Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

042 - Näky 1820 - kirjoitettu vuosina 1838-1839.

Kuva: Anja Lorentz. Kainuu 1987.
Ks. vuosien 1838-1839 version teksti: Joseph Smith - historia 1:1-26.
Näystä kirjoitettuja ensisijaisia versioita (vuosilta 18321835, 1838-1839 ja 1842) käsitellään sivuilla 003022, 042 ja 045.
Vrt. myös Primary Accounts of Joseph Smith’s First Vision of Deity. www.josephsmithpapers.org,

*  *  *

"1838-39 selonteko ... on ote Joseph Smithin historia-käsikirjoituksesta (Manuscript History) ja se on lähteenä ensimmäisen näyn versiolle, joka on julkaistu Times and Seasons lehdessä vuonna 1842 [Vol 3. nro 10, 15.3.1842 ja nro 11, 1.4.1842] ja myöhemmin Kallisarvoisessa helmessä. (16) Profeetta alkoi työstää tätä historiaa 27. huhtikuuta 1838 ja hänen päiväkirjassaan kerrotaan, että ensimmäinen presidenttikunta oli mukana tässä virallisessa työssä 1.-4. toukokuuta. Syyskuun kolmantena päivänä James Mulholland alkoi työskennellä Josephin kirjurina, mutta hänen ponnistelunsa keskeytyivät pian Missourin sodan syttymisen, mutkikkaiden oikeussaliesiintymisten ja Josephin vangitsemisen vuoksi. Vapautumisensa jälkeen, Joseph aloitti uudelleen työn historian parissa 11. kesäkuuta 1839, Mulhollandin toimiessa jälleen kirjurina, kirjaten muistiin profeetan todistuksen sanatarkasti, oikeustoimittajan tapaan.

Ensimmäisen näyn sisältävät sivut ilmeisesti kirjoitettiin huhti-toukokuussa 1838 ja kopioitiin myöhemmin Josephin historia-käsikirjoitukseen vuoden 1839 loppuun mennessä. (17) Milloin sitten kirjoittaminen tapahtuikin, on ilmeistä, että profeetta tarkoitti tämän kerronnan tulemaan perustavaksi lähteeksi kirkon kirjallisuuteen ja että hänellä oli mielessään erityinen tarkoitus, mikä ei näytä yhtä selvältä aiemmaissa tulkinnoissa. Oltuaan pitkään lähes armottomien julkisten väärinkäytösten kohteena, hän nyt kertoi tarinansa korjatakseen virheellisiä huhuja, "joita pahansuovat ja vehkeilevät henkilöt ovat panneet liikkeelle" ja "oikaistakseni yleisen mielipiteen vääriä käsityksiä ja saattaakseni kaikkien totuutta etsivien tietoon tosiasiat". Tällaisen päämäärän näkökulmasta, tehdäkseen kerralla asian selväksi, on todennäköistä, että Joseph on harkinnut tämän selonteon huolellisemmin kuin aiemmat versiot.
Historia, noin kesäkuu 1839
Julkiset väärinkäytökset ja vainot kiusasivat edelleen Joseph Smithiä tänä aikana hänen elämässään. Useiden näkyvien kirkon johtajien luopumuksia ja kirkosta erottamisia myös tapahtui. Vakava vastustus Kirtlandissa kasvoi siihen mittaan, että 12. tammikuuta 1838, sydäntalvella, profeetta ja suuri ryhmä hänen seuraajiaan lähti Kirtlandista Missouriin, saapuen Far Westiin 12. maaliskuuta. Lokakuussa ongelmat purkautuivat väkivallaksi ja marraskuussa Joseph Smith toimitettiin vangittuna Libertyn vankilaan. Lopulta hän saapui Quincyn kaupunkiin, Illinoisin osavaltioon 22. huhtikuuta 1839 ja vain muutamaa viikkoa myöhemmin hän alkoi uudelleen työstää historiaa siitä, mihin hän viimeksi oli jäänyt. Tässä yhteydessä ei ole ihme, että vaino, kamppailu, riitely, uskonnollinen kuohunta, epäystävälliset tunteet, kiistely, halveksunta, katkeruus, viha ja torjuminen ovat niin elävästi muistelun kohteena ja niin havainnollisesti todetut tässä vuosina 1838-39 kirjoitetussa selonteossa..

