Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

161 - Hämmentävistä ihmeistä - osa 4/10

Kuva: Anja Lorentz. Siuntio, 2017.
Ylösnousemuksen sisarskandaalit
Daniel C. Peterson

Yllä kuvaamani henkilö, jonka kanssa kanssa olen keskustellut Mormonin kirjan todistajien todistusarvosta, ei ole ateisti, sikäli kuin tiedän. Käytännöllisesti katsoen hän kuitenkin on ateisti suhteessa mormonismin väitteisiin. Tuosta nimenomaisesta todistaja-asiasta riippumattomista syistä hän on päätynyt siihen, että Jumala ei ole eikä ole ollut läsnä palautuksen perustavissa tapahtumissa. Näin ollen ainakin tässä asiassa Stephen Davisin huomautukset naturalismista ovat täysin kohdallaan myös hänen tapauksessaan.
Jotkut ovat sitoutuneet naturalismiin niin pitkälle, että he tosiasiassa kieltävät Jeesuksen olemassaolon historiassa, mikä minusta, ja käytännöllisesti katsoen kaikista muistakin asialle vakavaa ja jatkuvaa huomiota antaneista, on liian kaukaa haettua. Tuo näkemys kuuluu vähemmistöön ja ansainnee tuskin suurempaa huomiota. Kuitenkin se näyttää olevan hieman leviämässä, joten olen päättänyt käsitellä sitä.

Otetaanpa pohdittavaksi esimerkiksi poikkeuksellisen tuottelias Bart Ehrman - tällä hetkellä uskontotieteen ansioitunut James A. Gray -professori Pohjois-Carolinan Chapel Hillin yliopistossa ja arvostettu Uuden testamentin tutkija, joka on julkaissut lukuisia tieteellisiä teoksia sekä minun laskujeni mukaan ainakin neljä New York Timesin listaamaa menestyskirjaa.
Aiemmin hän oli fundamentalistinen protestantti ja uskoi raamatun erehtymättömyyteen, mutta koska hän ei kyennyt sovittamaan tätä näkemystä tutkimustensa kanssa, hän siirtyi loppututkinto-opintojensa aikana vapaamieliseen kristillisyyteen. Nykyisin hän kuitenkin kertoo: "Olen agnostikko, jolla on taipumusta ateismiin", ja hänen suositut kirjansa ovat kritisoineet perinteisiä kristillisiä perusnäkemyksiä Jeesuksesta ja Raamatusta.

Tämän taustan myötä on todennäköistä, että monet epäuskoiset, kuullessaan että hänen tuleva kirjansa esittäisi kysymyksen oliko Jeesus olemassa?, odottivat hänen vastaavan "ei". Jos he niin tekivät, he kuitenkin varmasti pettyivät. Hänen kirjansa alaotsikko on Historiallinen perustelu Jeesus Nasaretilaisen puolesta, ja tämä on juuri se, mitä hän haluaa esittää. (10)
Ehrman kertoo kirjassaan Did Jesus Exist? [Oliko Jeesus olemassa?], että hän kiirehtii pääsemään käsiksi aiheeseen kuinka Jeesusta alettiin pitää jumalallisena, ja antaa lupauksen, että hänen seuraava kirjansa on omistettu juuri tälle aiheelle. Niin sitten itse asiassa tapahtuikin. (11) Vaikkakin jo tässä osassa hän tarjoaa joitain vihjeitä (mikä tuskin on yllättävää niille, jotka tuntevat hänen työnsä ja samankaltaisen Uuteen Testamenttiin kohdistuvan tutkimuksensa) siitä mitä hän aikoi todistella, hän kuitenkin selittää, että yllätyksekseen hän koki velvollisuutenaan olevan käsitellä ensin vielä kiireellisempää aihetta: Ennen kuin keskustelemme siitä, kuka Jeesus todella oli, meidän on päätettävä, onko hän koskaan elänyt.

Joka viikko, Ehrman kertoo, hän saa kaksi tai kolme sähköpostia, joissa kysytään, oliko Jeesus todellella olemassa. "Kun aloin saada näitä sähköposteja jo muutama vuosi sitten, ajattelin että kysymys oli aika erikoinen, enkä ottanut sitä vakavasti. Tietenkin Jeesus oli olemassa. Kaikki tietävät että hän oli olemassa. Eivätkö tiedäkin?"
Mutta kaikki selvästikään eivät tiedä. Niinpä hän paneutui asiaan ja löysi kokonaisen "kirjallisuuden", niin sanotusti, joka oli omistettu väitteelle, että Jeesus on myyttinen hahmo, joka ei ole sen todellisempi historiallisesti kuin Zeus tai Frodo. Hän tietenkin tiesi käsityksen siitä, että Jeesus oli pelkkää fiktiota, olleen hallitseva näkemys virallisesti ateistisessa Neuvostoliitossa vuosikymmenien ajan, mutta hän oli yllättynyt, että nyt siitä on tullut enemmistön näkemys joillakin alueilla länsimaissa, mukaan lukien jotkut osat Skandinaviaa.


Kuvaleike: Anja Lorentz. 2017.
Viitteet:
(10) Ehrman, Bart D. 2013: Did Jesus Exist? The Historical Argument for Jesus of Nazareth. San Francisco: HarperOne.
(11) Bart D. Ehrmanin kirja How Jesus Became God: The Exaltation of a Jewish Preacher from Galilee (San Francisco: HarperOne 2014), on nyt ilmestynyt. Niin on myös ainakin yksi vastaus siihen: Michael F. Birdin, Craig A. Evansin, Simon J. Gathercolen, Charles E. Hillin ja Chris Tillingin teos How God became Jesus: The Real Origins of Belief in Jesus’ Divine Nature—A Response to Bart D. Ehrman (Grand Rapids: Zondervan, 2014). Juutalaisen tutkijan Daniel Boyarinin The Jewish Gospels: The Story of the Jewish Christ (New York: The New Press, 2012) tarjoaa myös mielenkiintoisen, vaikkakin epäsuoran vastanäkökulman Ehrmanin todisteluun.

Lähde:
Peterson, Daniel C. 2014: The Sibling Scandals of the Resurrection. Interpreter: A Journal of Mormon Scripture 11 (2014), vii-xxix. Artikkeli on saatavissa osoitteessa http://www.mormoninterpreter.com/the-sibling-scandals-of-the-resurrection/


Daniel C. Peterson (Ph.D. Kalifornian yliopisto, Los Angeles) on islamintutkimuksen ja arabian kielen professori Brigham Youngin yliopistossa. Hän on yliopiston Lähi-idän tekstejä koskevan aloitteen perustaja, jossa hän toimi päätoimittajana vuoden 2013 elokuun puoliväliin saakka. Hän on julkaissut ja puhunut laajasti sekä islamiin että mormonismiin liittyvistä aiheista. Aiemmin hän toimi Foundation for Ancient Research and Mormon Studies (FARMS) -säätiön hallituksen puheenjohtajana ja sen seuraajassa, Neal A. Maxwell Institute for Religious Scholarship -instituutissa hallintovirkamiehenä, toimittajana ja kirjoittajana. Hänen ammatillinen työnsä arabistina keskittyy Koraaniin ja islamin filosofiseen teologiaan. Hän on muun muassa kirjoittanut elämäkerran nimeltä "Muhammad: Prophet of God [Muhammed: Jumalan profeetta]" (Eerdmans, 2007).
Hän toimii Interpreter-säätiön hallituksen puheenjohtajana.



Sivun luontokuvat ovat somisteina, ne eivät liity tekstiin.
Käännös: Markku Lorentz