Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

144 - Rukouspiiristä - osa 12/13

Kuva: Melchior. 2016.
Poimintoja artikkelista
Varhaiskristillinen rukouspiiri
Hugh W. Nibley


Koska rukouspiirin tarkoituksena oli saavuttaa mielten ja sydänten täydellinen ykseys, "pitäen mielessä poissaolevat", oli luonnollista sisällyttää sekä kuolleet että elävät tähän muistamiseen. Rukoiltiin oman itsen puolesta "ja myös kaikkien sukulaisteni ja läheisten ystävieni (consanguinitate vel familiaritate) puolesta, sekä kaikkien Jumalan kirkon pyhien puolesta, kuten myös niiden, jotka kuolivat uskossa ja joiden nimet on kirjoitettu minun Muistokirjaani". (174) "Me rukoilemme itsemme, veljiemme ja sisartemme puolesta ... sekä niiden puolesta jotka ovat maksaneet hinnan kuolemalle, joiden nimet on kirjoitettu muistiin eli joiden nimet ovat esillä pyhällä alttarilla, sekä kaikkien niiden puolesta jotka seisovat piirissä ja joiden uskon ja hurskauden sinä tunnet." (175) Varhaisimpina aikoina elävien ja kuolleiden luettelot pidettiin tiukasti erillään "kahdessa erillisessä kirjassa". (176) Sillä työ kuolleiden puolesta oli jotain erityistä, jotain muusta erilleen asetettavaa. "Me muistamme kuolleita" - kirjoitti Epifanios neljännellä vuosisadalla - "(1) pitämällä rituaaliset rukoukset, (2) suorittamalla tiettyjä toimituksia ja (3) tekemällä tiettyjä erityisjärjestelyjä (oikonomias)." (177)

Klemensin tunnustuksissa Klemens kysyy Pietarilta: "Riistetäänkö taivaan valtakunta kaikilta, jotka ovat kuolleet ennen Kristuksen tuloa?" Hän saa varovaisen vastauksen: "Sinä pakotat minut, Klemens, julkistamaan asioita, joista ei pidä keskustella. En kuitenkaan näe mitään estettä kertoa sinulle sen verran mikä on sallittua." Pietari kertoo hänelle kuolleiden hengistä "jotka on säilytetty hyvissä ja onnellisissa paikoissa", mutta kieltäytyy selittämästä, miten heidät tullaan lunastamaan. (178) Samoin, kun Maria kysyy Herralta apostolien puolesta, miten "hyvä mies, joka on suorittanut kaikki toimitukset valmiiksi", voi pelastaa kuolleen ansiottoman sukulaisen, hänelle kerrotaan, että tuon hyvän miehen on toistettava kaikki samat toimitukset uudelleen, nimeten "sen-ja-sen henkilön sielun, jonka ylle minä ajatuksissani suon sydämeni (mieleni)" - jonka keralla hän mielessään käy läpi "oikean määrän piirejä (kykloi) muodonmuutoksissa (metaboliai), tullessaan kastetuksi ja sinetöidyksi valtakunnan merkein (psēphoi) ... ja niin hän edistyy." (179)

Lukija voi itse päätellä, mitä nämä piirit ovat. "Me emme muista ainoastaan pyhiä", kirjoittaa Areopagin jäsen, "vaan myös vanhempiamme ja ystäviämme, jotka riemuitsevat tilastaan refrigeriumissa ja rukoilevat, että myös me voisimme päättää tämän elämän kelvollisesti. Me kaikki liitymme yhteen tässä." (180) Refrigerium, johon Areopagin jäsen viittaa, tarkoittaa noita "hyviä ja onnellisia paikkoja", joista Pietari ja Alma puhuvat. Sen kreikankielinen nimi on anapausis, paikka jossa levätään jonkin aikaa. Kuuluisa käsikirjoitus Stowe Missal sanoo jäsenten rukoilevan kaikkien anapausis-tilassa olevien puolesta - "Aadamista aina tähän päivään saakka - joiden nimet ovat Jumalalle tunnettuja ... ja myös meidän, (elävien) syntisten puolesta." (181)

Kuvaleike: Melchior. 2016.
Lainauksen sisältämät viitteet (numerointi on alkuperäisen tekstin mukainen):
174. Lainaus on teoksesta Cabrol: Diptyques, 1061; vrt. Stegmüller: Diptychon, 1140.
175. Cabrol: Diptyques, 1061–62.
176. Stegmüller: Diptychon, 1146; vrt. 1144–45.
177. Epifanios: Adversus Haereses (Kerettiläisyyttä vastaan) 3.77; 7.21, teoksessa PG 42:649–52.
178. Clementine Recognitions [S. Clementis Romani, Recognitionum],1.52 [lib I, LII], teoksessa PG 1:1236; myös Hugh Nibley 1987: The World and the Prophets, kolmas laitos. Salt Lake City: Deseret Book ja FARMS, 168.
179. Pistis Sophia, sivut 325–26 (322–23).
180. Nimetön (liitetty henkilöön Origenes): Commentarius in Job (Jobin kirjan selitykset) 3, teoksessa PG 17:517.
181. Cabrol: Diptyques, 1073.

Lähde:
Nibley, Hugh W.: The Early Christian Prayer Circle ilmestyi ensin aikakausjulkaisussa Brigham Young University Studies 19 (1978): 41—78. Se julkaistiin uudelleen teoksessa Mormonism and Early Christianity, osa 4 sarjassa Collected Works of Hugh Nibley. Salt Lake City: Deseret Book and F.A.R.M.S., 1987, 45—99. Se julkaistiin kolmannen kerran aikakauslehdessä Journal of the Book of Mormon and other Restoration Scripture, osa 19, nro 2 (2010), 64-95.
Ensimmäinen julkaisukerta on saatavissa osoitteessa:
https://byustudies.byu.edu/content/early-christian-prayer-circle
Toinen julkaisukerta on saatavissa osoitteessa:
http://publications.mi.byu.edu/fullscreen/?pub=982&index=1
Kolmas julkaisukerta (kuvitettu) on saatavissa osoitteessa:
http://publications.mi.byu.edu/publications/jbms/19/2/S00006-50901ff4d24f85EarlyCh.pdf


Hugh Nibley (1910 - 2005) oli Birgham Youngin yliopiston professori vuosina 1946-1975 ja sen jälkeen emeritusprofessori vuoteen 1994.
Lähde: https://sites.lib.byu.edu/nibley/about/

Käännös: Markku Lorentz