Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

076 - Järkeilystä, kokemisesta ja Jumalan olemassaolosta

Kuva: Markku Lorentz. Utah. 2005.
"Sekä järkeily että kokeminen ovat välttämättömiä uskonnolliselle elämälle, jonka ei pitäisi olla täysin järjenvastaista eikä kokonaan aivoperäistä. Mutta aivan varmasti noista kahdesta suoran ja vakuuttavan ilmoituksen kokemisen tulisi päihittää akateeminen keskustelu ja sen olisikin niin tehtävä, ja mitä ilmeisimmin näin on oltava vastaanottajan näkökulmasta. Interpreter-säätiö perustettiin sillä vakaumuksella, että järkiperäisellä keskustelulla ja ongelman erittelyllä on välttämätön paikkansa uskollisessa opetuslapseudessa, kuitenkin myös luottaen siihen, että jumalallista ilmoitusta on aidosti tapahtunut. Sen mukaisesti järkeilyn osana on olla hyödyllisenä apuna. Se palvelee tärkeänä liitännäistoimintona. Se ei kuitenkaan korvaa Jumalan ja jumalallisen kokemista eikä se saa koskaan kuvitella kykenevänsä siihen. Akateeminen tutkimustyö voi jalostaa ja selkeyttää ajatuksia, oikoa olettamuksia, puolustaa totuusväittämiä, tuottaa oivalluksia ja syventää ymmärrystä, mutta vaikka inhimillinen vastausten etsintä joskus luokin mahdollisuuksia ilmoitukselle, se ei koskaan korvaa suoraa jumalallista yhteydenpitoa. Interpreter tietää paikkansa."
...
Kuva: Markku Lorentz. Utah. 2005.
"... lukiessani teosta 'The Closing of the Muslim Mind', minua hätkäytti [Robert R.] Reillyn vahvasti korostama järkeilyn ensisijaisuus uskonnollisissa asioissa. Samalla kun on vanhempana jäsenenä Amerikan ulkopoliittisessa neuvostossa (American Foreign Policy Council) ja Amerikan ääni - radioaseman (Voice of America) entisenä johtajana, hän on myös harras katolinen ja, kuten näyttää, tomisti, Tuomas Akvinolaisen ihailija. (5) Kirjan loppupuolella hän nimenomaisesti viittaa tavanomaisesta poikkeavaan Tuomas Akvinolaisen filosofiseen järjen teologiaan mallina perustavalle teologiselle uudistukselle islamin sisällä. Jo sivulla 21 hän kuitenkin hyväksyvästi lainaa egyptiläisen Mu'taziliitti-teologin Qadi ‘Abd al-Jabbarin (k. 1025) teosta Five Fundamentals [Viisi perusperiaatetta]:
'Jos kysytään: Mikä on ensimmäinen velvollisuus, jonka Jumala määrää teille? Sano hänelle: järkeilyyn pohjautuva perustelu, mikä johtaa tietoon Jumalasta, koska häntä ei tiedosteta välittömällä oivalluksella tai aistien avulla. Siten Hänet on tiedostettava pohdinnan ja järkeilyn kautta.' (6)
No, Qadi Abd al-Jabbarin vastaus omaan kysymykseensä on suoraan sanoen yllätys minulle. Luulenpa, että ylivoimainen enemmistö niistä, jotka ovat lukeneet Koraanin, islamin perustana olevan pyhän tekstin, eivät koskaan valitsisi 'järkeilyyn pohjautuvaa perustelua' ensimmäiseksi velvoitteeksi, jonka se on määrännyt uskollisille.
Enkä sen enempää usko, että he voisivat tunnistaa sen viidenneksi tai kuudenneksi ... tai viidenneksitoista. Eivät myöskään useimmat tavalliset, ei-tomistiset kristityt olisi vastanneet tähän kysymykseen samalla tavalla. Loppujen lopuksi on kuitenkin olemassa arvovaltainen vastaus, joka sisältyy jo kristillisiin pyhiin kirjoituksiin, koskien juuri tätä aihetta: 'Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle: "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?" Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."' (7) Niinpä oli melko yllättävää havaita Reillyn vahva asettuminen Qadi ‘Abd al-Jabbarin kannalle. Mutta tätä juuri hän kannattaa:
'Siitä syystä järkeily johdonmukaisesti edeltää ilmoitusta. Järkeilyn on ensin vahvistettava Jumalan olemassaolo ennen kuin käsitellään kysymystä siitä, onko Jumala puhunut ihmiselle. Luonnollisen teologian on edellettävä teologiaa.' (8)
Todellako ? Jos Jumala ilmestyisi sinulle ja ilmoittaisi viestin, pitäisikö sinun käydä läpi kaikki Tuomas Akvinolaisen 'viisi tapaa' osoittaa hänen olemassaolonsa, ennen kuin alat toimia hänen sanomansa mukaisesti ?
...
... al-Ghazālī on Robert Reillyn ehdokas islamin aatehistorian pääkonnaksi. Kuuluisassa älyllisessä omaelämäkerrassaan, Al-munqidh min al-ḍalāl (erheestä vapauttaja), al-Ghazālī  kertoo hengellisen varmuuden turhasta etsinnästään teologien, filosofien, ja niiden keskuudesta, joita hän kutsuu 'arvovaltaisen opetuksen väeksi' (lähinnä tarkoittaen ismā'īlī lahkoa shī‘ismissä [šiialaisuus] erehtymättömiksi väitettyine imaamieineen). Sitten hän kertoo lukijoilleen, että hän lopulta löysi henkilökohtaisessa uskonnollisessa jumalallisen kohtaamisessa varmuuden, jota hän oli etsinyt, mitä hän vertaa sanoin kuvaamattomaan dhawqin eli 'maistamisen' kokemukseen. (22) Kuten olen sanonut toisaalla, al-Ghazālīn menetelmä uskonnollisen vakaumuksen saavuttamiseksi on merkittävästi samanlainen kuin se mikä on kuvattu [Mormonin kirjan] kohdassa Moroni 10: 4-5 - menetelmä, joka, vaikka ei olekaan siirrettävissä, on suhteutettavissa kaikkien tarpeisiin ja valmiuksiin eikä sen käyttöä ole rajoitettu erityiskoulutetun eliitin hengelliseen käyttöön."
...
Kuva: Markku Lorentz. Utah. 2005.
"Ilmoitusta ei arvioni mukaan pitäisi koskaan irrottaa järkiperäisyydestä, mutta järkiperäisyyttä ei myöskään pitäisi eriyttää kokemusperäisestä elämyksestä, ei, vaikka se koetaan Jumalan ja jumalallisen kanssa.

