Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

129 - Ensimmäisistä periaatteista - osa 10/13

Kuva: Eeva Kennedy. 2016.
Joseph Smith, Oliver Cowdery ja käännöstapahtuma vuonna 1829

Siirrymme nyt kolmanteen ja viimeiseen jaksoomme, tuohon kääntämisen ajanjaksoon jolloin Joseph Smith ja hänen uusi kirjurinsa, Oliver Cowdery, saivat valmiiksi Mormonin kirjan sellaisena kuin nyt sen tunnemme. Oliver (1806-1850) oli kutakuinkin samanikäinen kuin Joseph. Hän oli myös kotoisin Vermontista ja oli ollut myyjänä kaupassa ja opettanut maaseutukouluissa. Ollessaan täysihoidossa Joseph Smithin vanhempien luona, hän sai tietää muinaisesta aikakirjasta ja kadonneista 116 sivusta. Tässä työssä hänen kiinnostustaan kiihotti se, että hän oli "kysynyt Herralta" asiasta. Kuten Oppiin ja liittoihin on kirjattu, "niin usein kuin olet kysynyt, olet saanut opetusta minun Hengeltäni. Ellei niin olisi tapahtunut, et olisi siinä, missä olet tällä hetkellä." (Oppi ja liitot 6:14). Joseph Smith sanoi: "Herra ilmestyi. . . Oliver Cowderylle ja näytti hänelle levyt näyssä ja ... sen mitä Herra oli aikeissa tehdä minun, kelvottoman palvelijansa kautta. Tämän vuoksi hän oli halukas tulemaan minun käännöstyöni kirjuriksi." (12)

Nuo kaksi miestä tapasivat toisensa ensimmäisen kerran 5. huhtikuuta 1829, järjestivät joitakin ajallisia asioita yhdessä seuraavana päivänä, ja aloittivat käännöstyön huhtikuun 7. päivänä. Vaikka olivatkin työtovereita käännöstyössä, suuri eroavaisuus heidän välillään vallitsi heidän hengellisessä valmistautumisessaan ja tietotaidollisessa lähestymistavassaan käsillä olevaan tehtävään nähden. Vaikka olikin ammatiltaan opettaja, joka osasi lukea ja kirjoittaa ja laskea paljon paremmin kuin kumppaninsa, Oliver oli kuitenkin Josephin oppilas ensimmäisten periaatteiden suhteen.

Joseph Smithin kohtaamista syvällisistä älyllisistä vaikeuksista hänen kääntäessään muinaista tuntematonta kieltä, vaikka hänellä oli apunaan Urim ja Tummim, saa vihjeitä Oliverin vastaavasta epäonnistuneesta yrityksestä toimia kääntäjänä, mikä antaa vielä yhden näkökulman parannukseen, kun sitä jälleen kerran opetetaan käännöstyön yhteydessä. On huomionarvoista, että palautuksen toinen vanhin aloitti tehtävänsä etsimällä kääntämisen lahjaa. "Pyydä, että saat tuntea Jumalan salaisuuksia ja että voit kääntää ja saada tietoa kaikista niistä muinaisista aikakirjoista, jotka ovat olleet kätkettyinä ja jotka ovat pyhiä, niin sinulle tapahtuu uskosi mukaan" (Oppi ja liitot 8:11). Kuten vanhin Dallin H. Oaks on kuitenkin osoittanut, Oliver pian "epäonnistui yreityksissään kääntää". (13)  Miksi? "Ja katso, sen tähden, että et jatkanut kuten aloitit ... kuvittelit, että minä antaisin sen sinulle, vaikka et käyttänyt harkintaa, paitsi että pyysit minulta. Mutta katso, minä sanon sinulle, että sinun täytyy tutkia sitä tarkoin mielessäsi; sitten sinun on kysyttävä minulta, onko se oikein"(Oppi ja liitot 9: 5,7-8).

Tässä oli enemmän kyseessä kuin Oliverin asenne oppimisen alttiuteen ja nöyryyteen. Kyse oli myös kyvystä käyttää sellaista alyllistä menetelmää, joka ei ollut hänessä vielä kehittynyt tuloksia tuottavalle tasolle, ainakaan siten kuin juuri nyt edellytettiin. Oliver epäonnistui älyllisesti vaativassa kääntämistyössä, koska hän ei ollut täysin henkisesti valmentautunut tuohon tehtävään. Kuten Herra ilmoitti: "Katso, sinä et ymmärtänyt; kuvittelit, että minä antaisin sen sinulle, vaikka et käyttänyt harkintaa, paitsi että pyysit minulta. Mutta katso, minä sanon sinulle, että sinun täytyy tutkia sitä tarkoin mielessäsi; sitten sinun on kysyttävä minulta, onko se oikein, ja jos se on oikein, minä saatan sinun sydämesi palamaan sisälläsi; sen tähden sinä tunnet, että se on oikein." (Oppi ja liitot 9: 7-8). Joseph Smith oli oppinut molemmat läksyt - hengellisen ja henkisen - aikaisemmista kokemuksistaan. Häntä oli kuluneiden yhdeksän vuoden aikana koulutettu luonteenlaatuun ja henkisiin kykyihin liittyvissä asioissa, sekä jälkiviisaudessa, jonka hän selvästikin oli omaksunut aikaisemmasta kokemuksestaan Martin Harrisin kanssa ja 116 sivun kääntämisestä - valmistava koulu, joka oli tuottanut huomionarvoisen oppineisuuden. Voimmeko todellakaan odottaa Oliverin oppineen nuo asiat yhtä hyvin, vain muutaman päivän tuossa tehtävässä oltuaan. Ehkä meidän on paikallaan muuttaa ajatustamme siitä, kuka oli oppilas ja kuka oli opettaja.

Richard E. Bennett

Kuvaleike: Eeva Kennedy. 2016.
Viitteet
(12) Jossee, Dean C. toim. 1989: The Papers of Joseph Smith, vol. 1: Autobiographical and Historical Writing, Salt Lake City: Deseret Book, 1:10.
(13) Oaks, Dallin H. 1992: Our Strengths Can Become Our Downfall. BYU Speeches of the Year, 7.6.1992, 6.

Lähde:
Bennett, Richard E. 2010: Joseph Smith and the First Principles of the Gospel, 1820–29.  Teoksessa Holzapfel, Richard Neitzel ja Jackson, Kent P., toim. 2010: Joseph Smith, the Prophet and Seer. Provo, UT: Religious Studies Center, Brigham Young University; Salt Lake City: Deseret Book, 23–50.
Saatavissa sivulla https://rsc.byu.edu/archived/joseph-smith-prophet-and-seer/joseph-smith-and-first-principles-gospel-1820-29

reb35's picture
Richard E. Bennett oli tätä julkaistaessa [ja on edelleen tämän blogisivun julkaisun aikaan] kirkon historian ja opin professori Brigham Youngin yliopistossa.
Lähde: https://religion.byu.edu/richard_bennett

Käännös: Markku Lorentz