Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

139 - Rukouspiiristä - osa 7/13

Kuva: Melchior. Comojärvi, 2016.
Poimintoja artikkelista
Varhaiskristillinen rukouspiiri
Hugh W. Nibley


Kärsimys on tärkeä aihe muinaisessa rukouspiirissä. Pulverin mukaan tämä rituaali oli aina yhteydessä ristiinnaulitsemiseen, jota sen kautta ennakoitiin yläkerran huoneessa, sillä "Herran ehtoollisen ydin on uhrin käsite". (57) Rituaaleissa "uskovan on aiheutettava itselleen samat kärsimykset kuin hänen jumalallaan oli, ja sen vuoksi hänen on surtava yhdessä jumalansa kanssa" - siitä on lähtöisin tuo omituinen Matteuksen evankeliumin kohta 11:16-17. (58) Ignatioksen kirje roomalaisille osoittaa, että ... "oikea kärsimys ... yksin oikeuttaa tulemaan opetuslapseksi, oppimaan ja saamaan kokemusta. ... Ignatioksen näkemyksen mukaan uskovan on toistettava Jumalansa kohtalo, hänestä on tultava Jumalan jäljittelijä, mimētēs tou Theou." (59) Tämä tehdään rituaalisesti, kuten Kyrillos Jerusalemilainen  ja yllä lainatun Jeesuksen Kristuksen testamentin tekijä selkeasti totesivat: "ja sinä olet ojentanut kätesi kärsimyksessä, jotta heidät vapautettaisiin sellaisesta kärsimyksestä" jäljittelevän teon avulla. (60)

Tämä ajatus ilmenee selkeästi kaikkien jäseneksi pyrkivien ja rukoilijoiden perikuvan ja mallin, Aadamin, muodossa. Kun hän ja Eeva olivat uhraamassa alttarilla, "käsivarret ylös nostettuina", enkeli tuli alas hyväksymään uhrin, mutta Saatana puuttui tilanteeseen ja iski Aadamia kylkeen uhraamiseen tarkoitetulla aseella. Aadam kaatui alttarin päälle ja olisi kuollut, ellei Jumala olisi puuttunut asiaan ja parantanut häntä siinä paikassa, julistaen että se minkä Aadam oli kärsinyt tähän mennessä, oli hänelle otollista oikeana uhrina, joka oli vertauskuva hänen omasta kärsimyksestään: "Niin myös minä tulen haavoitetuksi!" (61)

Rukouksessa pyydetään valoa ja tietoa sekä muita apuvälineitä, ja vastauksena on opetustilanne. Niinpä enkelit, jotka tulivat alas vastauksena Adamin kolminkertaiseen vetoomukseen "tulkoot minun suuni sanat kuulluiksi!" jne., saapuivat kirja mukanaan, ja lohduttivat Adamia ja opettivat häntä. (62) Tai, toisessa versiossa, kun Adam ja Eeva rukoilivat alttarinsa ääressä, kolme sanansaattajaa lähetettiin alas opettamaan heitä. (63) Klemensin (64) mukaan Herra itse näyttää opettavan Abrahamia, kun hän tutkii taivaita, ja arvokkaana pidetty Abrahamin testamentti [oik. Abrahamin ilmestys, ks. viite 65] alkaa kuvauksella, jossa hän vastaanottaa alttarin ääressä pyhällä vuorella opetusta, "miesten [ympäröimänä] jotka sinulle näytän, kuinka he muodostavat piirin sinun ympärillesi, ollessaan alttareiden vuorella". (65) Pääasiallisena aiheena noissa monissa muinaisissa, "testamentiksi" nimetyissä  kirjoituksissa, sekä liitettynä miltei jokaisen vanhojen aikojen patriarkan, profeetan ja apostolin ansioluetteloon, on väitetyn kirjoittajan taivaallinen matka, jonka aikana hän saa opetusta korkeimman tason teologiasta, historiasta, ja tähtitieeestä.


Kuvaleike: Melchior. Comojärvi, 2016.
Lainauksen sisältämät viitteet (numerointi on alkuperäisen tekstin mukainen):
(57) Pulver: Jesus’ Round Dance and Crucifixion, 174–76.
(58) Pulver: Jesus’ Round Dance and Crucifixion, 186.
(59) Pulver: Jesus’ Round Dance and Crucifixion, 176.
(60) Rahmani: Testamentum Domini Nostri, 40, 44; vrt. Nibley: Message of the Joseph Smith Papyri, 520–21.
(61) Combat d’Adam, teoksessa DA 1:329–32.
(62) bin Gorion: Sagen der Juden 1:260–62.
(63) Tempestini, F., käänt.: Livre d’Adam, teoksessa DA 1:87.
(64) Recognitiones Clementinae (Clementine Recognitions) 1.32–33, teoksessa PG 1: 1226–27.
(65) Apocalypse of Abraham 12; vrt. OTP 1:695.

Lähde:
Nibley, Hugh W.: The Early Christian Prayer Circle ilmestyi ensin aikakausjulkaisussa Brigham Young University Studies 19 (1978): 41—78. Se julkaistiin uudelleen teoksessa Mormonism and Early Christianity, osa 4 sarjassa Collected Works of Hugh Nibley. Salt Lake City: Deseret Book and F.A.R.M.S., 1987, 45—99. Se julkaistiin kolmannen kerran aikakauslehdessä Journal of the Book of Mormon and other Restoration Scripture, osa 19, nro 2 (2010), 64-95.
Ensimmäinen julkaisukerta on saatavissa osoitteessa:
https://byustudies.byu.edu/content/early-christian-prayer-circle
Toinen julkaisukerta on saatavissa osoitteessa:
http://publications.mi.byu.edu/fullscreen/?pub=982&index=1
Kolmas julkaisukerta (kuvitettu) on saatavissa osoitteessa:
http://publications.mi.byu.edu/publications/jbms/19/2/S00006-50901ff4d24f85EarlyCh.pdf


Hugh Nibley (1910 - 2005) oli Birgham Youngin yliopiston professori vuosina 1946-1975 ja sen jälkeen emeritusprofessori vuoteen 1994.
Lähde: https://sites.lib.byu.edu/nibley/about/

Käännös: Markku Lorentz