Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

093 - Omalaatuisesta erilaistumisen kaudesta - osa 6/11


Kuva: Vaellus kangaskanootilla Suomessa. 1930-luku.* 
"Moniavioisuus"
Valerie Hudson Cassler

Neljä uhrauksen tyyppiä.

Todellakin, vaikkakin uhri on yksi ensimmäisistä evankeliumin periaatteista, on olemassa erilaisia ​​uhrauksen muotoja, joista Abrahamin uhri on korkein ja raskain. Katsokaamme miksi näin on. Ensimmäinen uhraamisen tyyppi edustaa valintaamme uhrata saavuttaaksemme halutun tavoitteen. Niinpä esimerkiksi voisimme puhua "uhraamisesta" lähettäessämme lapsen lähetystyöhön. Uhraus on meidän valintamme, ja tavoite on jotakin, jonka haluamme nähdä toteutuvan. Toinen uhrin tyyppi voitaisiin ehkä paremminkin ymmärtää päätökseksi hyväksyä vaino epävanhurskaiden reaktiona valinnallemme seurata Jumalaa. Saatamme joutua hyljeksityiksi tai jopa sorrettuiksi uskomustemme ja käyttäytymisemme vuoksi niiden taholta, jotka uskovat ja käyttäytyvät toisin. Joissakin tapauksissa epävanhurskaat saattaa jopa pyrkiä ottamaan henkemme uskomustemme vuoksi. Valintamme jatkaa haluttuun tavoitteeseen pyrkimistä johtaa epävanhurskaat päätymään valintoihin, joita emme voi hallita ja jotka aineuttavat kärsimystä meille. Kolmas uhrauksen tyyppi näyttää kuolevaisesta näkökulmastamme olevan riippumaton vapaasta valinnastamme, joskin ehkä iankaikkisesta näkökulmasta valinnan vapaudella onkin osansa aikaisemmassa vaiheessa. Nämä ovat vastoinkäymisiin liittyviä uhrauksia, esimerkiksi silloin, kun viattomalla lapsella on syntyessään epätäydellinen keho tai onnettomuudet tai sairaudet murtavat ihmisten terveyden tai vaativat heidän henkensä. Nämä uhraukset tulevat meille ilman tietoista valintaa meidän puoleltamme kuolevaisuudessa, ja halutun tavoitteen alkutekijä tuollaisessa ympäristössä on usein epäselvä, kuten se oli epäselvä Jobille.

Kuvaleike: Kanoottivaellus Suomessa*
Kuitenkin raskain uhri, mikä ihminen saatetaan kutsua koskaan tekemään - Abrahamin uhri - eroaa hieman näistä muista kolmesta. Abrahamin uhrissa Jumala pyytää meitä tekemään tietoisen valinnan tilanteessa, jossa hänen meiltä vaatimaansa asiaa ei voida pitää haluttuna tavoitteena kaiken sen pohjalta, minkä tiedämme Jumalan laeista. Voimme kaikki ymmärtää, kuinka kuuliaisuus Jumalan lakeja kohtaan, esimerkiksi kymmentä käskyä kohtaan, tuottaa onnellisemman, rikkaamman ja levollisemman elämän. Mutta entäpä jos Jumala käskeekin meitä rikkomaan hänen lakiaan? Pelkkä järkeily kertoisi, että me menetämme onnen ja rauhan, jotka seuraavat kuuliaisuudesta lakia kohtaan. Kuitenkaan Abrahamin uhri ei ole järjen koe. Se on uskon koe - itse asiassa se on uskon lopullinen koe.

Muistelkaamme hetken, mitä Abrahamin uhri edustaa. Abrahamin uhri sisältää vähintään kolme osatekijää, jotka löytyvät kertomuksesta, jossa Abrahamia käskettiin uhrata Iisak: 1) Jumala tekee Abrahamille selväksi lain ("Älä tapa" [OL 132:36]); 2) Sitten Jumala vaatii Abrahamia, viatonta ja vanhurskasta miestä, poikkeamaan kyseisestä laista ("uhraa Iisak"), ja valinta poiketa siitä näyttää pyyhkivän pois ilon, joka on luonnollinen tulos lain noudattamisesta; ja 3) Jumala tarjoaa keinon välttää poikkeamisen laista (enkeli, joka lähetettiin pysäyttämään hänen kätensä ja oinas pensaikossa, 1. Moos. 22:11-13), mikä mahdollistaa uudelleen syntyneen ilon siitä, että kykenee elämään jälleen lain mukaan.


Alkuperäinen artikkeli:
Cassler, V. H. 2010: "Polygamy". SquareTwo, vol. 3 nro. 1 (kevät); saatavissa osoitteessa: http://squaretwo.org/Sq2ArticleCasslerPolygamy.html
Huom.: Sivujen maisemakuvat ovat somisteita, ne eivät liity tekstiin.


Valerie M. Hudson on professori ja George H. W. Bush -oppituolin haltija Texasin A&M yliopiston Governement and Public service [valtiotieteellisessä] tiedekunnassa. Hänen opetustyönsä liittyy kansainvälisten suhteiden tutkinto-ohjelmaan. Hänen tutkimuskohteisiinsa sisältyvät ulkopolitiikka, kansallinen turvallisuus, sukupuoli ja turvallisuus, metodologia, sekä kystinen fibroosi.
Lähde: http://vmrhudson.org/

Hudson on naimisissa taiteilija David Casslerin kanssa, taidemaalarin jolla on BYU:n MFA-tutkinto. Heillä on kahdeksan lasta. David on myös maisema-arkkitehti.
Kolmella Casslerin lapsista on kystinen fibroosi. Hudson on julkaissut artikkelin, jossa hän esittää, että glutationin puutos, mikä liittyv kystiseen fibroosiin, voi olla syynä moniin sen kroonisiin ongelmiin.
Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Valerie_M._Hudson

Hän toimii SquareTwo-foorumin toimitusneuvoston puheenjohtajana.
Lähde: http://squaretwo.org/index.html

* * *
*Sivun maisemakuvitus on H.H.H. Lorentzin kuva-arkistosta. H. Hoffmann 1930-luku: Vesistövaellus kangaskanootilla Suomessa.

Käännös: Markku Lorentz