Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

067 - Parantajasta - osa 3

Kuva: Markku Lorentz. Utah. 2005.
Rukous

"Rukous ja nöyrä anomus kyllästää jokaisen pyhän temppelin osan ja tarkoituksen (1. Kun. 8:28- 53). Jeesuksen toinen päivä nefiläisten keskuudessa alkoi ihmisten kokoontuessa uudelleen temppelin luo (3. Nefi 19:3), viettäen yön kiirehtimällä ympäriinsä kehottamassa kaikkia, jotka olivat jääneet paitsi ensimmäisestä päivästä jättämään sikseen mitä olivat tekemässä, jotteivät menettäisi seuraavan päivän kokemusta. Kaksitoista opetuslasta aloittivat toistamalla kokoontuneille 'samoja sanoja, joita Jeesus oli puhunut — lainkaan poikkeamatta Jeesuksen puhumista sanoista' edellisenä päivänä' (3. Ne 19:8). Sanatarkka toisto oli hyödyllinen paitsi niille, jotka kuulivat ne ensimmäistä kertaa, vaan myös niille, jotka olivat ne jo kuulleet. Opetuslapset johtivat sitten ihmisiä syvällisessä rukouksessa. Kun he olivat rukoilleet, heidät kaikki kastettiin ja he saivat Pyhän Hengen siunauksen; ja enkelien palvellessa heitä, Herra tuli heidän keskelleen. Hän pyysi heitä rukoilemaan uudelleen, kuten hän rukoili, kiittäen Jumalaa, anoen uskoa ja että heidän sydämensä virittäytyisivät haluamaan vanhurskautta, ykseyttä ja puhtautta. (46)" [I]

* * *
"Rukouspiirillä, jonka kirkko lopulta tuomitsi sen juutalaisten liittymien vuoksi, koska se löytyi esimerkiksi Abrahamin ja Jobin testamenteissa ja Filon [Aleksandrialaisen] kirjoituksissa, on pitkä ja monitahoinen historia kristillisessä käytännössä. Tätä käytäntöä pidettiin yhtenä 'mysteereistä', ja siksi sitä varjeltiin kaikilta, joita ei ollut niihin vihitty. Vihityille osallistujille tämä oli erityisen pyhä käytäntö, joka edellytti ykseyttä kaikkien mukana olevien välille. Rukouspiiriin, jota yleisesti kutsuttiin 'tanssiksi', liittyi usein lauluja, rukouksia elävien ja kuolleiden puolesta ja ilmaisullisia liikkeitä, jotka valmistaisivat osallistujia taivaallisiin ilmestyksiin.
...
Toisessa Jeun kirjassa, jota Carl Schmidt pitää opettavaisimpana kaikkien varhaiskristillisten tekstien joukossa, apostolit ja heidän vaimonsa muodostavat yhdessä piirin Herran ympärille, joka sanoo, että hän johtaa heidät läpi kaikkien salaisten toimitusten, jotka antavat heille ikuisen edistymisen. (18) Sitten 'kaikki apostolit, puettuina vaatteisiinsa. . . laittaen jalan jalkaa vasten, asettuivat piiriin, kasvojensa suuntautuessa kaikkiin neljään maailmankaikkeuden suuntaan', Jeesuksen seisoessa alttarin ääressä [shourē] ja edetessä opettamaan heille kaikki merkit ja toimitukset, joissa Valon lasten on oltava täydellisiä. (19)" [II]

Kuva: Anja Lorentz. Mansikka.
* * *
"Rukouspiiri on osa myöhempien aikojen pyhien temppelipalvelusta, yleensä liittyneenä endaumenttiseremoniaan. Osallistujat, joiden joukossa on yhtä paljon miehiä ja naisia ​​pukeutuneena temppelivaatetukseen, ympäröivät alttarin piirin muodossa osallistuakseen yhteiseen rukoukseen.

Ympyrä on ikivanha ja yleismaailmallinen täydellisyyden vertauskuva. Julkisessa puheessaan Joseph Smith käytti kerran sormusta ikuisuuden kuvaajana, 'yksi ja ikuinen ympyrä', ilman alkua tai loppua (TPJS). Rukouspiirin muodostaminen viittaa eheyteen ja ikuisuuteen ja, vahvistettuaan, että heillä ei ole kielteisiä tunteita muita piirin jäseniä kohtaan (ks. Matt. 5:23-24), osallistujat saavat aikaan yhteisöllisen sopusoinnun yhteisrukouksessa - sopusoinnun, jota korostaa yhteen liitetty muodostelma, yhtenäinen vaatetus ja yhteen ääneen toistetut rukouksenjohtajan sanat. Rukouksella ei ole määrättyä tekstiä, mutta siinä on muun muassa tilaisuus pyytää Herran siunausta niille, joilla on erityistarpeita ja joiden nimet on annettu yhteisrukousta varten." [III]

