Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

059 - Ystävyydestä - Brigham Young / osa 2

Kuva: Eeva Kennedy. Mission Buenaventura. Ventura. 2016.
"Siitä hetkestä alkaen, kun Henki todisti palautetun evankeliumin totuudesta, Brigham [Young] aloitti elinikäisen omistautumisensa profeetta Joseph Smithille. Brighamin uskollisuus Josephia kohtaan oli rajaton, koska Joseph oli valmistanut keinon, jolla Brighamin elämä muuttui synkkyydestä ja epätoivosta toivoon ja rauhaan. Josephin opetukset, yhdistyen hänen ponnisteluunsa opastajana, roolimallina ja ystävänä, auttoivat Brighamia muuttumaan tavallisesta ihmisestä epätavalliseksi johtajaksi. Brigham rakasti Josephia ystävänä, mutta mikä vielä tärkeämpää, hän kunnioitti Josephia Jumalan profeettana. Brigham puhui usein ja ihaillen Josephista ja henkilökohtaisesta velastaan hänelle. Josephin ansiosta toivottomuus, joka oli ahdistanut Brighamia hänen nuoruudestaan lähtien​, 'katosi, eikä sen jälkeen ole vaivannut minua hetkeäkään'. (1)
...
Side heidän välillään pysyi Josephin kuoleman jälkeenkin. Brigham pyrki innokkaasti ja horjumatta rakentamaan sen varaan, minkä profeetta Joseph oli aloittanut. Hän yritti jäljitellä Josephin henkilökohtaisia ​​ominaisuuksia, ja tietoisesti ja uskollisesti omaksui hänen opetuksensa. Brigham todisti säännöllisesti, että hän opetti ja teki sen, minkä hän oli oppinut profeetalta. Brighamin saarnat ja kirjoitukset paljastavat kuinka profeetta valmisti toista.
...
Vaikka Brigham puhui omalla äänellään, hän pysyi uskollisena sille minkä hän oli oppinut, ja hänen saarnansa tarjoavat ymmärrystä Josephin opetuksiin ja elämään. 'Enpä usko, että maan päällä elää ihmistä, joka tuntisi hänet yhtään sen paremmin kuin minä', Brigham julisti. 'Olen hänen todistajansa.' (6)
...
Ennen kastettaan Brigham totesi, että tuon ajan uskontojen papeille puhuminen 'oli epätyydyttävämpää' kuin 'asianajajalle puhuminen'. (11) Hän tunsi että 'jos voisin nähdä maan päällä muinoin eläneiden profettojen kaltaisen profeetan kasvot, miehen, jolla olisi ilmoituksia, jolle taivaat olisivat avoinna, joka tuntisi Jumalan ja Hänen luonteensa, ottaisin esteettä maan käsiini ja syliini.' (12)
...
Vakuututtuaan siitä että maan päällä oli sellainen mies, ei ole yllättävää, että Brigham hyödynsi ensimmäisen tilaisuuden tavata hänet. Päästyään Kirtlandiin yhdessä veljensä Josephin ja Heber C. Kimballin kanssa, heidät ohjattiin läheiseen metsään, jossa he 'löysivät profeetan ja kaksi tai kolme hänen veljeään, pilkkomassa ja haalamassa puita'. Brigham muisteli: 'Täällä minun iloni oli täysi etuoikeudesta puristaa Jumalan profeetan kättä, ja saadessani varman todistuksen, profetian hengen kautta, että hän oli kaikkea sitä mitä ihminen saattoi uskoa hänen olevan, tosi profeettana'." (13)
...
Kuva: Eeva Kennedy. Provo. 2011.
"Niiden asioiden joukossa, jotka kiinnittivät Brighamin Josephiin ja varmistivat hänelle, että Joseph oli tosi profeetta, oli useimmille tuon ajan uskonnollisille johtajille luonteenomaisen jäykän hurskauden poissaolo. Brigham löysi Josephissa henkilön, joka uskoi kohtuullisesti kaikkeen hyvään ja joka pystyi pitämään asiat oikeissa mittasuhteissaan. Itse asiassa Joseph oli yhtä kotonaan puiden pilkkomisessa ja peltotöissä, kuin hän hän oli puhujakorokkeella ja polvillaan rukouksessa. Vaikka Joseph oli täysin vakavissaan tehtänsä puolesta, hän kuitenkin rakasti leikkimistä lasten kanssa, voimien koettelemista vaikkapa kapulanvedossa, illanviettoja ja musiikkia. Josephin malli monitaitoisesta, tasapainoisesta Jumalan miehestä toimi esikuvana, jota Brigham tulisi jäljittelemään. Joseph tarjosi täydellisen vastakohdan Brighamin jäykälle kasvatukselle."
...
Levi Hancock väitti myöhemmin, että Brighamin ensi kerran lähestyessä Josephia, profeetta kääntyi Levin puoleen ja julisti: 'Siinä on suurenmoisin ihminen, joka koskaan elänyt opettamaan pelastusta maailmalle ja vielä johtamaan tätä kansaa'. (17)
...
Josephin inhimilliset heikkoudet eivät juuri häirinneet Brighamia. 'Vaikka myönsin tuntemuksissani ja tiesin koko ajan, että Joseph oli inhimillinen olento ja altis erehdyksille, silti minun tehtäväni ei ollut katsoa hänen vikojensa perään.' Brigham ei kuunnellut kritiikkiä, sillä hän uskoi, että Joseph 'oli parempi kuin he kaikki, ja piti hallussaan heidän pelastuksensa avaimia'. (20)
...
Siionin leirin veteraanit muistelivat, että Joseph ei johtamisessaan ollut 'ylimielinen päällikkö'. He kertoivat 'kuinka ystävällinen ja vaatimaton hän oli' ja 'kuinka määrätietoinen ja päättäväinen Herran tahdon toteuttamisessa' - ominaisuuksia, joita Brigham yrittäisi jäljitellä. (30)
...
Brighamin tytär Zina totesi, että vähän ennen kuolemaansa 'hän näytti osittain virkoavan, ja avaten silmänsä hän katsoi kiinteisti ylöspäin'. (35) 'Joseph, Joseph, Joseph, Joseph', olivat viimeiset kuuluvat sanat, jotka Brigham lausui." (36)

