Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

015 - Kirjan ilmaisullisesta perinteestä

Kuva: M.Lorentz. Guolasjávri. 1995.
"Jos Mormonin kirjan lähdekieli on todellakin heprea, huolimatta egyptiläisistä kirjoitusmerkeistä, voisi sen olettaa heijastavan heprean kielellisiä ja kirjallisia kuvioita. ... John Welch havaitsi 1960-luvun lopulla kiastisten mallien olemassaolon kirjassa. Sittemmin Welch ja muut ovat analysoitneet useita esimerkkejä Moosian lisäksi. Epätavallisen laajassa ja monimutkaisessa esimerkissä Alma kertoo kääntymysihmeestään 1200 sanan kerronnalla, jonka kuluessa kehittyy 18 sanaryhmää, jotka sitten toistetaan 18:ssa peilikuvassa ehdottoman täydellisesti symmetrisinä (Alma 36). Tukipiste, johon kiasmi nojaa, on sana 'sovittamaan', joka asettuu hellästi muistikuvan 'Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan pojasta' ja sydämen huudon 'Oi Jeesus, sinä Jumalan Poika', väliin. Kiasmin lankeemuspuolella, esimerkiksi, havaitsemme hyökkäykset kirkkoa vastaan, fyysisen halvaantumisen, pelon Jumalan läsnäolosta ja tuomitun sielun tuskat. Kiasmin lunastuspuolella meillä on ilo, joka on 'yhtä suuri kuin tuskani oli ollut', kaipaus Jumalan läsnäolosta, fyysinen palautuminen ja ponnistukset lähetyssaarnajana. Jopa lauseopilliset mallit toisella puolen peiliä kehittyvät malleiksi vastakkaisella puolella, kuten sanoista 'tekevän, niin kuin minä olen tehnyt' jakeessa 2 muodostuu 'tietää, kuten minä tiedän' jakeessa 30, sekä sanoista 'koettelemuksissaan ja vastoinkäymisissään ja ahdingoissaan' jakeessa 3 muodostuu 'koettelemuksissa ja vastoinkäymisissä ja kaikenlaisissa ahdingoissa' jakeessa 27."

Terryl L. Givens

Givens, Terryl L. 2002: By the Hand of Mormon, The American Scripture that Launched a New World Religion. New York: Oxford University Press, 133 Kindle.
Kirja on hankittavissa esim. sivulla Amazon.com


Terryl L. Givens on kirjallisuuden ja uskontotieteen professori Richmondin (Virginia) yliopistossa.
Lisätietoa: http://terrylgivens.com/

Käännös: Markku Lorentz