Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

085 - Omalaatuisesta erilaistumisen kaudesta - osa 2/11


Kuva: Vesistövaellus Suomessa. 1930-luku.*

"Moniavioisuus"
Valerie Hudson Cassler

Avioliitto iankaikkisena periaatteena

Jumala käskee lapsiaan menemään naimisiin (OL 49:15-16). Jumala vihki ensimmäiset vanhempamme Aadamin ja Eevan Eedenin puutarhassa ennen lankeemusta (KH Moos. 3:25). Pyhät kirjoitukset väittävät, että ihmisten on oltava naimisissa periäkseen Isän täyteyden selestisessä valtakunnassa ja että ne, jotka eivät ole kelvollisia selestiseen valtakuntaan, elävät naimattomina henkilöinä (OL 132: 4-6, 17-21). Lisäksi ihmisten ei pidä ainoastaan solmia avioliittoa, vaan heidät on vihittävä uudessa ja ikuisessa liitossa. Herra toteaa, että tämäntyyppinen avioliitto on solmittu 'minun sanani kautta, joka on minun lakini' (LK 132:19). MAP-kulttuurimme puhekielessä viitataan avioliittoon uudessa ja ikuisessa liitossa nimellä 'temppeliavioliitto'. Kaiken tämän pohjalta ymmärrämme, että avioliitto uudessa ja ikuisessa liitossa, eli temppeliavioliitto, on olennaisen tärkeä iankaikkinen periaate. Tämä johtuu sellaisen avioliiton tarkoituksesta.

Kuolevaisuudessa solmitun avioliiton tarkoitus ja tämän elämän jälkeisen avioliiton tarkoitus on edistää Jumalan rakkauden työtä. Tällä työllä on kaksijakoinen luonne: kuolevaisuuden aikana avioliiton tarkoituksena on 1) herättää vanhurskaita jälkeläisiä Jumalalle, mikä suoritus 2) tekee aviopuolisot arvollisiksi saamaan oikeuden 'jälkeläisten jatkumiseen aina ja ikuisesti' jumalallisena avioparina tämän jälkeen (OL 132: 19). Tutkitaanpa näitä tarkoitusperiä pidemmälle, pitäen mielessä kuinka nuo molemmat tarkoitukset liittyvät toisiinsa. Jumalan työ muodostuu hänen jälkeläistensä kasvattamisesta vanhurskauteen - pyrkimyksestä tuottaa vanhurskaita iankaikkisia jälkeläisiä hänelle 'itselleen' (Jaakob 2:30). Me, hänen lapsensa, olemme hänen palvelijoitaan tässä tehtävässä. Vaikkakin koemme toisemme tässä elämässä isinä ja äiteinä sekä poikina ja tyttärinä, meidän on hyväksyttävä, että olemme kaikki veljiä ja sisaria hänen jälkeläisinään. Me palvelemme hänen tarkoituksiaan olemalla vanhempia hänen lapsilleen ja pyrkimällä saattamaan heitä vanhurskauden suuntaan. Näin toimiessamme me vanhemmat, jotka olemme myös hänen lapsiaan, osoitamme vanhurskautta Jumalalle. Vaikka saatamme synnyttää lapsia kehomme avulla ja hoitaa heidän kehoaan ja henkeään kuolevaisuudessa, tosiasia on, että he eivät ole meidän iankaikkista lisääntymistämme - he ovat Herran iankaikkista lisääntymistä. Kuten presidentti Gordon B. Hinckley on hiljattain todennut: 'Ei pidä koskaan unohtaa, että nämä pienokaiset ovat Jumalan poikia ja tyttäriä ja että teillä on huoltajasuhde heihin, että hän on ollut heidän vanhempansa ennen kuin te olitte vanhempia ja että hän ei ole luovuttanut vanhemman oikeuksiaan näihin pienokaisiin tai luopunut mielenkiinnostaan heitä kohtaan'. (4)
Kuvaleike: Vesistövaellus Suomessa.*
Avioliiton työn kautta kuolevaisuudessa valmistaudumme aikaan, jolloin meillä on oma iankaikkinen lisääntymisemme ja omat lapsemme - kun me itse olemme jumalia. Uuteen ja ikuiseen liittooon kuuluva avioliitto 'säädettiin minun [Jumalan] kirkkauteni täyteyttä varten' (OL 132:6), edistämään kuolevaisuudessa Jumalan omaa työtä, kasvattamaan hänen jälkeläisiään vanhurskauteen, mutta se on myös valmistautumista meidän omaan olemassaoloomme tulevaisuudessa jumalina, omien ikuisten jälkeläistemme kanssa (OL 132:19-20). Tavallaan avioliitot, jotka solmimme täällä maan päällä, jopa Herran temppelissä, ovat koeajalla olevia avioliittoja. Maallisina vanhempina me toimimme loco parentis [vanhemman paikalla] lapsillemme, joiden todelliset vanhemmat ovat jumalallisia. Vain jos me suoriudumme hyvin rooleistamme puolisona ja vanhempana tässä koetustilassa, meillä on oikeus säilyttää nuo roolit iankaikkisen avioliiton tilassa tuonpuoleisessa. Kuolevaisuudessa avioliiton tarkoituksena siis on herättää vanhurskaita jälkeläisiä Jumalalle, mutta täytettäessä tätä ensimmäistä tarkoitusta, toinen avioliiton tarkoitus, joka liittyy tuonpuoleiseen ja iankaikkiseen lisääntymiseen on myös saavutettu. Niinmuodoin hengellinen peruste, joka tukee iankaikkista avioliiton periaatetta uudessa ja ikuisessa liitossa, on Jumalan lapsiensa hyväksi tekemä kaiken kattava rakkauden työ, 'kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen" (KH Moos. 1:39), että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys' (Joh. 10:10 PR 1938).

