Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

120 - Ensimmäisistä periaatteista - osa 2/13


Kuva: Eeva Kennedy. 2016.
Richard E. Bennett:
Joseph Smith ja evankeliumin ensimmäiset periaatteet: vuodet 1820-1829.
Osa 2.

"Että hänen syntinsä oli annettu anteeksi": Valmistautumisen aika

Jos usko Herraan Jeesukseen Kristukseen oli ensimmäisen näyn käynnistänyt ensimmäinen periaate - voimallinen usko, jollaista Joseph käytti vapautuakseen voimasta, jonka tavoitteena oli hänen tuhonsa - niin mikä avasi taivaat toisen kerran? Profeetta tarjoaa meille vastauksen omassa kertomuksessaan: "silloin, edellä mainitun syyskuun kahdennenkymmenennenyhdennen päivän iltana, käytyäni yöksi vuoteeseen, antauduin rukoilemaan ja anomaan kaikkivaltiaalta Jumalalta anteeksiantoa kaikista synneistäni ja mielettömyyksistäni " (Joseph Smith - historia 1:29). Jos kerran sen, jonka haltuun oli uskottu evankeliumin esiin tuominen ja joka oli siihen tehtävään ennalta asetettu, oli elettävä tuo sanoma, on vain järkeenkäypää, että häntä innoitettaisiin hakemaan apua, jotta hän voittaisi heikkoutensa ja saisi poistetuksi itsestään oman elämänsä epätäydellisyydet.

"Sinä ajanjaksona", joka oli hänen ensimmäisen näkynsä keväällä 1820 ja syyskuun 1823 välissä - kolmena ja puolena vuotena hänen nuoruusiästään - Joseph tunnusti liikkuneensa "kaikenlaisessa seurassa" ja langenneensa "usein moneen mielettömään hairahdukseen ja osoit[taneensa] nuorukaisen heikkoutta" (Joseph Smith - historia 1:28). Hän ei selittänyt yksityiskohtaisesti, mitä nuo ongelmat olivat, mutta useimmat lukijat voivat helposti samaistua häneen. Eivät ainoastaan synnit saata tehdä meitä syyllisiksi, vaan samaa aiheuttavat myös ymmärtämättömyytemme, ajattelemattomat päätöksemme, epäystävälliset ja harkitsemattomat sanamme jotka saattavat syvästi loukata muita, järjetön käyttäytymisemme, sekä aikamme ja kykyjemme tuhlaaminen. Niinpä Nefi varoitti: "he myyvät itsensä tyhjästä, sillä ylepeytensä ja järjettömyytensä palkkana he saavat tuhon" (2. Nefi 26:10). Vaikka Joseph väittää, että hän ei ollut "syyllistyn[yt] mihinkään suuriin tai pahoihin synteihin" (Joseph Smith - historia 1:28), näyttää ilmeiseltä, että hänellä oli yliherkkä synnintunto, sillä hän "tunsi itsensä usein tuomituksi" vajavuuksiensa tähden ja etsi hartaasti "anteeksiantoa kaikista synneistä[än] ja mielettömyyksistä[än] (Joseph Smith - historia 1:29).

On todellinen periaate, että mitä lähemmäksi Jumalaa pääsee rukouksessa ja jokapäiväisessä käyttäytymissään, sitä enemmän hän osoittaa meille heikkouksiamme ja kompastuskiviämme. "Ja jos ihmiset tulevat minun luokseni, minä näytän heille heidän heikkoutensa", kirjoitti Mormonin kirjan profeetta Moroni. "Minä annan ihmisille heikkoutta, jotta he olisivat nöyriä, ja minun armoni riittää kaikille ihmisille, jotka nöyrtyvät minun edessäni; sillä jos he nöyrtyvät minun edessäni ja uskovat minuun, niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi." (Eter 12:27). Kuten usein käy rukoillessamme vastauksia suurimpina pitämiimme ongelmiin, Jumala viisaudessaan ensin osoittaa meille hirren, joka on omassa silmässämme. Vaikka synti on aina tuhoisaa, tietoisuus synnistä voi aktivoida omantunnon joka, osana Kristuksen valoa, voi johdattaa meidät kääntymään pois ja saamaan meidät "unoh[tamaan] sen, mikä on väärin" (Oppi ja liitot 9: 9 ).

Näin oli myös nuoren Joseph Smithin kohdalla. Hänellä saattoi olla täydellinen usko, mutta hän ei ollut täydellinen ihminen. Niin ollen se, mikä ajoi hänet rukoilemaan tuona iltana syyskuussa 1823 - perheen hirsimökissä lähellä Palmyraa - oli, kuten Joseph myöhemmin kirjoitti muistiin, voimakas halu saada "anteeksiantoa kaikista synneistäni ja mielettömyyksistäni sekä vielä itselleni ilmoitusta, että tuntisin tilani ja asemani hänen edessänsä, sillä luotin täysin siihen, että saisin jumalallisen ilmoituksen, koska olin aikaisemminkin saanut" (Joseph Smith - historia 1:29).

Richard E. Bennett



Kuvaleike: eeva Kennedy. 2016.
Lähde:
Bennett, Richard E. 2010: Joseph Smith and the First Principles of the Gospel, 1820–29.  Teoksessa Holzapfel, Richard Neitzel ja Jackson, Kent P., toim. 2010: Joseph Smith, the Prophet and Seer. Provo, UT: Religious Studies Center, Brigham Young University; Salt Lake City: Deseret Book, 23–50.
Saatavissa sivulla https://rsc.byu.edu/archived/joseph-smith-prophet-and-seer/joseph-smith-and-first-principles-gospel-1820-29

reb35's picture
Richard E. Bennett oli tätä julkaistaessa [ja on edelleen tämän blogisivun julkaisun aikaan] kirkon historian ja opin professori Brigham Youngin yliopistossa.
Lähde: https://religion.byu.edu/richard_bennett

Käännös: Markku Lorentz