Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

114 - Kaiken kielisiä ja kaiken värisiä - osa 9/13 Nigerialaisia opettajia

Nigeriassa on nykyisin MAP-kirkon jäseniä n. 142.000 ja seurakuntia 454 (lähde: LDS Newsroom). Aban temppeli Nigeriassa aloitti toimintansa vuonna 2005.

Kuva: Melcior. Pilvien päällä. 2016.
"Jo vuonna 1946 jotkut nigerialaiset alkoivat vedota June B. Sharpiin, joka oli nyt lähetysjohtajana Etelä-Afrikassa, jotta maahan lähetettäisiin lähetyssaarnaajia ja kirjallisuutta. (8) Seuraavien viidentoista vuoden aikana sadat nigerialaiset loivat itsenäisiä seurakuntia ja pyysivät hartaasti mormonipäämajalta lähetyssaarnaajia ja kirkon kirjallisuutta. He saivat lehtisiä, Mormonin kirjoja, ja James E. Talmagen Uskonkappaleet-kirjaa, mutta ei lähetyssaarnaajia. Näkymät massakääntymisille olivat hyvin otolliset: pastori Itah Akpan Nigerian Apakista kirjoitti [apostoli] Mark E. Petersenille luvaten, että 'kaikki minun 18 seurakuntaani suostuvat liittymään teihin .... hyvä herra, haluaisin niin mielelläni kirkon tänne Nigeriaan.' (9)
...
Vuonna 1960 ensimmäinen presidenttikunta (David O. McKay, J. Reuben Clark, ja Henry D. Moyle) antoivat Etelä-Afrikan lähetysjohtaja Glen G. Fisherille tehtäväksi tutkia näiden afrikkalaisten anojien omistautuneisuutta.
'Jotkut näiltä ihmisiltä saamamme kirjeet', ensimmäinen presidenttikunta varoitti häntä, 'johdattavat meidät kysymään. , , ovatko he ovat todella vilpittömiä toiveissaan tulla kirkon jäseniksi ja todella kääntyneitä evankeliumin totuuteen, vai haluavatko he vain päästä amerikkalaisen kirkon yhteyteen, jotta sen kautta voisivat saada avustuksia.' (11)
...
Kun Fisher saapui Lagosiin, hän löysi itsenäistyneen [1960] Nigerian kietoutuneena hallintojärjestelmien kaaokseen. Lentokentän odotushuoneet olivat 'tungokseen asti täynnä ihmisiä', jotka yrittävät palata kotimaahansa; se oli 'näky, joka ei koskaan unohdu'. Mutta tavatessaan mormoniksi haluavat ihmiset, Fisher oli 'vaikuttunut heidän vilpittömyydestään sekä myös siitä, kuinka paljon he tiesivät kirkosta'. Fisher tuli 'vakuuttuneeksi, että tutustumiskäyntejä olisi tehtävä enemmän ja lupasin, että tulen suosittelemaan lähetyssaarnaajien lähettämistä heidän maahansa'. (15)
...
Tyytyväisenä Fisherin optimistiseen raporttiin, ensimmäinen presidenttikunta päätti sallia [kirkon lähetystyöosaston virkailija LaMar S.] Williamsin ja nuoren lähetyssaarnaajan, Marvin Jonesin, joka oli matkalla tehtäväänsä Etelä-Afrikkan lähetyskentälle, vierailla kahden viikon ajan seurakunnissa Nigeriassa tutkimassa tilannetta."
...
Kuvaleike: Melchior. 2016.
"Lyhyen oleskelunsa aikana Nigeriassa Williams ja Jones asuivat nigerialaisten yhteyshenkilöidensa luona, sen sijaan että olisivat etsiytyneet länsimaisiin hotelleihin. Charles Agu, yksi johtajista, jotka vaativat lähetyssaarnaajia tulemaan, ylisti paria 'parhaana esimerkkinä kristillisestä elämästä, kärsivällisyydestä, rakkaudesta, nöyryydestä ja omistautumisesta'. He olivat 'matkustaneet itäisen Nigerian pimeimpiin kolkkiin', 'asuivat majoissa', ja 'nukkuivat kovilla vuoteilla', jatkuvasti kulkien 'ilman ruokaa ja vettä monen päivän ajan, ja jakaen kansan köyhyyden'. Aivan varmasti, Agu kertoi heille, nämä mormonismin lähettiläät olisivat 'uhranneet henkensä näiden ihmisten puolesta'. (24)
...
Ensimmäisessä tapaamisessaan amerikkalaisten lähetyssaarnaajien kanssa nigerialaiset käännynnäiset antoivat todistuksensa sanomasta, jonka he olivat saaneet. 'Mikään muu kirkko ei ole opettanut meille näitä asioita aikaisemmin' oli jatkuvasti toistuva lausahdus. Useat ilmaisivat rajattoman luottamuksensa mormonismin oppeihin: 'Ilman meille lähettämäänne opetusta en olisi koskaan tuntenut totuutta. Minulla ei ole enempää sanottavaa. Olen vastaanottanut totuuden'. He näyttivät hyväksyvän kirkon kannan mustista ja pappeudesta. He eivät voineet toimia toisin, mormonisanoma oli liian mukaansatempaava heille: 'Näin ollen', eräs pastori kirjoitti, 'emme siis kieltäydy vastaanottamasta tätä kirkkoa, vaikka pappeus on meiltä kielletty'.
...
Vaikka mormonisanoma kiehtoi maaseudun afrikkalaisia seurakuntia - käännynnäiset kävelivät usein yli kaksikymmentä mailia (yli 30 km) osallistuakseen kokoukseen -  kaupunkilaiset käännynnäiset Lagosissa pitivät pappeuskieltoa vastenmielisenä. 'Miksi meillä ei olisi profeettaa Afrikassa?', eräs nigerialainen kysyi nuorelta Marvinilta. Lagosin seurakunta näki kiellon keskeiseksi edistymisen esteeksi. Eräs mies kertoi Williamsille ja Jonesille, että 'jos haluamme rakentaa perustuksen, pappeus on vakava ongelma'. Kaikkien jäsenten on 'oltava tasa-arvoisia kaikissa asioissa'. (29) Eräs nigerialainen ehdotti: 'Meidän on tultava Amerikkaan ja opetettava teille kristillisyyttä.' Kommentti ravisteli nuorta lähetyssaarnaajaa: 'Uskon, että ehkä hän on oikeassa.' (30)"

