Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

121 - Ensimmäisistä periaatteista - osa 3/13


Kuva: Eeva Kennedy. 2016.
Tämän taloudenhoitokauden "toisen vanhimman", Oliver Cowderyn, kirjoittaman kuvauksen mukaan yksi ensimmäisistä Joseph Smithin muistamista asioista, joita enkeli Moroni hänelle tuona yönä kertoi, oli "että hänen syntinsä oli annettu anteeksi ja että hänen rukouksensa oli kuultu." (1) Ennenkuin Mormonin kirjan kääntämisen tehtävä saattoi alkaa, anteeksiannon viesti oli saatettava tiedoksi. Näin ollen, jos usko avasi taivaat ensimmäisellä kerralla, parannus avasi ne toisella kerralla. Tämä pyhän ohjauksen malli tulisi toistumaan eri aikoina ja eri paikoissa kautta koko varhaisen kirkon historian. (2)

Profeetta Mormon, Moronin isä, joka oli nähnyt niin paljon syntiä ja mädännäisyyttä elämänsä aikana,oli hyvin koulutettu parannuksen periaatteeseen ja saattoi jopa aavistaa oman poikansa meneillään olevan tehtävän.
"Ja koska hän on tehnyt tämän, rakkaat veljeni, ovatko ihmeet lakanneet? Katso, minä sanon teille: eivät, eivätkä enkelit ole lakanneet palvelemasta ihmislapsia. Sillä katso, he ovat hänen alamaisiaan palvellakseen hänen käskynsä sanan mukaisesti, näyttäytyen niille, joilla on vahva usko ja luja mieli kaikessa jumalisuudessa. Ja heidän palvelutyönsä virkana on kutsua ihmisiä parannukseen ja täyttää Isän ihmislasten kanssa tekemät liitot ja tehdä niiden työ, raivata tietä ihmislasten keskuudessa julistamalla Kristuksen sanaa Herran valituille astioille, jotta he voivat todistaa hänestä." (Moroni 7:29–31)

Enkelit eivät siis saavu tyydyttämään turhanpäiväistä uteliaisuutta, vaan "kutsumaan ihmisiä parannukseen". Ja näin se oli tuona syyskuun yönäkin vuonna 1823.
Vaikka on täysin asianmukaista tutkia Moronin sanomaa siitä näkökulmasta, että Joseph Smithiä valmistetaan tulevaan tehtäväänsä kääntää "talteen pantu kirja, kultalevyihin kirjoitettu", joka sisälsi "ikuisen evankeliumin täytey[den]" (Joseph Smith - historia 1:34 ), tarkoituksenani on osoittaa, kuinka palautuksen avautuvat näkymät ja taivaalliset ilmestykset opettivat palautuksen profeetalle evankeliumin ensimmäiset periaatteet, erityisesti parannuksen. Tästä näkökulmasta katsottuna jotkin asiat, joita Moroni, mestariprofeetta, alkoi opettaa oppipoikaprofeetalle, saattavat saada uuden merkityksen.

Aivan ensimmäinen pyhien kirjoitusten kohta, jota Moroni lainasi - ja eikö olekin runsaasti ironiaa siinä, että Moroni, Mormonin kirjan profeetta, osoittautuu tässä kokeneeksi Pyhän Raamatun tutkijaksi? - oli Malakian kirjasta, varoitus syntiä vastaan: "Sillä katso, se päivä tulee, joka palaa kuin uuni, ja kaikki ylpeät, niin, ja kaikki jumalattomuuden tekijät palavat kuin oljenkorret " (Joseph Smith - historia 1:37). Sitten, lainaten Apostolien tekojen kolmatta lukua, Moroni puhui jälleen Kristuksen antamasta varoituksesta, että "ne, jotka eivät tahdo kuulla hänen ääntänsä, erotetaan pois kansan keskuudesta" (Joseph Smith - historia 1:40). Hän jatkoi lainaamalla Joelin kirjan luvun 3 jakeet ensimmäisestä viimeiseen [KJV Joel 2: 28-32], sisällyttäen lupauksen, että "jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä", kuten Joseph itse oli tehnyt, "pelastuu", sillä varmasti "nuorukaisenne näkevät näkyjä". (Joel 3:1,5). Moroni "lainasi monia muita kirjoitusten kohtia ja antoi monia selityksiä", joita ei ole kirjoitettu muistiin. (Joseph Smith - historia 1:41).

Richard E. Bennett

Kuvaleike: Eeva Kennedy. 2016
Viitteet:
(1) Kirje [Letter IV] Oliver Cowderylta W. W. Phelpsille, sanomalehdessä  Messenger and Advocate, helmikuu 1835, 79.
[ks. http://contentdm.lib.byu.edu/cdm/ref/collection/NCMP1820-1846/id/7160]
(2) Esimerkiksi keväällä 1836 Kirtlandin temppelin vihkiäisissä, kun Kristus itse ilmestyi temppelin alttareiden edessä, yksi ensimmäisistä sanoista, jotka hän julisti Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle, olivat: "Katso, teidän syntinne on annettu teille anteeksi; te olette puhtaita minun edessäni; nostakaa siis päänne ja riemuitkaa " (Oppi ja liitot 110:5). Aivan kuten usko edeltää ihmettä, parannus edeltää toimeksiantoa. Työmiehen oltava "palkkansa ansainnut" (Oppi ja liitot 84:79).

Lähde:
Bennett, Richard E. 2010: Joseph Smith and the First Principles of the Gospel, 1820–29.  Teoksessa Holzapfel, Richard Neitzel ja Jackson, Kent P., toim. 2010: Joseph Smith, the Prophet and Seer. Provo, UT: Religious Studies Center, Brigham Young University; Salt Lake City: Deseret Book, 23–50.
Saatavissa sivulla https://rsc.byu.edu/archived/joseph-smith-prophet-and-seer/joseph-smith-and-first-principles-gospel-1820-29

reb35's picture
Richard E. Bennett oli tätä julkaistaessa [ja on edelleen tämän blogisivun julkaisun aikaan] kirkon historian ja opin professori Brigham Youngin yliopistossa.
Lähde: https://religion.byu.edu/richard_bennett

Käännös: Markku Lorentz