* * *
"Kuten Kyrillos Jerusalemilainen asian selittää: 'Piirissä me rukoilemme niiden puolesta, jotka ovat sairaita ja ahdistettuja. Lyhyesti sanoen, me rukoilemme kenen tahansa avun tarpeessa olevan puolesta.' (189) Kyrillos ei mainitse alttarilla olevaa nimiluetteloa tässä selonteossa, mutta hän tekee sen muualla, viitaten nimenomaan tähän käytäntöön ja määrittäen erilliset luettelot eläville ja kuolleille. (190)" [II]

[I] John W. Welch
[II] Hugh W. Nibley
[III] George S. Tate


Kuva: Anja Lorentz. Kehäkukka.
Artikkelilainauksiin sisältyvät viitteet (viitteiden numerointi tai merkintä on alkuperäisen artikkelin mukainen):

(I)
(46) Jeesuksen rukouksiin liittyviä nakökohtien osalta, ks. Millet, Robert L.: The Praying Savior: Insights from the Gospels of Luke and Third Nephi. Symposiumissa 2008.
(II)
(18) 2 Jeu 54 (40). Teksti on teoksessa Schmidt, Carl 1892: Gnostische Schriften in koptischer Sprache aus dem Codex Brucianus. Leipzig: Hinrichs, 99. Vrt. saksankielinen käännös, 193.
(19). 2 Jeu 66–67 (53g), teoksessa Schmidt: Gnostische Schriften in koptischer Sprache, 114–17, lainaus sivulta. 114. Vrt. käännös, 204. Sekä 1 ja 2 Jeu sisältävät luonnoksia joissa esitetään erilaisia rukouspiirien järjestelyjä. Muut tekstit, esim. Bartolomeuksen evankeliumi ja Pistis Sofia, sivu 358, tekevät selväksi, että kasvojen suuntaaminen neljään suuntaan tarkoittaa seisomista piirissa.
(189) Dissertatio de Vita Sancti Cyrilli, 1.16. Patrologia Graeca 33:116.
(190). Dissertatio de Vita Sancti Cyrilli, 1.16; Nicephoros Callistus, Historiae Ecclesiasticus 14.26–27. Patrologia Graeca 146: 1137–49.
[III]
(TPJS) Smith, Joseph Fielding 1985: Profeetta Joseph Smithin opetuksia. Helsinki: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, 349. Suomen kielelle kääntänyt Helvi Temisevä. Alkuperäisteos vuodelta 1938

Lähteet:

[I] Welch, John W., 2010: Seeing Third Nephi as the Holy of Holies of the Book of Mormon.
Journal of the Book of Mormon and Other Restoration Scripture 19/1 (2010), 36–55.
Artikkeli on saatavissa osoitteessa: http://scholarsarchive.byu.edu/jbms/vol19/iss1/6/

[II] Nibley, Hugh 1978: The Early Christian Prayer Circle. BYU Studies 19 (syksy 1978), 41-78; Julkaistu uudelleen artikkelissa Worthy of Another Look: Classics from the Past: The Early Christian Prayer Circle, Hugh Nibley. Journal of the Book of Mormon and Other Restoration Scripture 19/2 (2010): 64–95.
Artikkeli on saatavissa osoitteessa:
http://publications.mi.byu.edu/publications/jbms/19/2/S00006-50901ff4d24f85EarlyCh.pdf

[III] Tate, George S.: Prayer Circle. Encyclopedia of Mormonism. Harold B. Lee Library, BYU.
Artikkeli on saatavissa osoitteessa: http://eom.byu.edu/index.php/Prayer_Circle.



John W. Welch on oikeustieteen professori Brigham Youngin yliopiston oikeustieteellisessä J. Reuben Clark tiedekunnassa.
https://rsc.byu.edu/authors/welch-john-w


Hugh W. Nibley (1910-2005) oli professori Brigham Youngin yliopistossa, opettaen historiaa, kieliä ja uskontoa.
https://rsc.byu.edu/authors/nibley-hugh-w


George S. Tate on vertailevan kirjallisuuden apulaisprofessori ja klassisen ja vertailevan kirjallisuuden tutkintokoordinaattori humanistisessa tiedekunnassa Brigham Youngin yliopistossa.
https://rsc.byu.edu/authors/tate-george-s