Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

001 - Nääntyvä sielu

Kuva: M.Lorentz. Raappanan kammi, Saariselkä 1995. 
"'Sillä hän ravitsee nääntyvän sielun ja täyttää nälkäisen sielun hyvyydellä' (psalmi 107:9)*.

Onneksi tässä maailmassa ihmisellä on aina riittävästi materiaaleja, joista voi rakentaa elämäänsä uskottavan vakaumuksen tai vähättelevän kiistämisen. Toisin sanoen, meihin kohdistetaan vetoomuksia henkilökohtaisiin arvoihimme, toiveisiimme, pelkoihimme, taipumuksiimme ja itsetuntoomme. Se, minkä päätämme omaksua, mille olemme myötämielisiä, on puhtainta heijastusta siitä, keitä me olemme ja mitä me rakastamme. Siksi usko, uskon valinta, on loppujen lopuksi toimi, joka on täytetty myönteisellä moraalisella merkityksellä.

Mietiskelevinä, ajattelevina, pohtivina etsijöinä olemme aivan kuten Buridanin aasi sananparressa. Vertauksen elukka kuolee nälkään, koska se joutuu kohtaaman kaksi yhtä haluttavaa ja yhtäläisesti saavutettavaa heinätukkoa. Koska sillä ei ollut ratkaisevaa syytä valita yhtä mieluummin kuin toista, se menehtyy päättämättömyydessään. Me, kuolevaisina, joudumme vastakkain maailman kanssa, jossa on houkuttelevia perusteita jumaluudelle, joka on lapsellinen heijastus, profeetoille, jotka ovat juonittelevia tai harhaanjohdettuja teeskentelijöitä ja pyhille kirjoituksille, jotka ovat suuri määrä upeaa fiktiota. Mutta on myös vakuuttavia todisteita siitä, että loistava Jumaluus johtaa maailmankaikkeutta, että Hänen enkelinsä ovat vieraita, joita olemme tietämättämme kestinneet, ja että Hänen sanansa ja tahtonsa on saatettu julki pyhien kirjoitusten kaanonin kautta, jota ei koskaan ole lopullisesti suljettu.

Aivan kuten Buridanin aasin kohdalla, mikään ei pakota yksilöä pitämään yhtä parempana kuin toista. Useimmilla meistä, vähintäänkin, ei ole taivaallisten sanansaattajien kuoroa todistamassa Jumalan olemassaoloa, eikä tieteen laboratoriolaitteita todistamassa, että Häntä ei ole. Pikemminkin löydämme vakuuttavan määrän todisteita näissä molemmissa elämän kilpailevissa tarjouksissa. Kuitenkin, koska me olemme kuolevaisia, on kohdallamme jotain, mikä voi kallistaa vaa'an. On jotain, mikä altistaa meidät uskon elämään tai epäuskon elämään. On sydän, joka tasapainon ja saman saavutettavuuden vallitessa, 'yhden tai toisen yhtäläisesti houkuttelemana', on todella vapaa valitsemaan vakaumuksen tai epäilyn, uskon tai uskon puutteen välillä."

Terryl Givens ja Fiona Givens

Lähde:
Givens,Terryl & Givens, Fiona 2012: The Longing Soul [Nääntyvä* sielu]. Teoksessaan The God Who Weeps: how Mormonism makes sense of life [Jumala joka itkee: miten mormonismi tekee elämästä ymmärrettävän]. Ensign Peak, SLC, UT.
Kirja on tilattavissa englanninkielisenä kovakantisena, e-kirjana tai äänikirjana osoitteista
Amazon ja Deseret Book.
*vrt psalmi 107:9 PR1938, PR1992 ja KJV

Kuva: BYU Theatre and Media arts. T&F Givens 2015.
Terryl Givens on kirjallisuuden ja uskontotieteen professori Richmondin (Virginia) yliopistossa. Hän opettaa kursseja 1800-luvun kirjallisuuden teoriasta. Hän on tunnettu mormonismin historiaa, kulttuuria ja teologiaa käsittelevistä kirjoistaan.
Fiona Givens sai perheessään katolisen kasvatuksen Nairobissa, Keniassa ja liittyi MAP-kirkkoon Saksassa opiskellessaan, opiskelijaystävänsä tukemana. Hän on eläkkeellä oleva kielten opettaja, jolla on tutkintoja ranskan ja saksan kielestä sekä Euroopan historiasta. Yllä lainatun kirjan lisäksi hän on miehensä kanssa yhdessä julkaissut teoksen The Crucible of Doubt [Epäilyn sulatusastia].
Lähteet:
Deseret News
BYU
Käännös: Markku Lorentz.