Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

137 - Rukouspiiristä - osa 5/13

Kuva: Melchior. Öland, 2016.

Poimintoja artikkelista
Varhaiskristillinen rukouspiiri
Hugh W. Nibley


Lähes kaikki kertomukset mainitsevat, että rukouksen johdannossa käytetään outoa kieltä, kolmiosaista sanallista kaavaa, jossa sanat muistuttavat toisiaan. Niinpä 1. Jeun kirjassa, kun he ovat muodostaneet piirin, Jeesus aloittaa laulun, joka tuntuu olevan ilman merkitystä, kielillä puhumista, eli glossolaliaa. (41) Myös Pistis Sofia -kirjoituksessa Herra, asetettuaan apostolit ja heidän vaimonsa piiriin ympärilleen ja "otettuaan Adamin paikan alttarin äärellä, rukoili Isää kolmesti tuntemattomalla kielellä". (42) Muualla tekstissä selitetään, kuinka heidän seisoessaan "kaikki valkoisissa, kullakin kädessäään Isän nimen salattu avain, "Jeesus rukoili oudolla kielellä, alkaen sanoilla Iaō, aōi, ōia!, mikä, kuten meille on kerrottu, tarkoitti: "Kuule minua Herra, kaiken isyyden Isä, rajaton valo!" Lähteemme mukaan "Tämä on tulkinta: Iota, koska kaikki ilmestyi (alkoi) siitä; Alfa, koska kaikki tulee palaamaan siihen; Omega, koska kaikki on tapahtumain kulkua (kirjaimellisesti: täyttymisen täyttymystä)" (43)

Toisessa versiossa, kun Herra "määräsi ne kaksitoista muodostamaan rukouspiirin ja liittymään hänen kanssaan kolminkertaiseen Ameneen ja kaikkien aarteiden Isälle ja Luojalle laulettuun ylistyslauluun "hän aloitti sanomalla 'iē, iē, iē' [rukoillen Isää] ... luomaan olentoja olemaan jokaisen aarteen Herroja, ja sellaisina kantamaan Isänsä Jeun nimeä, joka on täyttänyt aarrekammiot lukemattomilla hengillä ja kirkkauden asteilla." (44) Kun Abraham, vanhan ja arvostetun lähteen mukaan "rakensi uudelleen Aadamin alttarin, tuodakseen uhrin Iankaikkiselle", kuten enkeli oli häntä neuvonut, hän korotti äänensä rukoukseen, sanoen: "El, El, El! El Jaoel! [viimeisen sanan merkitessä Jehovaa] ... ota vastaan minun rukoukseni sanat! Vastaanota uhraus, jonka minä olen tehnyt sinun käskysi mukaan! Armahda, näytä minulle, opeta minua, anna palvelijallesi valo ja tieto jotka sinä lupasit lähettää hänelle! " (45) Abraham seurasi Aadamin esimerkkiä, joka rukoili Jumalaa kolmen päivän ajan, toistaen kolme kertaa rukouksen: "Tulkoon minun suuni sanat kuulluksi! Jumala, älä hylkää minun rukoustani! ... Sitten Herran enkeli tuli kirja mukanaan, ja lohdutti Aadamia ja opetti häntä." (46) Kun Aadam ja Eeva havaitsivat olevansa erotettuna Herran kirkkaudesta, kiehtovan "Adamin taistelun" mukaan he seisoivat ylös ojennetuin käsin huutamassa Herran puoleen, ja Aadam alkoi rukoilla kielellä, joka on meille käsittämätöntä. (47)

