Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

026 - Naisoppilaista

Kuva: A.Lorentz. Provo. 2008.
"Tässä artikkelissa Kristuksen palvelutyötä luonnehditaan hänen yhteydellään naisiin, jotka esiintyvät neljässä evankeliumissa; korostetaan rajuja eroja Jeesuksen ja yhteiskunnan tavoissa, joilla naisia kohdeltiin. Kulttuuri, johon Kristus oli syntynyt, oli alentanut naisten arvoa ​​sukupolvien ajan. Kristuksen johdolla ensimmäisen vuosisadan pappisveljille osoitettiin, miten naisia tuli kohdella. Kuitenkin Kristuksen ylösnousemuksen jälkeen hellenistinen filosofia vallitsi kristillisen kirkon ajattelua ja kiihdytti [alkuperäisistä opeista] luopunutta käsitystä naisista. Tutkimuksessa tarkastellaan Jeesuksen toimia ja opetuksia, jotka palauttivat naisten todellisen identiteetin. Lyhyesti sanottuna tämä artikkeli kohdistaa huomion Kristuksen naisia kohtaan osoittamaan kunnioitukseen, arvostukseen ja rakastavaan hyvyyteen.
...
Kaikki evankeliumikirjoittajat mainitsevat Magdalan Marian ensimmäisenä Jeesusta Kristusta seuranneiden naisten joukossa. Kuten hänen esimerkkinsä osoittaa, naisia ei ainoastaan sisällytetty Jeesuksen opetuksiin, vaan heidät myös liitettiin Hänen oppilaidensa ryhmään. Tämä osoittaa heidän luontaista arvoaan ja arvostustaan - heidän tasavertaisuuttaan Jumalan edessä. Perimätiedon mukaan Magdalan Maria oli huomattavan varakas nainen (50).  Opettajan seuraaminen 'kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään' ei ollut hyväksyttävää käytöstä edes varakkaalle juutalaiselle naiselle ennen Kristuksen palvelutyön aikaa (Luuk. 13:22).
...
Magdalan Maria tunnisti Hänen äänensä: 'Jeesus sanoi hänelle: "Maria". Maria kääntyi ja sanoi: "Rabbuuni!" - se on hepreaa ja merkitsee: opettajani'. (Joh. 20:16). Kun he syleilivät, Vapahtaja ei sanonut 'Älä koske minuun!', kuten on kirjattu Kuningas Jaakon Raamattuun. Nuo sanat tuntuvat kylmiltä verrattuna korrektiin Joseph Smithin raamatunkäännökseen, jossa Kristus sanoo: 'Älä pidättele minua'. On suuri ero, jos joku sanoo 'älä koske minuun' tai esittää pyynnön, kuten 'älä pidättele minua'. Tässä Vapahtaja saattoi olla pyytämässä Marialta, että tämä ei pidättelisi Häntä nousemasta Isänsä luo. Maria saattoi kuvitella, että Jeesus palaisi hänen elämäänsä sellaisena kuin hän oli tuntenut Jeesuksen aikaisemmin. Hän oli kuitenkin nyt erilainen, ylösnoussut, eikä Häntä saattanut estää tekemästä sitä, mitä Hänen oli tehtävä ylösnousseena Kristuksena. Tämä ensimmäinen ilmestyminen naiselle oli tyypillistä Hänen lähestymistavassaan naisia kohtaan elinaikanaan. Tästä näkökulmasta 'Jeesus ei ainoastaan nostanut naisten asemaa vaan asetti heidät tasa-arvoiseen hengelliseen asemaan miesten kanssa' (51).
...
Naisia ja heidän roolejaan ominaisessa ympäristössään koskevat Jeesuksen opetukset olivat 'joskus radikaaleja, joskus uudistavia ja yleensä kiistanalaisia' (52). Kun 'verta vuotavat [kizai] fariseukset' löivät päätään pylväisiin kävellessään ympäriinsä silmät kiinni, jotta välttyisivät jopa naisen näkemiseltä, miten kiistanalaista on täytynytkään olla se, että Kristus etsi naisia ​​opettaakseen heitä ja osoittaakseen heille rakastavaa hyvyyttään. ... Jokaisella Kristuksen toiminnalla oli tarkoituksellinen päämäärä. Hänen toimintansa naisia ​​kohtaan - omana aikanaan ja sen jälkeen vallinneiden olosuhteiden vuoksi - on tarkoitettu vapauttamaan naiset väärästä ja useimmiten sopimatomasta ja haitallisesta kohtelusta, joka alentaa naisten arvoa. Hänen käyttäytymisensa naisia ​​kohtaan ilmaisi heidän tasa-arvoaan Jumalan edessä ..."

Mary Jane Woodger

Lainaukseen sisältyvät lähdeviitteet (numeroituna lainauksen lähteen mukaisesti):
(50) Starr, Lee Anna 1955: The Bible Status of Woman. New Yersey: Pillar of Fire, 170.
(51) Thurston, Bonnie 1998: Women in the New Testament. New York: Crossroads Publishing, 160.
(52) Witherington, Ben & Witherington, Ann 1990: Women and the Genesis of Christianity. Cambridge MA: University Press, 64.

Lähde:
Woodger, Mary Jane 2016: Jesus Christ’s Interactions with the Women of the New Testament. Interpreter: A Journal of Mormon Scripture 18, 15-32.
Artikkeli on saatavissa osoitteessa http://www.mormoninterpreter.com/jesus-christs-interactions-with-the-women-of-the-new-testament/



Mary Jane Woodger on apulaisprofessori kirkon historian ja opin tiedekunnassa Brigham Youngin yliopistossa.
Hänen nykyisiä tutkimuskohteitaan ovat 1900-luvun kirkon historia, myöhempien aikojen pyhien naisten historia, ja kirkon koulutustoiminta.
https://religion.byu.edu/mary-jane_woodger

Käännös: Markku Lorentz