Chad M. Orton ja William W. Slaughter

Artikkelilainaukseen sisältyvät viitteet (numerointi on alkuperäisen artikkelin mukainen):
(1) Journal of Discourses, 8:129, 26.7.1860.
(6) Deseret News, 6.6.1877. 
(11) Young, Brigham: julkaisematon puhe, 27.6.1854, General Church Minutes. 
(12) Journal of Discourses, 8:228, 21.10.1860.
(13) Journal of Discourses, 4:104, September 28, 1856. 14. Millennial Star 25 (11.7.1863), 439.
(17) History of the Church, 1:295–96.
(20) Leslie, Mrs. Frank [Miriam] 1877: California: A Pleasure Trip from Gotham to the Golden Gate. New York: G.W. Carleton & Co, 97–98.  
(30) Young, Brigham: julkaisematon puhe, 8.10.1866, General Church Minutes. 
(34) Journal of Discourses, 3:51, 13.7.1855. 
(35) Gates, Susa Young ja Widtsoe, Leah D. 1930: Life Story of Brigham Young. New York: Macmillan, 362.
(36) Deseret News, 30.8.1877.

Lähde:
Orton, Chad M. ja Slaughter, William W. 2008: 40 Ways to Look at Brigham Young: A New Approach to a Remarkable Man. Salt Lake City: Deseret Book, 825-920 Kindle.
Teos on hankittavissa osoitteessa Deseret Book.


Chad M. Orton on kirkon historian asiantuntija Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko historiaosastolla. Hän on kirjoittanut itse tai yhteistyössä useita julkaisuja.


William W. Slaughter on valokuvahistorioitsija ja konsultoiva arkistonhoitaja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko historiaosastolla. Hän on kirjoittanut itse tai yhteistyössä useita julkaisuja,

Käännökset: Markku Lorentz