Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

038 - Sankareista, profeetoista ja ihmisistä

Kuva: Markku Lorentz. Läntinen Gotlannin allas. 1996.

Terryl ja Fiona Givens: Sankaripalvonnan vaaroista

"Dostojevski uskoi, että 'Kun ihminen jää vapaaksi, hänen on kiireimmän kaupalla etsittävä jokin minkä edessä kumartaa, sen hellittämättömämpää ja piinaavampaa huolta hänellä ei ole' (2).
....
Johtajiemme kaunistelu, entisten tai nykyisten, on sekä pyhien kirjoitusten sanoman vääntämistä että yksi epäjumalanpalveluksen muoto. Se tuottaa virheellisen mallin, joka luo vääriä odotuksia ja pettymyksiä. Jumala nimenomaan sanoi, että hän kutsui heikkoja astioita, jotta emme asettaisi uskoamme heidän vahvuutensa tai voimansa varaan, vaan Jumalan. Profeetallinen viitta edustaa pappeuden avaimia, eikä pyhyyden tai erehtymättömyyden tasoa. Siksi pyhien kirjoitusten valtuuttama velvoite meille profeettoja ja apostoleja kohtaan ei ole jumaloida heitä, vaan kannattaa ja tukea heitä 'uskon rukouksin' (OL 43:12). Näin tehdessämme me tunnustamme Hänet, joka heidät kutsui ' aivan samaan kutsumukseen kuin [Paavali] kutsuttiin' (OL 18:8-9). Ja näin tehdessämme meillä on lupaus, että Hän 'saattaa taivaat järkkymään [meidän parhaaksemme] ja nimensä kunniaksi (OL 21.6)."

Terryl ja Fiona Givens


Linjataulut. Kuva: Vellari - Oma teos CC BY 3.0.


Dieter F. Uchtdorf: Epätäydellisten ihmisten erehdyksistä

"Jotkut kamppailevat kysymysten kanssa, jotka koskevat menneisyydessä tehtyjä tai sanottuja asioita ja jotka ovat jääneet vaille vastausta. Me tunnustamme avoimesti, että kirkon historian lähes 200 vuoden aikana – innoittavien, kunnioitettavien ja jumalallisten tapahtumien keskeytymättömän ketjun ohella – on sanottu ja tehty joitakin asioita, jotka voisivat saada ihmiset kyselemään.
...
Ja ollaksemme täysin rehellisiä, on ollut hetkiä, jolloin kirkon jäsenet tai johtajat ovat yksinkertaisesti tehneet erehdyksiä. On saatettu sanoa tai tehdä sellaista, mikä ei ole sopusoinnussa arvojemme, periaatteidemme tai oppimme kanssa.
Kirkko olisi nähdäkseni täydellinen vain, jos sitä johtaisivat täydelliset olennot. Jumala on täydellinen, ja Hänen oppinsa on puhdas. Mutta Hän toimii meidän, epätäydellisten lastensa, kautta, ja epätäydelliset ihmiset erehtyvät."

Vioittunut levykummeli. Kuva: Sito.
"Mormonin kirjan nimisivulla sanotaan: 'Ja nyt, jos siinä on virheitä, ne ovat ihmisten erehdyksiä; älkää siis tuomitko sitä, mikä on Jumalasta, jotta teidät havaittaisiin tahrattomiksi Kristuksen tuomioistuimen edessä.' (6) Näin on ollut aina ja tulee olemaan siihen täydelliseen päivään asti, jolloin Kristus itse hallitsee henkilökohtaisesti maan päällä. On valitettavaa, että jotkut ovat kompastuneet ihmisten tekemiin erehdyksiin. Mutta tästä huolimatta palautetun evankeliumin iankaikkinen totuus, joka on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, on säilynyt tahriintumatta, heikentymättä tai tuhoutumatta. Herran Jeesuksen Kristuksen apostolina ja henkilönä, joka on omin silmin nähnyt tämän kirkon neuvostoja ja toimintaa, minä todistan vakaasti, että ainuttakaan merkittävää päätöstä, joka vaikuttaa tähän kirkkoon ja sen jäseniin, ei koskaan tehdä etsimättä vilpittömästi innoitusta, johdatusta ja hyväksyntää iankaikkiselta Isältämme. Tämä on Jeesuksen Kristuksen kirkko. Jumala ei salli kirkkonsa ajautua sille säädetyltä kurssilta tai epäonnistua jumalallisen päämääränsä täyttämisessä."

Dieter F. Uchtdorf


Hangon silmä. Kuva: Suomen Majakkaseura.