Niin kutsuttu koptilais-gnostilainen kirjoitus väittää antavansa meille Aadamin tuossa tilanteessa käyttämät sanat ja niiden koostuvan perusosista lō-i-a ja i-oy-ēl, jotka merkitsevät: "Jumala on kanssamme aina ja ikuisesti" ja "ilmoituksen voiman kautta." (48) Juutalaiset perinteet osoittavat, että kertomus ei ole gnostilainen keksintö, vaikkakin tietysti salaperäiset nimet ja salakirjoitukset ovat sitä ainesta, josta inhimillinen turhamaisuus saa ravintonsa ja joiden pohjalta jokainen kunnianhimoinen lahkolainen löytää omat sanansa ja tulkintansa, Silti, vaikka mitään näistä kirjoituksista ei voida pitää sitovana tai väärentämättömänä, käsiteltäessä niitä yhdessä havaitaan niiden sisältävän yhteisiä ainesosia, jotka ulottuvat ajassa taaksepäin aina apostolien kirkkoon saakka. Kun Maria pyytää Herralta: "Kerro minulle korkein nimesi!", "Hän, seisoen valopilven keskellä, sanoo: 'He, Elohe, Elohe, Elohe; Eran, Eran, Eran; Rafon, Rafon, Rafon; Raqon, Raqon, Raqon,'" jne. (49) Tällaiset mysteerit ovat juuri senlaatuisia asioita, joilla leikittelyä epäpätevät henkilöt rakastavat, ja monet gnostilaiset ryhmät ottivatkin niistä täyden hyödyn. Kuitenkin jälleen juutalaiset ovat kaukana heidän edellään, minkä havaitsemme salaperäisten enkelinimien valtaisissa luetteloissa, kuten kolmannessa Henokin kirjassa.


Kuvaleike: Melchior. Öland, 2016.

Lainauksen sisältämät viitteet (numerointi on alkuperäisen tekstin mukainen):
41. Pulver: Jesus’ Round Dance and Crucifixion, 175.
42. Pistis Sophia, s. 358; käännös Mead, 295.
43. Pistis Sophia, s. 375; käännös Mead, 310; 357–58; käännös Mead, 295.
44. 1 Jeu, teoksessa Schmidt: Gnostische Schriften in koptischer Sprache, 326, 370.
45. Apocalypse of Abraham 12:8–9; 17:11–17; vrt. James H. Charlesworth, toim.1983 ja 1985: The Old Testament Pseudepigrapha (tämän jälkeen OTP). New York: Doubleday, 1:697.
46. bin Gorion, Micha J. 1913: Die Sagen der Juden. Frankfurt: Rutten & Loening, 1:260–62; vrt. Ginzberg, Louis 1937-1966: The Legends of the Jews, käännös Henrietta Szold et al. Philadelphia: Jewish Publication Society of America, 1:91.
47. G. B. 1856–1858: Le Combat d’Adam et Eve. Teksti on teoksessa Migne, Jacques-Paul toim., Dictionnaire des apocryphes (tämän jälkeen DA). Paris: Migne, 1:329–32.
48. Coptic Gnostic Work, 37–38, teoksessa Schmidt: Gnostische Schriften in koptischer Sprache, 253; vrt. käännös, 300.
49. Euringer, Sebastian 1940: Die Binde der Rechtfertigung. Orientalia, 2. sarja, 9 (1940), 249.

Lähde:
Nibley, Hugh W.: The Early Christian Prayer Circle ilmestyi ensin aikakausjulkaisussa Brigham Young University Studies 19 (1978): 41—78. Se julkaistiin uudelleen teoksessa Mormonism and Early Christianity, osa 4 sarjassa Collected Works of Hugh Nibley. Salt Lake City: Deseret Book and F.A.R.M.S., 1987, 45—99. Se julkaistiin kolmannen kerran aikakauslehdessä Journal of the Book of Mormon and other Restoration Scripture, osa 19, nro 2 (2010), 64-95.
Ensimmäinen julkaisukerta on saatavissa osoitteessa:
https://byustudies.byu.edu/content/early-christian-prayer-circle
Toinen julkaisukerta on saatavissa osoitteessa:
http://publications.mi.byu.edu/fullscreen/?pub=982&index=1
Kolmas julkaisukerta (kuvitettu) on saatavissa osoitteessa:
http://publications.mi.byu.edu/publications/jbms/19/2/S00006-50901ff4d24f85EarlyCh.pdf


Hugh Nibley (1910 - 2005) oli Birgham Youngin yliopiston professori vuosina 1946-1975 ja sen jälkeen emeritusprofessori vuoteen 1994.
Lähde: https://sites.lib.byu.edu/nibley/about/

Käännös: Markku Lorentz