Mielestäni tämä on läheisesti yhdenmukaista verrattaessa luonnosta tehtävien päätelmien, järkeilyyn pohjautuvan perustelun ja yksittäisestä havaintojoukosta tehtävän päättelyn (induktio) käyttöä yritettäessä rakentaa puolustusta Jumalan - tavallaan perimmäisen maan ulkopuolisen olennon - olemassaololle ja luonteelle. Huomaa kuitenkin Michael Lemonickin merkittävä [alkuperäisessä artikkelissa] edellä lainattu lausahdus: 'Jos SETIn tutkijat', hän sanoi, 'onnistuisivat kaappaamaan maapallon ulkopuolisen radiosignaalin, näillä epävarmuustekijöillä ei olisi väliä.' Frank Draken unelma radiotähtitieteilijänä ei ensi vaiheessakaan ollut havaita epämääräisiä jälkiä sukupuuttoon kuolleiden mikrobien menneestä toiminnasta Jupiterin kuussa. Unelmana oli vastaanottaa, tunnistaa ja ymmärtää maapallon ulkopuolisten älyllisten olentojen tarkoituksellisia lähetyksiä. Ja tänä päivänä, n. 85-vuotiaana, hän on edelleen tämän kimpussa: 'Vaikka onkin teknisesti eläkkeellä, Frank Drake etsii edelleen viestejä maan ulkopuolelta - löytö, joka päihittäisi kaiken muun.' (28)
...
Ja todellakin, niin se tekisikin. Aivan kuten päivänselvä ilmestys suoraan Jumalalta tekisi jokaisen väittelyn hänen olemassaolostaan epäolennaiseksi, ainakin tuon ilmoituksen vastaanottajan näkökulmasta. Onko ilmoituksen oltava mahtava? Ei välttämättä. Ainakaan [Blaise] Pascal ei uskonut niin. 'Ne, joille Jumala on antanut uskonnon sydämen tunteiden kautta', hän kirjoitti, 'ovat onnekkaita ja aidon oikeutetusti uskovia; mutta niille, joilla ei tätä ole, voimme antaa sen vain järkeilyn kautta, heidän odottaessaan, että Jumala antaa sen heille heidän sydämensä tunteiden kautta.' (29)"
...
Kuva: Markku Lorentz. Utah. 2005.
"On olemassa ikimuistoinen tarina Tuomas Akvinolaisesta, joka on selkeästi Robert Reillyn henkinen sankari hänen teoksessaan 'The Closing of the Muslim Mind' ja joka on hyvin luultavasti suurin kaikkien systemaattisten teologien joukossa:
Eräänä päivänä, 6. joulukuuta 1273, kun hän oli viettämässa ehtoollisen juhlaa Pyhän Nikolauksen kappelissa Napolin dominikaaniluostarissa, hän pysähtyi hyvin pitkäksi aikaa, niin pitkäksi, että seurakunta alkoi hermostua. Lopulta hän jatkoi liturgisia tehtäviään ja suoritti palveluksen loppuun. Mutta Tuomas oli muuttunut suuresti. Siitä hetkestä alkaen, vaikka hän oli ollut tarunomaisen tuottelias kirjailija, hän ei enää koskaan kirjoittanut tai sanellut mitään. Kun hänen kumppaninsa, 'socius' Reginaldo da Piperno, valitti, että jäljellä on vielä paljon tehtävää, Tuomas vastasi: 'En voi tehdä enempää.' Siitä huolimatta toinen mies jatkoi vaatimistaan. 'Reginaldo', Tuomas lopulta vastasi, 'en voi tehdä enempää; minulle on ilmoitettu sellaisia ​​asioita, että kaikki, mitä olen kirjoittanut näyttää minusta nyt pelkiltä akanoilta [mihi videtur ut palea]. Hän kuoli noin neljä kuukautta myöhemmin. (31) Näyttää selvältä, että Tuomas, hyvä, vilpitön ja hurskas mies, oli kokenut jonkinlaisen syvällisen ilmestyksen suorittaessaan palvelusta tuon napolilaisen alttarin ääressä. Ja se, mitä hän oli juuri nähnyt, hänen oman ymmärryksensä mukaan päihitti kaiken sen, mitä hän oli koskaan kirjoittanut. Interpreter-säätiö perustettiin sille lähtökohdalle, että sekä järkeilyllä, että ilmoituksella on paikkansa uskonnollisen totuuden määrittämisessä. Uskomme, että perusteltu tutkimus on olennaista, mutta me emme alenna ilmoituksen arvoa."

