Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

004 - Itkevän Jumalan mysteeri

Kuva: Markku Lorentz. Muorravaarakan ruoktu 1995.
"Kun Henok luotaa itkevän Jumalan mysteeriä, hän oppii, mitä merkitsee olla Hänen kaltaisensa ....: 'Ja tapahtui, että Herra puhui Henokille ja kertoi Henokille kaikki ihmislasten teot; sen vuoksi Henok tiesi heidän jumalattomuutensa ja kurjuutensa, ja katseli sitä, ja hän itki ja ojensi kätensä, ja hänen sydämensä paisui laajaksi kuin iankaikkisuus; ja hänen sisimpänsä liikuttui; ja iankaikkisuus järkkyi' [Kallisarvoinen helmi, Mooses 7:41]."
...
"Henokin kohtaaminen Jumalan kanssa, hänen äärettömän rakkauden sijaiskokemuksensa, toimii taivaaseen johtavan polun mallina, jota hän - ja jokainen meistä - toivoo voivansa seurata. Se että tämän polun pää on yhteisöllisessä taivaassa, ei yksinäisessä pelastuksessa, on selvää näyn lopun perusteella. Keskellä Henokin tuskaa Jumala käskee häntä: 'Ylennä sydämesi, ja iloitse; ja katso' [Mooses 7:44]. Vasta sitten hän 'näki päivän, jolloin Ihmisen Poika tulee' [Mooses 7:47], tunnistaen Kristuksen tulemisessa suuren parantumisen ja lunastuksen työn, 'hänen sielunsa riemuitsi'."
...
"Puhdas uskonto, sanoi Jaakob, on 'huolehtia orvoista ja leskistä' [Jaakob 1:27], ei saarnata heidän ahdingostaan. Tässä kohdin Henokin näky on erityisen valaiseva. Se tekee taivaan ja sen rakentamisen, jatkuvaksi tapahtumaketjuksi parhaiden - mutta myös raskaimpien - nykyhetken ainesten kanssa. 'Eikä sen keskuudessa ollut köyhiä' [Mooses 7:18], me luemme Henokin Siionista, eli taivaan perustukset on tehty meillä käsillä olevista aineksista, jotka me muutamme kauneuden valtakunnaksi."
...
"Tarvittiin marxilainen kriitikko, Terry Eagleton, huomauttamaan, että Matteuksen evankeliumi opettaa meille, että 'Ikuisuus ei piile hiekanjyvässä vaan lasillisessa vettä. Sairaiden lohduttaminen pyörittää maailmankaikkeutta. Kun toimit näin, jaat rakkautta, joka rakensi tähdet'."
...
"Täydellisyyden, tai puhdistumisen ja pyhityksen, tavoite ei tässä valossa ole henkilökohtaisen etenemisen järjestelmä, vaan tapahtumasarja, jossa paremmin täytämme osamme - josta riemuitsemme - Kristuksen ruumiissa, joksi Paavali sitä kutsui, siinä, jota muut ovat kutsuneet Uudeksi Jerusalemiksi, Esikoisen kirkoksi, tai, kuten Henokin ilmoituksessa, Siioniksi."

Terryl Givens ja Fiona Givens

Lähde:
Givens, Terryl & Givens, Fiona 2012: Participants in the Divine Nature. Teoksessaan The God Who Weeps: How Mormonism Makes Sense of Life. Ensign Peak, SLC, UT.
Kirja on tilattavissa englanninkielisenä kovakantisena, e-kirjana tai äänikirjana osoitteista
Amazon ja Deseret Book.

Kuva: BYU Theatre and Media Arts. T&F Givens 2015.
Terryl Givens on kirjallisuuden ja uskontotieteen professori Richmondin (Virginia) yliopistossa. Hän opettaa kursseja 1800-luvun kirjallisuuden teoriasta. Hän on tunnettu mormonismin historiaa, kulttuuria ja teologiaa käsittelevistä kirjoistaan.
Fiona Givens sai perheessään katolisen kasvatuksen Nairobissa, Keniassa ja liittyi MAP-kirkkoon Saksassa opiskellessaan, opiskelijaystävänsä tukemana. Hän on eläkkeellä oleva kielten opettaja, jolla on tutkintoja ranskan ja saksan kielestä sekä Euroopan historiasta. Yllä lainatun kirjan lisäksi hän on miehensä kanssa yhdessä julkaissut teoksen "The Crucible of Doubt" (Epäilyn sulatusastia).
Lähteet:
Deseret News
BYU

Käännökset: Markku Lorentz