Russel W. Stevenson

Lainauksen sisältämä viitenumerointi on alkuperäisen tekstin mukainen. Viitteet sijaitsevat lähteenä olevan teoksen kappaleen 4 "Dawning: From Aba to Detroit" viiteluettelossa, osoitteissa 3272-3304 Kindle. 

Lähde:
Stevenson, Russell W. 2014: For the Cause of Righteousness: A Global History of Blacks and Mormonism, 1830-2013; Part 1: The History. Draper, UT: Greg Kofford Books, 2575-2657 Kindle.
Saatavissa painettuna versiona Deseret Book ja e-kirjana amazon.com (e-kirjan hinta tämän sivun julkaisuhetkellä $ 12:39 incl. VAT)
(Ks. myös Maki, Elizabeth 2013: "You have come at last": Nigerian Builds LDS Congregation, Waits for Missionaries. LDS Church History, Pioneers in every Land, osoitteessa: https://history.lds.org/article/pioneers-in-every-land-nigeria-anthony-obinna?lang=eng)


Russel Stevenson on suorittanut historiatutkinnon Brigham Youngin yliopistossa ja kirjoittanut teoksen Black Mormon: The Story of Elijah Ables (Musta mormoni: Elijah Ablesin tarina). Hän on kirjoittanut useita artikkeleita myöhempien aikojen pyhien ja Amerikan historiasta. Hän on perehtynyt hmongin ja igbon kieliin, Stevenson tutkii ihmiskaupan verkostoja ja MAP-kirkon nousua Afrikassa. Hän asuu tällä hetkellä East Lansingissa, Michiganissa, ollen jatko-opiskelijana Michiganin osavaltion yliopiston historiaosastolla, pääaiheena Afrikka, maantieteellisenä alueena Nigeria ja Ghana.
Lähteet: Deseret Book ja Michigan State University

Arviointia (sivulla Michigan State University):
"Russell Stevenson on tuottanut loistavan kokoelman. Se on korvaamaton historiallisena lähdeaineistona ja kaihertavana moraalitarinana. Asiakirjojen valikoima paljastaa vastustamattomasti rodullisten asenteiden, käytäntöjen ja oppien tragedian ja epäjohdonmukaisuuden MAP-perinteessä, ja tarpeen ikuiseen valppauteen vaellettaessa eteenpäin uskossa, jota ei koskaan saa irrottaa inhimillisyydestä."
Terryl L. Givens, englannin kielen professori (James A. Bostwick -professuuri) Richmondin yliopistossa.

Käännökset: Markku Lorentz.

Näppäämällä luettelossa "LUE LISÄÄ" pääset tekstisivuille