Jos nyt nämä ovat ikuisia avioliiton periaatteita uudessa ja ikuisessa liitossa, mikä sitten on avioliiton laki (tai sääntö tai yleinen muoto) ? Onko olemassa laillinen poikkeus ? Mikä on tämän laillisen poikkeuksen luonne ja asema ? Tutkitaanpa ensin Jaakobin näitä aiheita käsittelevää saarnaa.

Viitteet:
(4) Ote presidentti Gordon B. Hinckleyn puheesta Salt Lake Cityn kolmannen yliopistovaarnan konferenssissa vuonna 1996. Lainaus Church News -lehdessä, 1.3.1997, 2; korostus lisätty.



Alkuperäinen artikkeli: Cassler, V. H. 2010: "Polygamy". SquareTwo, vol. 3 nro. 1 (kevät); saatavissa osoitteessa: http://squaretwo.org/Sq2ArticleCasslerPolygamy.html
Huom.: Sivujen maisemakuvat ovat somisteita, ne eivät liity tekstiin.


Valerie M. Hudson on professori ja George H. W. Bush -oppituolin haltija Texasin A&M yliopiston Governement and Public service [valtiotieteellisessä] tiedekunnassa. Hänen opetustyönsä liittyy kansainvälisten suhteiden tutkinto-ohjelmaan. Hänen tutkimuskohteisiinsa sisältyvät ulkopolitiikka, kansallinen turvallisuus, sukupuoli ja turvallisuus, metodologia, sekä kystinen fibroosi.
Lähde: http://vmrhudson.org/

Hudson on naimisissa taiteilija David Casslerin kanssa, taidemaalarin jolla on BYU:n MFA-tutkinto. Heillä on kahdeksan lasta. David on myös maisema-arkkitehti.
Kolmella Casslerin lapsista on kystinen fibroosi. Hudson on julkaissut artikkelin, jossa hän esittää, että glutationin puutos, mikä liittyv kystiseen fibroosiin, voi olla syynä moniin sen kroonisiin ongelmiin.
Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Valerie_M._Hudson

Hän toimii SquareTwo-foorumin toimitusneuvoston puheenjohtajana.
Lähde: http://squaretwo.org/index.html

* * *
*Sivun maisemakuvitus on H.H.H. Lorentzin kuva-arkistosta. H. Hoffmann 1930-luku: Vesistövaellus Suomessa.

Käännös: Markku Lorentz