Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

018 - Kirjan kristologiasta 3

Kuva: M.Lorentz. Ráisduottarháldi. 1995.
"Kolmas Nefi ja sen kertomus ylösnousseen Jeesuksen palvelutyöstä nefiläisten keskuudessa on pitkään nähty Mormonin kirjan huipennuksena. Tämä teksti voidaan nähdä myös Mormonin kirjan kaikkeinpyhimpänä. Kaikki 3. Nefissä, etenkin Vapahtajan palvelutyö, heijastavat temppeliin liittyviä aiheita ja Herran läsnäoloa kaikkeinpyhimmässä. Aiheet kuten hiljaisuus, ajattomuus, ykseys, syvä kunnioitus ja pyhitys vahvistavat tämän tulkinnan.
....
Kiinnostavaa on muinaisessa ajattelussa, että yksi vanhurskaiden temppeleiden pääasiallisista toiminnoista oli varmistaa maailmankaikkeuden luonnollisen järjestyksen ylläpitäminen. Itse Jerusalemin temppeli rakennettiin merkittävälle kalliolle tai sen lähelle, 'puimatantereen suurelle kalliolle', jolla Kalliomoskeija on nykyään.
Ajatus 'kivestä' joka pidättelee vesiä esiintyy Vanhan testamentin avainkohdissa. Kun Mooses lyö 'kalliota', siitä juoksi paljon vettä. (2 Moos 17:6) Tuhatvuotisessa valtakunnassa vesi tulee kumpuamaan esiin temppelivuoresta, Hesekiel 47:1 mukaan. Joidenkin selitysten mukaan kaikkeinpyhin sijaitsi maailmankaikkeuden peruskiven päällä, jota kutsuttiin Shetiyyah-kallioksi. Tämä kivi, joka edusti pelastuksen kalliota, toimi kuin tulppana, joka piti kurissa syvyyden tuhoavat vedet ja ylhäältä tulvivat rankkasateet.
Ilman temppeliä kaaos pääsisi valloilleen ja hallitsisi, kuten psalmeissa aprikoidaan:
'Herra on kuningas! Mahti on hänen viittanaan, hän on vyöttäytynyt, kietonut vyötäisilleen voiman! Maanpiiri on lujalla perustalla, se ei horju. Sinun valtaistuimesi on luja, se on ollut luja halki aikojen. Sinä olet ollut iäti. Virrat pauhaavat, Herra, virrat pauhaavat kohisten, virrat pauhaavat ja jylisevät. Mahtava on meren aallokko, mahtavampi vaahtopäinen myrsky, mahtavin on korkeuden Herra! Sinun säädöksesi, Herra, ovat lujat ja varmat, pyhänä hohtaa sinun temppelisi ajasta aikaan.' (Psalmi 93)
Tässä valossa voi täydellisemmin ymmärtää, kuinka epätoivoinen askel oli, kun Lakoneuksen ja Nefin oli luovuttava Sarahemlan temppelistä. Ja, totta tosiaan, kun Herra ei ollut temppelissään, äärimmäinen pahuus ja mullistava tuho vallitsi noilla 3 Nefin ensimmäisillä kahdellakymmenellä sivulla.
...
Jeesuksen saapuessa Runsaudenmaahan, Saatana heitettiin ulos, ja pelastuksen kallio oli jälleen heidän keskuudessaan. Käyttäen tätä perinteistä temppelin kuvakieltä perustana ja antamalla sille uuden merkityksen, Jeesus sanoi saarnansa alussa paikalle kokoontuneille nefiläisille: 'Teidän on tehtävä parannus ja otettava kaste minun nimeeni ja tultava pienen lapsen kaltaisiksi, tai te ette mitenkään voi periä Jumalan valtakuntaa. ... tämä on minun oppini, ja jokainen, joka rakentaa tälle, rakentaa minun kalliolleni, eivätkä helvetin portit voita heitä.' (3 Nefi 11: 38-39) Jeesus myös päätti saarnansa vertaukseen tyhmästä miehestä, joka rakensi talonsa hiekalle ja viisaasta miehestä, joka rakensi kalliolle, tuoden mieleen kuvia temppelistä ja sen ikuisesta vakaudesta sateiden ja tulvien tullessa."

John W. Welch: Seeing Third Nephi as the Holy of Holies of the Book of Mormon (Kolmas Nefi nähtynä Mormonin kirjan kaikkeinpyhimpänä), Journal of the Book of Mormon and Other Restoration Scripture 19/1 (2010): s. 40
Artikkeli on saatavissa:  https://journals.lib.byu.edu/spc/index.php/JBMRS/article/view/20165


John W. Welch:
Oikeustieteen professori Brigham Youngin yliopiston oikeustieteellisessä J. Reuben Clark tiedekunnassa.

Käännös: Markku Lorentz