Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

009 - Kirjan uskomusperinteestä

Kuva: Markku Lorentz. Vihkijärvi, Evo.
"Asera oli kanaanilaisten ylimmäinen jumalatar. Hän oli Elin vaimo sekä muiden jumalien äiti ja imettäjä. Ainakin jotkut israelilaiset palvoivat häntä ajanjaksona Kanaanin valloituksesta toisella vuosituhannella ennen Kristusta aina Jerusalemin kukistumiseen 586 eKr (Lehin ja hänen perheensä lähdön ajankohta). Asera liittyi puihin - pyhiin puihin. Juutalaisen Mishnan rabbiiniset kirjoittajat (toisella - kolmannella vuosisadalla jKr) selittävät aseran puuksi, jota palvottiin. [Mormonin kirjan luvussa] 1. Nefi 11 Nefi pohtii elämän puun merkitystä nähdessään sen näyssä. Vastaukseksi hän saa näyn, jossa on "neitsyt,. . . Jumalan Pojan äiti lihan tavan mukaan." Vastaus hänen kysymykseensä puun tarkoituksesta piilee neitsyt-äidissä lapsensa kanssa. Neitsyt on puu jossakin mielessä ja Nefi hyväksyy tämän vastaukseksi kysymykseensä. Seitsemännen vuosisadan lopulla ja kuudennen vuosisadan alussa ennen Kristusta eläneenä israelilaisena hän tunnisti vastauksen ihmeellistä puuta koskevaan kysymykseensä neitseellisen äidin ja hänen jumalallisen lapsensa muutoin selittämättömässä kuvassa – ei niin, että se mitä hän näki ja se miten hän tulkitsi nuo asiat, olisivat olleet täysin ilmeisiä. Se mitä hän "luki" vertauskuvallisesta näystä, oli kulttuurisesti väritettyä. Nefin näky heijastaa "pyhä puun" merkitystä tavalla, joka on ainutlaatuinen muinaiselle Lähi-idälle. Asera liittyy myös Raamatun viisauskirjallisuuteen. Viisaus, nainen, näyttäytyy Jumalan vaimona ja edustaa elämää."

Daniel C. Peterson



Peterson, Daniel C. 2000: Nephi and His Asherah [Nefi ja hänen Aseransa], Journal of Book of Mormon Studies 9/2 (2000): 16–25, 80–81.
Artikkeli on saatavissa: https://archive.bookofmormoncentral.org/content/nephi-and-his-asherah
Daniel C. Peterson on islamin tutkimuksen ja arabian kielen professori Brigham Youngin yliopistossa.

Käännös: Markku Lorentz