Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

105 - Kolme sydäntä - Lähimmäisenrakkaus

"Jeesus vastasi: 'Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.'" (Matteus 22:37-40)

"Ja Herra kutsui kansaansa Siioniksi, koska sillä oli yksi sydän ja yksi mieli ja se asui vanhurskaudessa; eikä sen keskuudessa ollut köyhiä." (Mooses 7:18)

"Jos sinä rakastat minua, sinä palvelet minua ja pidät kaikki käskyni. Ja katso, sinä muistat köyhiä ja pyhität omaisuudestasi heidän elannokseen sen, mitä sinulla on annettavana heille, liitoin ja sopimuksin, joita ei voi rikkoa. Ja kaiken, minkä te annatte omaisuudestanne köyhille, te annatte minulle ..." (Oppi ja liitot 42:29–31)

Kuva: Eeva Kennedy. Philadelphia, 2016.
"Näemme ristiriitojen lisääntyneen kansojen kesken meitä ympäröivässä maailmassa. Nuo erimielisyydet ja riidat voisivat tarttua meihin. Siksi sanomani toivosta on tänään se, että suuri ykseyden aika on tulossa. Herra Jehova palaa asumaan niiden kanssa, joista on tullut Hänen kansaansa, jotka ovat yksimielisiä, yhtä sydämeltään, yhtä Hänen ja taivaallisen Isämme kanssa.
...
... Apuyhdistyksen sisaret rukoilivat ... yhdessä, kun he valmistautuivat menemään ensimmäisen kerran erään nuoren leskeksi jääneen sisaren luokse, jonka mies oli kuollut äkillisesti. He halusivat tietää, mitä tehdä ja kuinka toimia yhdessä, jotta he voisivat auttaa kodin valmistelemisessa sukulaisten ja ystävien tuloon hautajaisten aikana. Heidän piti saada tietää, mitä lohdun sanoja he voisivat puhua Herran puolesta. Heidän rukoukseensa tuli vastaus. Kun he saapuivat taloon, kukin sisar ryhtyi suorittamaan jotakin tehtävää. Talo oli valmis niin nopeasti, että jotkut sisaret pahoittelivat sitä, etteivät olleet voineet tehdä enempää. Lausuttiin lohdun sanoja, jotka sopivat täydellisesti yhteen. He olivat tehneet Herran palvelusta yhtenä, sydämet yhteen liittyneinä.
...
'Hän on avannut meille molemmille pääsyn Isän luo yhden ja saman Hengen johdattamina.
Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät.' (5)
...
Maiden presidentit, kuvernöörit ja maailmanlaajuisten avustusjärjestöjen johtajat ovat ylistäneet meitä – minun kuulteni – tällaisin sanoin: 'Kirkkonne oli ensimmäisenä paikalla auttamassa, kun tuho tuli. Väkeänne tuli sadoittain tuoden mukanaan kaikkea, mitä eloon jääneet tarvitsivat. He toivat jopa omat telttansa ja tarvikkeensa. He olivat väsymättömiä ja hyväntuulisia. He tuntuivat tietävän, minne mennä ja milloin.' Sitten on tullut tavallisesti jotenkin tämän kaltainenkin huomio: 'Teidän kirkkonne osaa tosiaan organisoida, niin että asiat sujuvat.'
Kiitän heitä sanomatta, että ihme ei ole yksistään organisaatiossa vaan ihmisten sydämessä. Pyhät tulivat Herran nimessä antamaan Hänen apuaan. He tulivat kuunnellen Herran valittujen johtajien ohjeita. Koska heidän sydämensä olivat yhteen liitettyinä, heidän voimiaan vahvistettiin.
...
Sen ykseyden kautta, jonka näen vahvistuvan, Herra pystyy tekemään sellaista, mitä maailma tulee pitämään ihmeellisenä. Pyhät voivat toteuttaa minkä tahansa Herran tarkoituksen, kun he ovat täysin yhtä vanhurskaudessa." (I)