Patrick Q. Mason: Kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa olemisesta

"David O. McKay, opetti: 'Kun Jumala tekee profeetan, hän ei tee ihmistä tekemättömäksi'. (9) Vaatimus, että Jumalan työ menee eteenpäin yksinomaan lahjomattomien hyveellisyyden perikuvien ohjauksessa, joiden jokainen sana tulee suoraan kuin salamana taivaasta ja joiden jokainen toimi on jumalallinen sekä tarkoituksensa että toteutuksensa puolesta on epärealistinen, ei pyhiin kirjoituksiin perustuva ja, suoraan sanottuna, epäjumalanpalveluksen rajalla.
...
Kun sanotaan, että kirkko ja sen profeetat eivät ole täydellisiä, se ei ole sama kuin sanottaisiin, että nämä eivät ole aitoja.(11) Aivan päinvastainen on itse asiassa asianlaita sen perusteella miten ymmärrämme taivaallisen Isämme suunnitelman. Profeettoja ei voida vaatia olemaan täydellisiä, koska se tekisi tyhjäksi koko suunnitelman tarkoituksen, minkä mukaan ihmisten (myös kirkon johtajien) on käytettävä tahdonvapautta. Tässä elämässä opimme kokemuksemme kautta erottamaan hyvän pahasta ja valitsemaan totuuden erheen asemasta. Jos Jumala sanelisi kaikki päätökset ja pakolla käynnistäisi jokaisen menettelytavan, jos hän kieltäytyisi sallimasta kirkkonsa johtajien, profeetoista Alkeisyhdistykseen johtajiin, koskaan tehdä virheitä tai syntiä, hän kukistaisi oman tarkoituksensa: auttaa meitä oppimaan käyttämään tahdonvapauttamme kehittää jumalallista luonnetta ja tulla sellaiseksi kuin hän on. Jumala kohtelee kirkkoa hyvin paljolti samalla tavoin kuin hän kohtelee henkilöitä. Kun pyrimme seuraamaan häntä, hän puuttuu asioihin toisinaan antaakseen meille opastusta, varoittaakseen meitä vaarasta tai kehottaa meitä muuttamaan suuntaa. Kuitenkin suuren osan ajasta, mikä koskee myös niitä, joita on siunattu Pyhän Hengen lahjalla tai profeetallisella viitalla, hän opettaa meille oikeita periaatteita ja antaa meille mahdollisuuden hallita itseämme."

Lateraaliviittoja. Kuva: Juha Kemppainen / YLE. 2016.
"Aivan ensimmäisessä ilmoituksessa, jonka Herra antoi järjestetylle Kristuksen kirkolle tällä taloudenhoitokaudella, hän puhui siitä, mitä meille merkitsee seurata elävää inhimillistä profeettaa:
'Ja nyt, sinun, tarkoittaen kirkkoa, tulee ottaa varteen kaikki hänen sanansa ja käskynsä, jotka hän antaa sinulle, kun hän saa niitä vaeltaessaan kaikessa pyhyydessä minun edessäni; sillä teidän tulee ottaa vastaan hänen sanansa niin kuin minun omasta suustani kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa.' (OL 21:4-5, korostukset minun).
...
Sen jälkeen profeetta pakottaa meidät käyttämään valinnanvapauttamme uhrataksemme jonkinverran arvokkaasta yksilöllisestä itsemääräämisoikeudestamme. iPadien- ja iPhonejen aikakaudella, meitä houkutellaan jatkuvasti tulemaan 'iProfeetoiksi' - tai kuten Herra itse kuvaa nykyaikaa: "He eivät etsi Herraa vakiinnuttaakseen hänen vanhurskauttaan, vaan jokainen kulkee omaa tietänsä ja oman jumalansa kuvan perässä"(OL 01:16). Tällaisessa tilanteessa liitto tukea eläviä, erehtyväisiä miehiä profeettoiksi ja apostoleiksi on yksi mormonismin vastakulttuurisimpia ja todennäköisesti vaikeimpia puolia. Herra kutsuu meitä kulkemaan vaikeammalla tavalla, sokean tottelevaisuuden ja yleisen torjunnan helpompien polkujen välissä. Samalla hän armollisesti muistuttaa meille, että inhimillisen profeetan sanojen seuraaminen ei vaadi ainoastaan uskoa, vaan myös kärsivällisyyttä. Hän tietää pyytävänsä meitä tekemään vaikean asian."

