Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

126 - Ensimmäisistä periaatteista - osa 7/13


Kuva: Eeva Kennedy. 2016.
Martin Harris ja valmistautuminen käännöstyötä varten, 1827-29

Se, missä määrin Joseph oli kertomut muille hänen tapaamisistaan enkeli Moronin kanssa, ei ole tiedossa. Kuitenkin, jopa ennen kuin Joseph sai levyt, Martin Harris, hyvin tunnettu maanviljelijä ja arvostettu kansalainen Palmyrassa, oli osoittanut kiinnostusta nuoren pojan kehittyvää tehtävää kohtaan. Martin Harris oli kaksikymmentäkaksi vuotta vanhempi kuin Joseph ja niin hän oli ehtinyt toimia tievaltuutettuna ja useissa paikallisissa lautakunnissa. Omistaututuneena kirkossakävijänä hän oli saavuttanut raamatuntutkijan maineen.

Paljosta siitä, mitä Harrisista tiedetään näinä alkuvuosina, olemme velkaa Joseph Smithin omalle kertomukselle sekä Lucy Mack Smithille, Josephin äidille, jonka teos "History of Joseph Smith by His Mother" [Joseph Smithin historia hänen äitinsä kertomana] on edelleenkin välttämätöntä lukuaineistoa, erityisesti näiden varhaisten vuosien osalta. Hänen mukaansa Martinin avioliitto serkkunsa Lucy Harrisin kanssa ei ollut kovin ihanteellinen. Äkkipikaisena ja kovakorvaisena, Lucy Harris vastusti sinnikkäästi miehensä kiinnostusta Palmyran orastavaa profeettaa kohtaan. Hän uskoi, että siitä ei koidu mitään hyvää taloudellisesti ja vaati, että hänen tulisi olla osallisena kaikessa Martinin kanssakäymisessä Smithin perheen kanssa. (3) Martinin hätä perustella Joseph Smithin työn uskottavuutta, jos nyt ei todenperäisyyttä, saattaa olla täysin ymmärrettävää, kun otetaan huomioon hänen vaikea kotitilanteensa. Loppujen lopuksihan heidän rahansa tässä juuri olivat ratkaisevassa asemassa. (4)

Selvästi ennen kuin profeetta sai levyt, "huhu tuhansine kielineen" oli kiertämässä kaikkialla Palmyrassa, pyrkien horjuttamaan Smithin perheen mainetta (Joseph Smith - historia 1:61). Sen tuloksena syntynyt vaino tuli niin sietämätömäksi, että Joseph ja Emma halusivat siirtyä Emman kotiin Harmonyyn, Pennsylvaniaan, noin sadan mailin [n. 160 km] päähän etelään Palmyrasta. "Keskellä ahdinkojamme löysimme ystävän eräästä miehestä nimeltä Martin Harris", Joseph kirjoitti, "joka tuli luoksemme ja antoi minulle viisikymmentä dollaria avuksi matkallemme" (Joseph Smith - historia 1:61 ). Tällaisen juuri oikeaan aikaan tulleen avun turvin - vastaten n. 2500 dollarin summaa nykyaikana - pariskunta saattoi lähteä Palmyrasta ja saapua hetimmiten Harmonyyn vuoden 1827 joulukuussa.

Muutaman seuraavan kuukauden aikana, Joseph jatkoi työskentelyään Nefin suurten levyjen kääntämisen parissa, saaden valmiiksi 116 sivua foolscap-kokoisia (n. 34x43 cm) sanelusta kirjoitettuja arkkeja, Martin Harrisin ilmeisesti toimiessa kirjurina. Kotonaan jatkuvasti saamansa kritiikin ahdistamana sekä kenties myös omien epäilystensä vaivaamana, Martin anoi Josephia antamaan valmiit sivut hänen mukaansa, jotta hän voisi näyttää ne itsepintaiselle vaimolleen ja tämän epäilevälle perheelle. Jättäen huomiotta Herran varoitukset, jotka kielsivät häntä tekemästä niin, sekä vastoin parempaa tietoaan, Joseph suostui vastahakoisesti ja luovutti käsikirjoituksen ystävälleen ja hyväntekijälleen. Valitettavasti hän ei tehnyt toista kappaletta sivuista.

Martin palasi kiireesti Palmyraan, jossa hänen pahimmat aikeensa saivat hänestä voiton. Rikkoen piittaamattomasti lupauksensa näyttää niitä vain vaimolleen ja muutamalle valitulle perheenjäsenelle, hän osoittautui uskottomaksi pyhän tekstin haltijaksi ja ennen pitkää menetti ne, epäilemättä lainaamalla niitä muille.

Richard E. Bennett


Kuvaleike: Eeva Kennedy. 2016.
Artikkelilainauksen sisältämät viitteet (numerointi on alkuperäisen tekstin mukainen):
(3) Professorit Susan Easton Black ja Larry C. Porter julkaisevat piakkoin uuden Martin Harrisin elämäkerran. [Tämä elämäkerta-artikkeli on julkaistu: Black, Susan Easton ja Porter, Larry C. 2011: "Rest Assured, Martin Harris Will Be Here in Time". Journal of the Book of Mormon and Other Restoration Scripture. 20/1 (2011), 5–27. Artikkeli on saatavissa osoitteessa: http://publications.mi.byu.edu/publications/jbms/20/1/S00002-513f7886e6f4d2-RestAssured-LR.pdf. Suom huom.]
(4) Lisätietoa Harrisin matkasta itään, ks. Kimball, Stanley B. 1970:  The Anthon Transcript: People, Primary Sources and Problems. BYU Studies, vol. 10, no. 3 (Spring 1970): 325–52; ks. myös kirjoittajan tuleva artikkeli ‘Read This I Pray Thee’: Martin Harris and the Three Wise Men of the East (hyväksytty julkaistavaksi vuonna 2010 aikakauslehdessä Journal of Mormon History).
[Vimeksimainittu on hankittavissa osoitteessa: http://www.jstor.org/stable/23291075?seq=1#page_scan_tab_contents. Ks. myös artikkeli McKay, Michael Hubbard 2015:“Git Them Translated” Translating the Characters on the Gold Plates. Teoksessa Blumell, Grey ja Hedges, toim. 2015: Approaching Antiquity: Joseph Smith and the Ancient World (2013 Church History Symposium). Provo, Utah: Religious Studies Center, Brigham Young University, yhteistyössä Salt Lake City: Deseret Book Co. Artikkeli on saatavissa osoitteessa http://www.ldsperspectives.com/wp-content/uploads/2016/11/Git_Them_Translated_Translating_the_Cha.pdf. Suom. huom.]

Lähde:
Bennett, Richard E. 2010: Joseph Smith and the First Principles of the Gospel, 1820–29.  Teoksessa Holzapfel, Richard Neitzel ja Jackson, Kent P., toim. 2010: Joseph Smith, the Prophet and Seer. Provo, UT: Religious Studies Center, Brigham Young University; Salt Lake City: Deseret Book, 23–50.
Saatavissa sivulla https://rsc.byu.edu/archived/joseph-smith-prophet-and-seer/joseph-smith-and-first-principles-gospel-1820-29

reb35's picture
Richard E. Bennett oli tätä julkaistaessa [ja on edelleen tämän blogisivun julkaisun aikaan] kirkon historian ja opin professori Brigham Youngin yliopistossa.
Lähde: https://religion.byu.edu/richard_bennett

Käännös: Markku Lorentz