Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

157 - Raamatun alun rakennustaiteesta - osa 10/10

Kuva: Eeva Kennedy. Havaiji, 2017.
Joseph Smith ja 
Ensimmäisen Mooseksen kirjan arkkitehtuuri
David M. Calabro


4. Rituaalin tulkintaa Joseph Smithin avulla

Ehkä jännittävin haaste, jonka Mooseksen kirja meille tarjoaa, on katsoa rituaalia uusin silmin. Samoja asioita, joita etsimme mahdollisesta rituaalisesta tekstistä, kuten Ensimmäisen Mooseksen kirjan luvuista 1-3, voidaan löytää rituaaleista - esimerkiksi laminointia ja kerronnallista siirtymää. Näihin kuuluvat teksteistä ja ikonografiasta löytyvät muinaiset rituaalit, samoin kuin omat myohempien aikojen toimituksemme. Tällaisten muotojen etsiminen ympärillämme olevista rituaaleista, mukaanlukien toimituksista joihin osallistumme, voi olla valaisevaa.
Joseph Smithin saamat ilmoitukset antavat ymmärtää, että jotkut asiat tehtiin menneinä taloudenhoitokausina eri tavalla. Tässä tutkimuksessa käsitellyt Mooseksen kirjan rituaaliset muodot eroavat monilla tavoin nykyaikana suorittamistamme toimituksista. Kuitenkin Joseph Smith opetti, että joitakin ehdottomuuksia oli olemassa:
  • Hänen itsessään tekemänsä päätös viimeisen taloudenhoitokauden lopun tapahtumista on se, että kaikkea siihen taloudenhoitokauteen liittyvää tulee johtaa aivan kuten edellisissä taloudenhoitokausissa. ... Sen tähden Hän määräsi toimitukset samoiksi aina ja iankaikkisesti ja asetti Aadamin valvomaan niitä, ilmoittamaan ne taivaasta ihmiselle ja lähettämään enkelit ilmoittamaan niitä. (33)
Profeetta ilmeisesti ymmärsi, että jotkut asiat ovat olennaisia eikä niitä voi muuttaa, kun taas jotkut asiat ovat muuttuvia. Rituaalissa oleva kerronta voi vaihdella, esimerkiksi sopeutuen temppelin muuttuvaan arkkitehtuuriin.
Kiinnostavaa kyllä, Joseph Smith ei koskaan nimenomaisesti selvittänyt eroa niiden asioiden, jotka oli määrätty "samoiksi aina ja iankaikkisesti" ja niiden välillä, jotka olivat muuttuvia - ainakaan minun tietääkseni. Hän kuitenkin antoi paljon aineistoa, josta voimme etsiä vastauksia. Profeetan ilmoittamat syntykertomuksen versiot sisältävät huomattavan pitkälle kehittynyttä rituaalisen muuntelun näkemystä, joka luultavasti tulee yhä selvemmäksi, mitä syvemmälle näitä tekstejä luotaamme.



Kuvaleike: Eeva Kennedy. 2017.

Viitteet:
(33) Smith, Joseph Fielding toim. 1938: Teachings of the Prophet Joseph Smith. Salt lake City: Deseret Book, 168. [Suomenkielinen laitos 1985: Profeetta Joseph Smithin opetuksia. Helsinki: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, 166. Suomentanut Helvi Temisevä. Tässä artikkelikäännöksessä olen tämän sitaatin osalta käännöksen pohjana käyttänyt mainitun suomenkielisen laitoksen vastaavaa (esim. tuolloin käytetyn "armotalous"-sanan asemesta nykyisin käytetään sanaa  "taloudenhoitokausi"). (suom. huom.)].

Lähde:
Calabro, David M. 2016: Joseph Smith and the Architecture of Genesis. Teoksessa Ricks, Stephen D. ja Parry, Donald W., toim. 2016: The Temple: Ancient and Restored. Orem, UT ja Salt Lake City, UT: The Interpreter Foundation ja Eborn Books, 165-181.

David M. Calabro on tutkija Brigham Youngin yliopiston uskontotutkimuksen Neal A. Maxwell instituutissa (Neal A. Maxwell Institute for Religious Scholarship). Hän suoirtti tohtorin tutkinnon Chicagon yliopiston muinaisen Lähi-Idän tutkimusyksikössä vuonna 2014. Hänen tutkimustyönsä kohdistuu muinaisen Lähi-Idän kehonkieleen ja rituaaleihin.
Hän on Interpreter-säätiön toimitusneuvoston jäsen.

 

Tekijä ja The Interpreter Foundation ovat antaneet luvan tämän artikkelikäännöksen julkaisuun.
Sivulla olevat luontokuvat ovat somisteita, ne eivät liity tekstiin.
Käännös: Markku Lorentz