Kuva: Markku Lorentz. Utah. 2010. |
Veri, jota hän käytti, edusti HERRAn elämää. Tämä saattaa tuntua teistä yllättävältä, mutta me tiedämme kolmannella vuosisadalla vaikuttaneen kristillisen tutkijan Origeneen kirjoitusten pohjalta, että pukki, joka lähetettiin erämaahan, edusti Asaselia, langenneiden enkelien johtajaa. Kolmannen Mooseksen kirjan luvussa 16 kuvataan kaksi pukkia, joita käytetään Sovituspäivänä, yksi uhrattiin ja toinen karkotettiin erämaahan, kantaen synnit muassaan. Ratkaiseva jae 8 on yleensä käännetty 'kumpi pukeista kuuluu Herralle ja kumpi Asaselille', mutta Origenes, jolla oli läheiset yhteydet aikansa juutalaisiin oppineisiin, kertoo hepreankielisen ilmauksen tarkoittavan, että toinen pukki 'edustaa Asaselia', ei 'kuuluu Asaselille'. Sen vuoksi toisen pukin on täytynyt edustaa HERRAa, ja sen veren, joka vietiin Kaikkeinpyhimpään, on täytynyt symboloida HERRAn elämää. Koska ylipappi edusti myös HERRAa, meillä on tässä temppelirituaali, jossa ylipappi vertauskuvallisesti uhrasi omaa vertaan, oman elämänsä. Sovituspäivänä ylipappi, HERRAn asemassa, uudisti luomakunnan omalla elämällään ja otti pois kaikki synnin seuraamukset, joka muutoin olisivat tuhonneet iankaikkisen liiton. Siitä johtuvat sanat viimeisellä aterialla Matteuksen evankeliumissa: 'Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.' (Matt. 26:28).
Kuva: Markku Lorentz. Utah. 2010. |
Margaret Barker
Lähde:
Barker Margaret 2004: Creation Theology. margaretbarker.com.
Artikkeli on saatavissa osoitteessa: http://www.margaretbarker.com/Papers/CreationTheology.pdf
Margaret Barker on kehittänyt raamatuntutkimukseen lähestymistavan, joka nykyisin tunnetaan temppeliteologiana. Hän opiskeli teologiaa Cambridgen yliopistossa, Englannissa ja jatkoi tutkimustyötään itsenäisesti. Hänet valittiin Vanhan testamentin tutkimusseuran johtajaksi vuonna 1998, ja hän toimitti seuran toisen erikoistutkielmasarjan, joka julkaistiin Ashgaten toimesta. Hän on myös kirjoittanut 17 kirjaa, jotka muodostavat sarjan, myöhempien teosten rakentuessa hänen aikaisempiin päätelmiinsä.
Heinäkuussa 2008 hänelle myönnettiin Canterburyn arkkipiispan toimesta Doctor of Divinity arvonimi, tunnustuksena hänen työstään Jerusalemin temppelin ja kristillisen liturgian parissa, mikä on myötävaikuttanut merkittävästi Uuden testamentin ymmärtämiseen ja avannut tärkeitä tutkimuksen alueita.
Hän on kirjoittanut ja toimittanut julkaisuja yhteistyössä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon piirissä toimivien tutkijoiden kanssa ja luennoinut tämän tutkijayhteisön järjestämissä kokouksissa. Esimerkkejä näistä, ylläolevan tekstin lähteenä olevan esitelmäartikkelin lisäksi, ovat julkaisut:
- Barker, Margaret 2005: Joseph Smith and Preexilic Israelite Religion. Teoksessa Welch, John W. 2005: The Worlds of Joseph Smith. BYU Studies. Brigham Young University. Provo, Utah. 2006.
- Welch, John W. 2009: The Sermon on the Mount in the Light of the Temple. Julkaistu 2009 ja 2016 monografiasarjassa Barker, Margaret toim.: Society for Old Testament Study Monographs. Ashgate / Routledge. London / New York.
Margaret Barker on äiti ja isoäiti sekä metodistisaarnaaja.
- Barker, Margaret 2005: Joseph Smith and Preexilic Israelite Religion. Teoksessa Welch, John W. 2005: The Worlds of Joseph Smith. BYU Studies. Brigham Young University. Provo, Utah. 2006.
- Welch, John W. 2009: The Sermon on the Mount in the Light of the Temple. Julkaistu 2009 ja 2016 monografiasarjassa Barker, Margaret toim.: Society for Old Testament Study Monographs. Ashgate / Routledge. London / New York.
Margaret Barker on äiti ja isoäiti sekä metodistisaarnaaja.
Käännökset: Markku Lorentz