muisti myöhemmin Moronin lainanneen Raamatun kohtia joko "poiketen vähän siitä, mitä meidän Raamatuissamme lukee" (Joseph Smith - historia 1:36), kuten tapahtui Malakian neljännen luvun kohdalla, tai "tarkoin sellaisina kuin ne ovat meidän Uudessa testamentissamme" (Joseph Smith - historia 1:40), kuten tapahtui Moronin lainatessa Apostolien tekoja. Tässä saattaisi nähdä, ei ainoastaan Joseph Smithin saaman valtuutuksen kääntää Mormonin kirja, vaan myös tuon työn päättämisen jälkeiseen aikaan kohdistuvan kutsun uudistaa Pyhän Raamatun teksti, ei sen hylkäämiseksi, vaan sen kohottamiseksi uudelleen arvoonsa. Lainatessaan Raamattua Moroni osoitti sen päteväksi ja palautti sen kunniaansa. Aivan kuten Raamattu oli tuonut Josephin pyhään lehtoon, sitä käytettiin tässä jälleen ohjaamaan häntä uudessa tehtävässään.

Noiden ensimmäisten kahdenkymmenenneljän enkelillisen opetuksen tunnin aikana Moroni vieraili Josephin luona viisi kertaa: kolme esitystä vei lähes koko yön, yksi seuraavana aamuna hänen yrittäessään kiivetä aidan yli isänsä pellon laidalla, ja yksi vielä Kumoran kukkulalla. Häntä oli varoitettu suhtautumasta kultalevyihin niiden rahallista arvoa katsoen, erityisesti ottaen huomioon Smithin perheen köyhät olosuhteet. Niinpä Josephin "yrit[täessä] ottaa ne esiin", hän sai moitteet ja häntä kiellettiin sitä tekemästä. Enkeli kertoi hänelle, "ettei niiden julki tuomisen aika ollut vielä tullut, eikä tulisikaan, ennen kuin neljän vuoden kuluttua tuosta hetkestä" (Joseph Smith - historia 1:53).

Näemme tässä oppikurssin ja huolellisen ohjauksen alkamisen, mikä oli olennaista profeetan valmistamisessa tehtäväänsä. Ollessaan seitsemäntoistavuotias vuoden 1823 syksyllä, Joseph ei selvästikään ollut vielä valmis vastaanottamaan levyjä ja niiden muassa kääntämistehtävää, eikä hän olisi siihen valmis vielä pitkään aikaan. Moroni teki hänelle tiedoksi, että aina ensimmäisen vierailunsa vuosipäivänä hän halusi tavata Joseph Smithin vuosittain juuri samassa paikassa.

Taivaallisen sanansaattajan vuosittaisen vierailun henkistä, tunneperäistä ja hengellistä merkitystä voidaan tuskin yliarvioida. Myöhempien aikojen pyhät voivat hyvinkin samaistaa tämän nykyiseen käytäntöön tehdä piispan tai seurakunnanjohtajan kanssa kymmenysselvitys vuosittain tai keskustella temppelisuosituksesta säännöllisin väliajoin. Tällaisissa keskusteluissa on hienoja aineksia liittoihin sisätyvästä tilivelvollisuudesta. Ne palvelevat tilaisuutena tunnustaa syntejä, uudistaa sielujen sitoumuksia sekä palauttaa voimaan tärkeysjärjestyksiä, jotka sopivat paremmin yhteen meissä olevan hyvän kanssa. Tunnustaminen tekee hyvää sielulle, ei satunnainen mielikuvaharjoittelu, jossa teeskentelemme syntien hylkäystä, vaan rohkea teko, jossa tunnustamme ne todelliselle, kuuntelevalle ja myötätuntoiselle Jumalan palvelijalle, joka, vaikkakaan ei ole anteeksiannon lähde, voi olla kuunteleva korva, jumalallisen ennallistamisen välittäjä. Pyhät kirjoitukset kertovat: "Tästä te voitte tietää, tekeekö ihminen parannuksen synneistänsä — katso, hän tunnustaa ne ja hylkää ne" (Oppi ja liitot 58:43).

Richard E. Bennett

Kuvaleike: Eeva Kennedy. 2016.
Lähde:
Bennett, Richard E. 2010: Joseph Smith and the First Principles of the Gospel, 1820–29.  Teoksessa Holzapfel, Richard Neitzel ja Jackson, Kent P., toim. 2010: Joseph Smith, the Prophet and Seer. Provo, UT: Religious Studies Center, Brigham Young University; Salt Lake City: Deseret Book, 23–50.
Saatavissa sivulla https://rsc.byu.edu/archived/joseph-smith-prophet-and-seer/joseph-smith-and-first-principles-gospel-1820-29

reb35's picture
Richard E. Bennett oli tätä julkaistaessa [ja on edelleen tämän blogisivun julkaisun aikaan] kirkon historian ja opin professori Brigham Youngin yliopistossa.
Lähde: https://religion.byu.edu/richard_bennett

Käännös: Markku Lorentz