Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

117 - Kaiken kielisiä ja kaiken värisiä - osa 12/13 - Brasilialaisia opettajia

" ... hän kutsuu heitä kaikkia tulemaan luoksensa ja pääsemään osallisiksi hänen hyvyydestään; eikä hän torju ketään niistä, jotka tulevat hänen luoksensa, mustia eikä valkoisia, orjia eikä vapaita, miehiä eikä naisia; ja hän muistaa pakanat, ja kaikki ovat Jumalalle yhdenvertaisia, sekä juutalaiset että pakanat." (Mormonin kirja, 2. Nefi 26:33)
"Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä. Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa." (Apostolien teot 10:34-35)

Brasiliassa on nykyisin MAP-kirkon jäseniä n. 1.325.000 ja seurakuntia 2038, temppeleitä 6 (lähde: LDS Newsroom). São Paulon temppeli aloitti toimintansa vuonna 1978. Muut temppelipaikkakunnat: Campinas, Curitiba, Manaus, Porto Alegre, Recife.

Kuva: Melchior. 2016.
"Kun mustille brasilialaisille käännynnäisille opetettiin kuusi oppiaihetta, jotka oli systematisoitu kaikkialle kirkossa, lähetyssaarnaajat esittivät vielä 'seitsemännen keskustelun' [1970] jossa he selittivät 'eräitä ihmeellisiä opetuksia kirkossa ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa'. Yksi näistä 'ihmeellisistä opetuksista' oli varattu ainoastaan mustille jäsenille: 'Kain ja hänen jälkeläisensä saivat merkin, joka erotti heidät muista ihmisistä.' Kun lähetyssaarnaajat olivat lukeneet heidän kanssaan [Kallisarvoisesta helmestä] kohdan Mooses 7:22, keskustelun vuoropuheluohje pyysi lähetyssaarnaajia kysymään: 'Miten nämä jälkeläiset eroavat muista?' Tutkijan yksinkertainen vastaus oli keskusteluohjeeseen valmiiksi laadittu: 'He ovat mustia.' (117) Lähetyssaarnaajat selittivät sitten, että 'syistä, joita ihmisille ei ole tehty täysin tiettäväksi', nämä Kainin jälkeläiset 'eivät ole oikeutettuja pappeuteen'."
...
"Lähetyssaarnaajat törmäsivät päistikkaa käytäntöön, joka ei ollut enää elinkelpoinen kehittyvässä maailmassa. [Vuonna 1975, presidentti] Kimball ilmoitti suunnitelmista rakentaa temppeli São Pauloon, Brasiliaan. Laajalle levinnyt afrikkalainen geneettinen vaikutus kautta koko Brasilian oli tehnyt lähes mahdottomaksi vetää tiukkoja rodullisia rajoja valkoisten, mustien ja muiden välille, mikä pakotti kirkon johtajat kyseenalaistamaan temppelin rakentamisen järkevyyden siellä, vaikkakin he antoivat tunnustusta mustien ja valkoisten yhtäläiselle uskolliselle omistautumiselle. Vanhin LeGrand Richards muisteli, että 'kaikki nuo ihmiset, joilla on [mustien] verta itsessään, ovat keränneet rahaa temppelin rakentamiseen. … Veli Kimball on ollut hyvin huolissaan siitä – kuinka ihmiset ovat niin uskollisia ja omistautuneita.' (123)"

"Kansainvälisen lähetyskentän johtaja James E. Faust, joka oli palvellut nuorena lähetyssaarnaajana Brasiliassa, kertoi johtajakumppaneilleen, että brasilialaiset 'valmistavat harkkoja temppeliä varten aivan kuten muutkin. He ovat antaneet rahalliset lahjoituksensa temppelin rakentamiseksi ja he ovat uhranneet aivan yhtäläisesti kuin kaikki muutkin.' (124) Kimball oli jo jonkin aikaa uneksinut, kuinka Jumala tulee valmistamaan pyhille mahdollisuuden 'avata ovet ammolleen' maailmanlaajuiselle yhteisölle. Kun hän otti vastaan presidentin tehtävän, näytti ilmeiseltä, että hänellä tulisi olemaan tilaisuus toteuttaa toiveensa. (125)"

Russell W. Stevenson

Kuva: LDS.org. São Paulon temppeli Brasiliassa.
Presidentti Spencer W. Kimball vihki temppelin käyttöön 30.10.-2.11.1978.
Lainauksen sisältämä viitenumerointi on alkuperäisen tekstin mukainen. Viitteet sijaitsevat lähteenä olevan teoksen kappaleen 5 "The World is Ready, 1970-1978" viiteluettelossa, osoitteissa 5349-5367 Kindle. 

Lähde:
Stevenson, Russell W. 2014: For the Cause of Righteousness: A Global History of Blacks and Mormonism, 1830-2013; Part 1: The History. Draper, UT: Greg Kofford Books, 4920-4964 Kindle.
Saatavissa painettuna versiona Deseret Book ja e-kirjana amazon.com (e-kirjan hinta tämän sivun julkaisuhetkellä $ 12:39 incl. VAT)
(Ks. myös Maki, Elizabeth 2013: "A People Prepared": West African Pioneer Preached the Gospel Before Missionaries. LDS Church History, Pioneers in every Land, osoitteessa: https://history.lds.org/article/ghana-pioneer-jwb-johnson?lang=eng


Russel Stevenson on suorittanut historiatutkinnon Brigham Youngin yliopistossa ja kirjoittanut teoksen Black Mormon: The Story of Elijah Ables (Musta mormoni: Elijah Ablesin tarina). Hän on kirjoittanut useita artikkeleita myöhempien aikojen pyhien ja Amerikan historiasta. Hän on perehtynyt hmongin ja igbon kieliin, Stevenson tutkii ihmiskaupan verkostoja ja MAP-kirkon nousua Afrikassa. Hän asuu tällä hetkellä East Lansingissa, Michiganissa, ollen jatko-opiskelijana Michiganin osavaltion yliopiston historiaosastolla, pääaiheena Afrikka, maantieteellisenä alueena Nigeria ja Ghana.
Lähteet: Deseret Book ja Michigan State University

Arviointia (sivulla Michigan State University):
"Russell Stevenson on tuottanut loistavan kokoelman. Se on korvaamaton historiallisena lähdeaineistona ja kaihertavana moraalitarinana. Asiakirjojen valikoima paljastaa vastustamattomasti rodullisten asenteiden, käytäntöjen ja oppien tragedian ja epäjohdonmukaisuuden MAP-perinteessä, ja tarpeen ikuiseen valppauteen vaellettaessa eteenpäin uskossa, jota ei koskaan saa irrottaa inhimillisyydestä."
Terryl L. Givens, englannin kielen professori (James A. Bostwick -professuuri) Richmondin yliopistossa.

Käännökset: Markku Lorentz.

Näppäämällä luettelossa "LUE LISÄÄ" pääset tekstisivuille