Länsiviitta ja sektoriloisto. Kuva: Vellari - Oma teos. CC BY 3.0.
"Martin Luther King, loistavassa kirjeessään 'Letter from Birmingham Jail' [Kirje Birminghamin vankilasta], kirjoitti, että 'Inhimillinen edistyminen ei koskaan rullaa väistämättömyyden pyörillä; se syntyy väsymättömistä niiden miesten [ja naisten] pyrkimyksistä, jotka ovat halukkaita olemaan työtovereita Jumalan kanssa.' (15)
...
Opimme armosta kun erotamme henkilökohtaiset luonteenpiirteet tai pätevyydet jumalallisesta kutsumuksesta ja sallimme Jumalan johtaa meitä inhimillisten astioiden välityksellä, joiden puutteet ovat täysin ilmeisiä. Me harjoitamme armoa, kun olemme kärsivällisiä ja kun annamme anteeksi. Itse asiassa, yksi nykyajan profeetoista, vanhin Jeffrey R. Holland, muistutti meitä siitä, että kun olemme tekemisissä 'äärellisten [inhimillisten] astioiden kanssa, joihin Jumalan kirkkaudesta ja täydellisyydestä 'kaikki ei mahdu', paras vastauksemme on olla 'kärsivällisiä, ystävällisiä ja anteeksiantavia.' (16) Tältä osin vanhin Holland yksinkertaisesti toistaa sen mitä Herra kertoi kirkolle päivänä, jolloin se syntyi: profeetan seuraaminen vaatii uskoa, ja se vaatii myös kärsivällisyyttä."

Eteläviittoja. Kuva: YLE. 2011.
"... profeetan seuraaminen ei ole koskaan sokea tai robottimainen teko. Valitsemalla luottamuksen toisen henkilön kutsumiseen ja ilmoitukseen ei poista sitä taustalla olevaa tosiasiaa, että olemme jokainen 'ikuisesti vapaita, niin että he erottavat hyvän pahasta, toimimaan omasta puolestaan eikä olemaan toiminnan kohteita' (2. Nefi 2:26). Me emme voi eikä meidän pitäisi koskaan luopua tahdonvapaudestamme. Mitä tapahtuu, kun olemme eri mieltä profeetan kanssa, ei mukavuussyistä tai mielijohteesta, vaan syvään juurtuneen ja evankeliumin innoittaman moraalisen vakaumuksen lähtökohdista? Toisen erehtyväisen ihmisen tukeminen Jumalan työtoverina voi joskus olla luovassa jännitteessä oman sisäisen valon ja henkilökohtainen ilmoituksen kanssa. Ei ole olemassa sääntöjä, mitä tehdä kaikissa tapauksissa, vain periaatteita sovellettavaksi Hengen avustuksella. Me löydämme tapoja tasapainottaa uskon, kärsivällisyyden, armon, anteeksiannon, eheyden, omatuntunnon, yhteisön ja liitot. Profeetat ovat tuskallisen tietoisia siitä, että he eivät puhu tai toimi erehtymättöminä eivätkä rankaisemattomina."

Merikartta ja kompassi. Kuva: Markku Lorentz. 2016.
"Joseph Smith, joka oli nopea julkisesti myöntämään 'kyvyttömyytensä' ja 'heikkoutensa', tiesi että hänen täytyi edetä vähän kerrallaan, 'muistaen, että luojani silmät vartioivat minua ja että hänelle olen vastuussa jokaisesta sanomastani sanasta.' (17) Minun ei tarvitse puolustella Brigham Youngia hänen sanojensa ja tekojensa tähden - 'Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala -- mutta hän julistaa vanhurskaaksi!' (Room. 8:33). Terve moraalinen arvostelukyky johtaa minut suremaan ihmisen heikkouden ja synnin seuraamuksia, riippumatta siitä, kuka niitä osoitti. Ja toistaiseksi tällä puolella verhoa, jossa 'katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta', ja 'tietoni on vielä vajavaista', on minun suunnattava kohti rakkautta (1. Kor. 13:12-13). Kristus on uskollisesti pitänyt huolta kirkostaan ja profeetoistaan aikaisempina aikoina, ja niin hän tekee tulevaisuudessa edelleen: 'Tällaisesta kuolemanvaarasta hän pelasti meidät, ja niin hän pelastaa vastedeskin. Me luotamme siihen, että hän on pelastava meidät' (2. Kor. 1:10). Apostolien ja profeettojen seuraaminen on tuonut minut tähän asti matkalla Kristuksen luo, ja niinpä kuljen edelleen polkua heidän kanssaan."

Patrick Q. Mason

Kuva: Eeva Kennedy. Satama Utah-järvellä. 2010.

Huom: Sivun kuvat ovat somisteita. Ne eivät ole lainaustekstien osia.

