Noiden ensimmäisten kahdenkymmenenneljän enkelillisen opetuksen tunnin aikana Moroni vieraili Josephin luona viisi kertaa: kolme esitystä vei lähes koko yön, yksi seuraavana aamuna hänen yrittäessään kiivetä aidan yli isänsä pellon laidalla, ja yksi vielä Kumoran kukkulalla. Häntä oli varoitettu suhtautumasta kultalevyihin niiden rahallista arvoa katsoen, erityisesti ottaen huomioon Smithin perheen köyhät olosuhteet. Niinpä Josephin "yrit[täessä] ottaa ne esiin", hän sai moitteet ja häntä kiellettiin sitä tekemästä. Enkeli kertoi hänelle, "ettei niiden julki tuomisen aika ollut vielä tullut, eikä tulisikaan, ennen kuin neljän vuoden kuluttua tuosta hetkestä" (Joseph Smith - historia 1:53).
Näemme tässä oppikurssin ja huolellisen ohjauksen alkamisen, mikä oli olennaista profeetan valmistamisessa tehtäväänsä. Ollessaan seitsemäntoistavuotias vuoden 1823 syksyllä, Joseph ei selvästikään ollut vielä valmis vastaanottamaan levyjä ja niiden muassa kääntämistehtävää, eikä hän olisi siihen valmis vielä pitkään aikaan. Moroni teki hänelle tiedoksi, että aina ensimmäisen vierailunsa vuosipäivänä hän halusi tavata Joseph Smithin vuosittain juuri samassa paikassa.
Taivaallisen sanansaattajan vuosittaisen vierailun henkistä, tunneperäistä ja hengellistä merkitystä voidaan tuskin yliarvioida. Myöhempien aikojen pyhät voivat hyvinkin samaistaa tämän nykyiseen käytäntöön tehdä piispan tai seurakunnanjohtajan kanssa kymmenysselvitys vuosittain tai keskustella temppelisuosituksesta säännöllisin väliajoin. Tällaisissa keskusteluissa on hienoja aineksia liittoihin sisätyvästä tilivelvollisuudesta. Ne palvelevat tilaisuutena tunnustaa syntejä, uudistaa sielujen sitoumuksia sekä palauttaa voimaan tärkeysjärjestyksiä, jotka sopivat paremmin yhteen meissä olevan hyvän kanssa. Tunnustaminen tekee hyvää sielulle, ei satunnainen mielikuvaharjoittelu, jossa teeskentelemme syntien hylkäystä, vaan rohkea teko, jossa tunnustamme ne todelliselle, kuuntelevalle ja myötätuntoiselle Jumalan palvelijalle, joka, vaikkakaan ei ole anteeksiannon lähde, voi olla kuunteleva korva, jumalallisen ennallistamisen välittäjä. Pyhät kirjoitukset kertovat: "Tästä te voitte tietää, tekeekö ihminen parannuksen synneistänsä — katso, hän tunnustaa ne ja hylkää ne" (Oppi ja liitot 58:43).
Richard E. Bennett
Kuvaleike: Eeva Kennedy. 2016. |
Bennett, Richard E. 2010: Joseph Smith and the First Principles of the Gospel, 1820–29. Teoksessa Holzapfel, Richard Neitzel ja Jackson, Kent P., toim. 2010: Joseph Smith, the Prophet and Seer. Provo, UT: Religious Studies Center, Brigham Young University; Salt Lake City: Deseret Book, 23–50.
Saatavissa sivulla https://rsc.byu.edu/archived/joseph-smith-prophet-and-seer/joseph-smith-and-first-principles-gospel-1820-29
Richard E. Bennett oli tätä julkaistaessa [ja on edelleen tämän blogisivun julkaisun aikaan] kirkon historian ja opin professori Brigham Youngin yliopistossa.