Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

072 - Armosta

Kuva: Markku Lorentz. Rutalahti. n 1995.
"Me emme pelastu kaiken ”sen vuoksi”, mitä voimme tehdä. Onko meistä kukaan tehnyt kaikkea, mitä voimme tehdä? Odottaako Jumala, kunnes olemme käyttäneet kaikki voimamme, ennen kuin Hän puuttuu elämäämme pelastavalla armollaan?
Monet tuntevat lannistuvansa, koska he jatkuvasti epäonnistuvat. He tietävät omakohtaisesti, että 'tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko' (Matt. 26:41; ks. myös Room. 7:19) He kohottavat äänensä Nefin lailla julistamaan: 'Sieluni suree pahojen tekojeni tähden'." (2. Nefi 4:17)
Dieter Uchtdorf
* * *
"Kristuksen sopimus kanssamme on samankaltainen kuin äidin, joka järjestää soittotunnit lapselleen. Äiti maksaa pianonsoiton opettajalle. Koska äiti maksaa koko velan, hän voi kääntyä lapsensa puoleen ja pyytää jotakin. Mitä se on? Harjoittelua! Maksaako lapsen harjoittelu soitonopettajan palkan? Ei. Maksaako lapsen harjoittelu äidille takaisin soitonopettajan palkan? Ei. Harjoitteleminen on se tapa, jolla lapsi osoittaa arvostavansa äidin uskomatonta lahjaa. Näin lapsi käyttää hyväkseen sitä hämmästyttävää tilaisuutta, jonka äiti hänelle antaa, elää elämäänsä tasokkaammin. Äidin ilo ei tule siitä, että hän saisi rahansa takaisin, vaan siitä, että hän näkee lahjaansa käytettävän – näkee lapsensa kehittyvän. Ja niin hän edelleenkin pyytää lasta harjoittelemaan ja taas harjoittelemaan.
Jos lapsi kokee äidin harjoittelua koskevan vaatimuksen liian määräilevänä ('Voi äiti, miksi minun pitää harjoitella? Kenenkään muun kavereista ei tarvitse harjoitella! Minusta tulee kuitenkin ammattijalkapalloilija!'), ehkäpä se johtuu siitä, ettei hän vielä näe asiaa äidin silmin. Hän ei ymmärrä, kuinka paljon parempaa hänen elämänsä voisi olla, jos hän päättäisi elää tasokkaammin.
Samalla tavoin, koska Jeesus on maksanut oikeudenmukaisuuden hinnan, Hän voi nyt kääntyä puoleemme ja sanoa: 'Seuraa minua' (Luuk. 18:22), '[noudata] minun käskyjäni' (Joh. 14:15). Jos me koemme, että Hän vaatii meiltä aivan liian paljon, ehkäpä se johtuu siitä, ettemme vielä näe asiaa Kristuksen silmin. Me emme ole vielä ymmärtäneet, mitä Hän yrittää tehdä meistä."
Brad Wilcox
*.* *
"... eläminen uskollisesti evankeliumin mukaan ei ole kuorma. Se on riemukasta harjoitusta – valmistautumista iankaikkisuuksien suuren kirkkauden perimiseen. Me pyrimme tottelemaan taivaallista Isäämme, koska meidän henkemme herkistyy entistä paremmin hengellisille asioille. Eteemme avautuu näkymiä, joiden olemassaolosta meillä ei ole aiemmin ollut tietoa. Saamme valaistumista ja ymmärrystä, kun täytämme Isämme tahdon. (Ks. Joh. 7:17) Armo on Jumalan lahja, ja meidän halumme olla kuuliaisia Jumalan jokaiselle käskylle on se tapa, jolla meidän kuolevainen kätemme ojentautuu vastaanottamaan tämän pyhän lahjan taivaalliselta Isältämme."
Dieter Uchtdorf
* * *
"Mormonin kirjassa meitä opetetaan turvaamaan yksin pyhän Messiaan ansioihin ja laupeuteen ja armoon (ks. 2. Nefi 2:8). Niin tehdessämme emme huomaa – kuten jotkut kristityt uskovat – ettei Kristus vaadi meiltä mitään. Sen sijaan me löydämme syyn, miksi Hän vaatii niin paljon, ja voiman tehdä kaiken, mitä Hän pyytää (ks. Fil. 4:13). Armo ei ole Jumalan korkeiden odotusten puuttumista. Armo on Jumalan voiman läsnäoloa (ks. Luuk. 1:37).
Jumalan armo riittää. Jeesuksen armo riittää. Se on tarpeeksi. Se on kaikki, mitä tarvitsemme. Älkää luovuttako. Jatkakaa yrittämistä."
Brad Wilcox
* * *
"Nyt ja ikuisesti Jumalan armo on kaikkien niiden ulottuvilla, joiden sydän on särkynyt ja joiden mieli on murtunut. (Ks. 3. Nefi 9:19–20) Jeesus Kristus on raivannut meille tien, jotta voimme nousta korkeuksiin, jotka ovat kuolevaiselle mielelle käsittämättömiä. (Ks. 1. Kor. 2:9)
Rukoilen, että voimme nähdä uusin silmin ja uusin sydämin Vapahtajan sovitusuhrin iankaikkisen merkityksen. Rukoilen, että osoitamme rakkautemme Jumalaa kohtaan ja kiitollisuutemme Jumalan äärettömän armon lahjasta pitämällä Hänen käskynsä ja alkamalla riemuiten elää uutta elämää. (Ks. Room. 6:4)"
Dieter Uchtdorf


Lähteet:
Uchtdorf, Dieter 2015: Armon lahja. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, yleiskonferenssi, huhtikuu 2015.
Wilcox, Brad 2013: Hänen armonsa riittää. Liahona, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon aikakauslehti, syyskuu 2013.
Saatavissa osoitteessa https://www.lds.org/liahona/2013/09/young-adults/his-grace-is-sufficient?lang=fin



Dieter Friedrich Uchtdorf toimii tällä hetkellä toisena neuvonantajana kirkon ensimmäisessä presidenttikunnassa


Brad Wilcox on professori opettajakoulutuksen osastolla Brigham Youngin yliopistossa.