Lainausteksteihin sisältyvät viitteet (numerointi on alkuperäisen tekstin mukainen):
Givens:
(2) Dostojevski, Fjodor 2014: Karamazovin veljeksetSuomentanut Martti Anhava. Keuruu: Otava, 322. Venäjänkieleinen alkuteos 1880.
Uchtdorf:
(6) Mormonin kirjan nimisivu; ks. Morm. 8:17.
Mason:
(9) McKay, David O.: Teoksessa Conference Report, huhtikuu 1962, 5–9.
(11) Ks. Terry, Roger 2013: Why the True Church Cannot Be Perfect. Dialogue 46/1, 94–107.
(15) King Jr, Martin Luther 1963: Why We Can’t Wait. repr., New York: Signet Classic, 2000, 74.
(16) Holland, Jeffrey R. 2013: "Minä uskon". Liahona, toukokuu 2013, 94. Saatavissa osoitteessa https://www.lds.org/general-conference/2013/04/lord-i-believe?lang=fin
(17) Kirje Joseph Smithiltä Noah C. Saxtonille. 4. tammikuuta 1833. Saatavissa osoitteessa: The Joseph Smith Papers, http://josephsmithpapers.org/paperSummary/letter-to-noah-c-saxton-4-january-1833."

Lähteet:

Givens, Terryl & Givens, Fiona 2014: Crucible of Doubt: Reflections on the Quest for Faith. SLC, UT: Deseret Book. Loc 1096, 1256-1266 Kindle.
Teos on hankittavissa englanninkielisenä kovakantisena, e-kirjana tai äänikirjana osoitteista
Deseret Book ja Amazon.

Kuva: BYU Theatre and Media Arts: T&F Givens. 2015
Terryl Givens on kirjallisuuden ja uskontotieteen professori Richmondin (Virginia) yliopistossa. Hän opettaa kursseja 1800-luvun kirjallisuuden teoriasta. Hän on tunnettu mormonismin historiaa, kulttuuria ja teologiaa käsittelevistä kirjoistaan.
Fiona Givens sai perheessään katolisen kasvatuksen Nairobissa, Keniassa ja liittyi MAP-kirkkoon Saksassa opiskellessaan, opiskelijaystävänsä tukemana. Hän on eläkkeellä oleva kielten opettaja, jolla on tutkintoja ranskan ja saksan kielestä sekä Euroopan historiasta. Yllä lainatun kirjan lisäksi hän on miehensä kanssa yhdessä julkaissut teoksen "The God Who Weeps: How Mormonism Makes Sense of Life". (Deseret NewsBYU).

Uchtdorf, Dieter F. 2013: Tulkaa, liittykää joukkoomme. Liahona, marraskuu 2013 (Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon kansainvälinen julkaisu). Saatavissa osoitteessa https://www.lds.org/general-conference/2013/10/come-join-with-us?lang=fin

Kuva: LDS.org
Dieter Friedrich Uchtdorf on syntyjään saksalainen (s.1940). Hän on toiminut sotilaslentäjänä ja lentäjänä Lufthansa lentoyhtiössä, jossa hän on toiminut myös kouluttajana ja johtohenkilönä vuoteen 1996. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa hän on toiminut kahdesti vaarnanjohtajana ja 1994 hänet kutsuttiin koko kirkon johto-organisaatioon. Apostolin virkaan hänet kutsuttiin vuonna 2004. Hän toimii tällä hetkellä toisena neuvonantajana kirkon ensimmäisessä presidenttikunnassa ja on virkaiältään kahdeksanneksi vanhin apostoli. (https://en.wikipedia.org/wiki/Dieter_F._Uchtdorf)

Mason, Patrick Q. 2015: Planted: belief and belonging in the age of doubt. Deseret Book. Salt lake City, UT. Loc 2306-2314, 2330-2322, 2380, 2397-2405, 2445-2461 Kindle.
"Tämä kirja on syntynyt Brigham Youngin yliopiston uskontotutkimuksen Neal A. Maxwell instituutin ja Deseret Book yhtiön yhteisen julkaisutoiminnan tuloksena." (Lainaus kirjan nimiölehdeltä).
Teos on hankittavissa osoitteissa Deseret Book ja Amazon.com.

Kuva: Claremont University.
Patrick Mason on mormonitutkimuksen Howard W. Hunter yksikön johtaja ja apulaisprofessori Claremont Graduate University yliopiston humanistisessa tiedekunnassa.
...
Professori Masonista on tullut kansallisesti [USA] tunnustettu mormonismin asiantuntija, joka on esiintynyt säännöllisesti eri tiedostusvälineissä, mukaanlukien New York Times, Los Angeles Times, Washington Post, Chicago Tribune, ABC News, National Public Radio, PBS ja Huffington Post. (http://www.cgu.edu/pages/9241.asp).

Käännökset: Markku Lorentz