Pyhien maineen puhdistaminen saattoi myös olla kirkon johtajan mielessä. Jos näin on, täydellinen ja yksityiskohtainen selvitys tarvittiin, jotta se olisi vakuuttava - raportti, joka tarjosi ajankohdat (1820), kuvaukset säästä ('kauniin, kirkkaan päivän'), vuorokaudenajat ('aamuna'), ja tarkat lainaukset keskusteluista sekä Herran sanoista. Mukaansatempaava ja vakuuttava kertomus tarvittiin, jotta ennakkoluuloisen yleisön huomiota pidettäisiin yllä ja se voitettaisiin omalle puolelle. Kuten Paavali Agrippan edessä noin kaksikymmentäviisi vuotta sen jälkeen kun ylösnoussut Herra ilmestyi hänelle Damaskoksen tiellä, Joseph Smith todisti horjumattomasti, mitä hän oli nähnyt noin kahdeksantoista tai yhdeksäntoista vuotta aikaisemmin. 'Mikä minä olen vastustamaan Jumalaa, ja miksi maailma aikoo saada minut kieltämään sen, mitä olen todella nähnyt?', hän kysyi. Kieltämällä sen 'rikkoisin Jumalaa vastaan ja joutuisin tuomion alaiseksi'. Mutta aivan kuten Jumala oli vapauttanut Josephin näkymättömien voimien vallasta, kun hän näytti olevan 'tuomittu äkilliseen tuhoon', Jumala tukee ja vapauttaa pyhänsä heidän synkimpien epätoivon ja ahdistuksen hetkistään."

James B. Allen ja John W. Welch

Lainattuun tekstiin sisältyvät viitteet (numerointi on alkuperäisen artikkelin mukainen):
(16) Alkuperäisen historia-käsikirjoituksen ja Times and Seasons lehdessä julkaistun välillä oli joitakin pienehköjä muutoksia. Joitakin muutoksia tehtiin myös Kallisarvoisessa helmessä olevaan selontekoon. Syy näihin muutoksiin ei ole aina selvä, vaikkakin joissakin tapauksissa oli kyse yksinkertaisesti kieliopillisen tyylin parantamisesta. Joka tapauksessa olennaisia yksityiskohtia ja merkitystä ei ole muutettu, eivätkä muutokset on riitäävän merkittäviä keskusteltavaksi ylläolevassa tekstissä. [Suomentajan viitelisäyksiä: (1) Steven C.Harper 2011: 'Joseph julkaisi historiansa alkuosan Times and Seasons lehdessä 15. maaliskuuta 1842. Willard Richards muokkasi tätä selontekoa myöhemmin samana vuonna, jolloin hän aloitti palvelun Josephin sihteerinä, minkä vuoksi Kallisarvoiseen helmeen nyt pomittu ja kanonisoitu versio eroaa Times and Seasons lehden versioon nähden.' (2) Backman, Milton V. 1980: Joseph Smith's First Vision. SLC, Utah: Bookcraft, Appendix C, Note A-C - vrt. Joseph Smith - historia 1:3 ("--": Note A), 20 ("Kun valo ...": Note B), 28 ("Kun tämän ...": Note C). (3) http://www.josephsmithpapers.org/intro/introduction-to-history-drafts-1838-1842]
(17) Jessee, Dean C., Ashurst-McGee, Mark, Jensen, Richard L., toim. 2008: The Joseph Smith Papers: Journals, Volume 1, 1832-1839. Salt Lake City: Church Historian’s Press, 260–61, ja Jessee Dean J.: Personal Writings of Joseph Smith, 226.

Lähde:
Allen, James B. ja Welch, John W. 2012: The Appearance of the Father and the Son to Joseph Smith in 1820, teoksessa Dodge, Samuel Alonzo ja  Harper, Steven C. 2012: Exploring the First Vision. Provo, UT: Religious Studies Center, 41–89.
Saatavissa osoitteessa https://rsc.byu.edu/archived/exploring-first-vision/2-appearance-father-and-son-joseph-smith-1820


James B. Allen liittyi Brigham Youngin yliopiston henkilökuntaan vuonna 1963. Hän toimi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon apulaishistorioitsijana vuosina 1972-1979. Hän oli puoliaikaisesti tuossa tehtävässä, tehden toisen puolikkaan yliopistotyössään tuon seitsemän vuoden ajan. Hän palasi täysiaikseen yliopistotehtävään BYU:ssa vuonna 1979 ja palveli siellä historiaosaston johtajana vuodesta 1981 vuoteen 1987, josta kähtien, eläkkeelle jäämiseensä saakka vuonna 1992, hän hoiti Länsi-Amerikan historian Lemuel Hardison Redd Jr. professuuria.
Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/James_B._Allen_(historian)


John W. Welch on oikeustieteen professori Brigham Youngin yliopiston oikeustieteellisessä J. Reuben Clark tiedekunnassa.
Lähde: http://www.law2.byu.edu/faculty/profile.php?id=35

Käännökset: Markku Lorentz