Henry B. Eyring
Kuva: Eeva Kennedy.
"Oppiin ja liittoihin sisältyvä pyhityksen laki ei ole se laki, jonka myöhempien aikojen pyhät uskovat sen olevan. Ilmoitusten antamisen ajankohdan ja syiden sekä nykypäivän välissä oleva historia on tuottanut myöhempien aikojen pyhien keskuuteen "kansanmuistin", kuten jotkut historioitsijat asian ilmaisevat. Tämä menneisyyden tulkinta palauttaa mieliin, että varhaiset pyhät eivät kyenneet elämään pyhityksen lain mukaan, joten Herra kumosi korkeamman lain ja antoi tilalle kymmenysten vähäisemmän lain. Jonain päivänä me tulemme jälleen elämään korkeamman lain mukaan. (1) Riippumatta siitä kuinka laajalti tähän uskotaan, se ei ole Oppiin ja liittoihin sisältyvä pyhityksen laki,
...
Tämän kappaleen ensimmäinen lähtökohta on, kuten presidentti Gordon B. Hinckley opetti, että 'uhrauksen lakia ja pyhityksen lakia ei ole lakkautettu ja ne ovat edelleen voimassa'. (2) Mikään ilmoitus Opissa ja liitoissa ei kumoa, lykkää määräajaksi tai peruuta pyhityksen lakia. Oppi ja liitot ei koskaan viittaa korkeampaan tai vähäisempään lakiin, ainoastaan lakiin. Ilmoitukset eivät todellakaan puhu Jumalan laeista kuten me puhumme lainsäädäntöelimen lakialoitteista, jotka voidaan saattaa voimaan, estää toteutumasta ja joihin voidaan tehdä muutoksia. Pikemminkin ne puhuvat Jumalan laeista ikuisina. Toisin sanoen, laki ilmoitettiin Joseph Smithille helmikuussa 1831, mutta itse laki yksinkertaisesti on aina ollut ja tulee aina olemaan. Pyhittäminen on selestisen valtakunnan laki ja luku 78 opettaa, että kukaan ei voi saada siellä perintöosaa, ellei ole noudattanut lakia (OL 78:7).
...
Hugh Nibley kirjoitti ... että pyhityksen lain nimenomainen tarkoitus on rakentaa Siion ... 'Me emme odota sitä, että Siion on täällä noudattaaksemme pyhityksen lakia; se on pikemminkin keino saattaa meidät lähemmäksi Siionia.' (17)
....
Mitä Herra sitten odottaa? - sen liiton tunnollinen noudattaja haluaa tietää,  Mitä pyhityksen lain noudattaminen tarkoittaa 2000-luvulla? Mitä tarkoitetaan lain moniselitteisillä ilmauksilla, kuten ylijäämä, riittävä, enemmän kuin on tarpeen, puutteet ja saada kylliksi? Huolellisesti sanoitettu laki selvästikin opettaa periaatteita, ei opinkappaleita.
...
Mitä Herra siis odottaa? ... Sen rinnalla, että Herra kutsuu tekemään paljon hyvää omasta vapaasta tahdostamme, pappeusjohtajat antavat erityisiä mahdollisuuksia uhrata aikaa, lahjoja ja omaisuutta köyhyyden lievittämiseksi ja valtakunnan rakentamiseksi. "Sen lisäksi, että maksamme rehelliset kymmenykset, meidän tulisi anteliaasti auttaa köyhiä". (21)
...
Presidentti Spencer W. Kimball antoi käskyn: 'Kahden aterian paastosta saamamme säästön lahjoittamisen sijaan antakaamme ehkäpä paljon, paljon enemmän - kymmenen kertaa enemmän silloin, kun se meille on mahdollista.' (23) Vanhemmat elävät tuon lain mukaan, kun he 'panevat pois sen, mikä on tästä maailmasta' kasvattaessaan Jumalan lapsia (OL 25:10). Ammattilaiset elävät lain mukaan tarjotessaan taitojaan tarvitseville, huolehtimatta korvauksesta tai suosiosta. Me voimme elää lain mukaan tullessamme 'koko kirkon yhteiseksi omaisuudeksi' ja 'tavoittellessa[mme] lähimmäise[mme] parasta ja tehdessä[mme] kaiken silmämääränä vain Jumalan kunnia' (OL 82:18-19)."

Steven C. Harper

Lainattujen tekstien sisältämät viitteet (numerointi on alkuperäisen tekstin mukainen):
(I)
(5) Paavalin kirje efesolaisille 2:18–19.
(II)
(1) Arrington, Leonard J.,  Fox, Feramorz Y. ja May, Dean L. 1992: Building the City of God: Community and Cooperation among the Mormons. Urbana: University of Illinois Press, 426.
(2) Maxwell, Neal A., teoksessa Conference Report, huhtikuu 2002, 41.
(3) Hinckley, Gordon B. 1997: Teachings of Gordon B. Hinckley. Salt Lake City: Deseret Book, 639
(17) Nibley, Hugh W. teoksessa Norton, Don E., toim. 1989: Approaching Zion. Salt Lake City: Deseret Book, 390.
(21) Christensen, Joe J., teoksessa Conference Report, huhtikuu 1999, 11.
(23) Kimball, Spencer W., teoksessa Conference Report, huhtikuu 1974, 184.

Lähteet:
(I) Eyring , Henry B. 2008: Sydämemme yhteen liittyneinä. Liahona, marraskuu 2008. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon virallinen aikakauslehti.
https://www.lds.org/liahona/2008/11/23?lang=fin
(II) Harper, Steven C. 2008: "All Things Are the Lord’s": The Law of Consecration in the Doctrine and Covenants. Teoksessa Hedges, Andrew H., Fluhman, J. Spencer ja Gaskill, Alonzo L., toim. 2008: The Doctrine and Covenants: Revelations in Context,  Provo ja Salt Lake City: Religious Studies Center, Brigham Young University ja Deseret Book, 212–28.
https://rsc.byu.edu/archived/selected-articles/all-things-are-lord-s-law-consecration-doctrine-and-covenants


Henry B. Eyring toimii tällä hetkellä ensimmäisenä neuvonantajana kirkon ensimmäisessä presidenttikunnassa.


Steven C. Harper on tällä hetkellä historioitsija Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon historiaosastolla. Hän oli (siis myös tässä lainatun artikkelin kirjoittamisen aikaan) kirkon historian ja opin professori Brigham Youngin yliopistolla vuosina 2002-2012 ja BYU Hawaii yliopistossa vuosina 2000-2002. Vuodesta 2002 lähtien hän on työskennellyt toimittajana Joseph Smith Papers projektissa ja asiakirjatoimittajana BYU Studies osastolla.

Artikkelilainauksen (II) käännös: Markku Lorentz