Daniel C. Peterson


Kuva: Markku Lorentz. Utah. 2005.
Artikkelilainaukseen sisältyvät viitteet (numerointi on alkuperäisen tekstin mukainen):
(5) Myös minä olen Tuomas Akvinolaisen ihailija, mutta, kuten tullee selväksi, en aivan samalla tavoin kuin Robert Reilly. Tästä ja toisestakin hyvin erityisestä syystä yksi pojistani johtaa keskimmäisen nimensä Tuomas Akvinolaisesta.
(6) Lainattu teoksessa Reilly, Robert R. 2010: The Closing of the Muslim Mind: How Intellectual Suicide Created the Modern Islamist Crisis. Wilmington, DE: ISI Books, 21. Olen itse tehnyt jonkin verran työtä, vaikken kovin suuressa määrin Qadi ‘Abd al-Jabbarin parissa: Ks. käännökseni valikoiduista kohdista hänen teoksessaan Al-Mughnî fî abwâb al-tawhîd wa’l-‘adl teoksessa Seyyed Hossein Nasr ja Mehdi Aminrazavi, toim 2010: An Anthology of Philosophy in Persia. Vol. 3: Philosophical Theology in the Middle Ages and Beyond. London: I. B. Tauris, 40–51.
(7) Matteus 22:34–40.
(8) Reilly, The Closing of the Muslim Mind, 21.
(22) Al-munqidh min al-ḍalāl on käännettynä teoksessa W. Montgomery Watt 1982: The Faith and Practice of al-Ghazālī. Chicago: Kazi Publications.
(28) Lemonick, Michael D. 2014: The Hunt for Life Beyond Earth. National Geographic 226/1 (Heinäkuu 2014),44.
(29) "Ceux à qui Dieu a donné la Religion par sentiment du coeur sont bienheureux et bien légitimement persuadés; mais à ceux qui ne l’ont pas, nous ne pouvons la donner que par raisonnement, en attendant que Dieu la leur donne par sentiment de coeur." Appelbaum: Selected "Pensées" ja Provincial Letters/Pensées et Provinciales choisies, 114, 115.
(31) Kertomus on kerrottu uudelleen monissa paikoissa. Ks. esim. Maritain, Jacques 1958: St. Thomas Aquinas. Kääntänyt Joseph W. Evans ja Peter O’Reilly. Cleveland: World Publishing, 54, 56.

Lähde:
Peterson, Daniel C. 2014: Reason, Experience, and the Existence of God [Järkeily, kokeminen ja
Jumalan olemassaolo]. Interpreter: A Journal of Mormon Scripture 12, vii-xxii.
Arikkeli on saatavaissa osoitteessa http://www.mormoninterpreter.com/reason-experience-and-the-existence-of-god/


Daniel C. Peterson on islamin tutkimuksen ja arabian kielen professori Brigham Youngin yliopistossa ja Interpreter-säätiön puheenjohtaja.
Petersonin julkaisuja: (näpäytä tätä).

Käännös: Markku Lorentz