Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

040 - Tiennäyttäjistä

Kuva: Markku Lorentz. Käsivarsi. 1995.
"Kuinka Jumala voi edellyttää meidän seuraavan profeettoja 'kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa' (OL 21:5) ... Kuinka voimme asettaa toivomme epätäydellisten astioiden varaan, kuten Joseph Smithin, Brigham Youngin ja nykyisen kirkon presidentin, puhumattakaan piispoista ja vaarnanjohtajista? ...
Vastaus on tietenkin, että me emme voi. Me emme aseta perimmäistä toivoamme profeettoihin ja pappeusjohtajiin. Me emme aseta perimmäistä toivoamme kirkkoon. Me asetamme perimmäisen toivomme Kristukseen ja hänen sovitukseensa. Profeetat ja papit Israelissa sekä muinoin että nykyaikana elävöittävät toivomme ohjaamalla meidät kohti Israelin Toivoa [Jeremia 14:8]. Jumala ei osoita meitä profeettojen ja kirkon suuntaan sen vuoksi, että ne voivat pelastaa tai lunastaa meidät, vaan koska ne ovat ajallisia välineitä, joilla hän suuntaa meidät Vapahtajaamme ja Lunastajaamme kohti.
... 
On olemassa tiettyjä tehtäviä ja velvoitteita, jotka vain kirkko voi tarjota, ja joihin se näin ollen on erikoistunut. [Lowell L.] Bennionin sanoin kirkolla 'on velvollisuus löytää ja säilyttää se, mikä on pyhää ja arvokasta ihmiskunnalle.'
...
Toinen kirkon olennainen ja ainutlaatuinen tarkoitus on kannustaa ja auttaa ihmisiä Jumalan palvonnassa ja palveluksessa, mukaan lukien pyhien pappeuden toimitusten jakaminen.
...
Yksi vähän tunnistettu, mutta arvaamattoman arvokas puoli kirkossa on, että se 'auttaa ihmisiä vanhenemaan tyylikkäästi ja onnellisesti'. Se antaa vanhemmille jäsenille, sekä miehille että naisille, mielekästä tekemistä sen sijaan että laittaisi heidät ulos laitumelle, kun he ovat saavuttaneet tietyn iän.(11)
...
Bennion huomauttaa: 'Ihmiset eivät voi olla onnellisia tässä maailmassa ilman sosiaalista oikeudenmukaisuutta, rauhaa ja veljellisyyttä, jota on vähän enemmän kuin tarpeeksi. Kirkolla on hallussaan opetukset, yleismaailmallinen mahdollisuus ja tarkoitus ja keinot johtaa ihmiset oikeaan elämään, tekemään hyvän ja oikeudenmukaisen Jumalan tahdon.' Se tekee tämän suurelta osin luomalla 'ympäristön, jossa kristillistä elämää eletään'. (9)
Kirkko elää aina kulttuurissa. Tämä tarkoittaa, että se muuttuu jatkuvasti vastatakseen nykyajan kysymyksiin, huolenaiheisiin ja olosuhteisiin. Sen edellyttäminen, että kirkon on jäätävä ennalleen historiallisen ja kulttuurisen muutoksen edessä, on sama kuin vaatisi sitä menettämään merkityksensä ja lopulta kuolemaan. Mutta täyttääkseen profeetallisen tarkoituksensa, kirkko ei voi vain yksinkertaisesti heijastaa yhteiskuntaa tai olla kulttuurin vankina. Sen sijaan 'Kirkon on oltava yhteiskunnan ja muiden sosiaalisten instituutioiden moraalinen kriitikko ja esikuva oikeasta käyttäytymisesta'. Koska se ei lopultakaan ole asianosainen sen enempää voitontavoittelussa kuin poliittisen vallan hankinnassa ja ylläpidossa, kirkko voi ja sen täytyy aina toimia paarmana voimille, jotka vallitsevat maallisessa yhteiskunnassa, joka toimii varsin erilaisen logiikan mukaan kuin Jumalan valtakunta.
...
Vaikka se ei hallitse eikä sen tavoitteena ole hallita yhteiskuntaa, kirkon 'pitäisi toimia hapatuksena inhimillisessä yhteiskunnassa, näin läpäisten sen kokonaan ja nostaen sen korkeammalle sosiaalisen ja moraalisen elämän tasolle.'
...
Samalla kunnioittaen paikallista monimuotoisuutta ja inhimillistä luovuutta, kirkon tulisi pystyä puhumaan luottamusta herättävästi ja paljastavalla oivalluksella periaatteista, jotka johtavat hyvään hallintoon, taloudenpitoon, koulutukseen ja sosiaalisiin suhteisiin. (10)
'Kirkko on Jumalan valtakunta, koska se on Kristuksen työ.' Me emme usko, että nykyinen kirkko on tuo täysin toteutunut valtakunta, mutta se on 'tekeillä'. (12) Tämä heijastaa Presidentti Dieter F. Uchtdorfin opetusta siitä, että 'Todellisuudessa palautus on jatkuva prosessi – me elämme sen aikaa juuri nyt'. (13) Kirkko voi olla rakennus, 'jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat, itse Kristus Jeesus kulmakivenä', mutta 'samaan kansaan' kuuluvien jäsenten pyhitetty työ on se, mikä muuntaa kirkon yhdestä laitoksesta muiden sosiaalisten instituutioiden joukossa kuuluvaksi 'Jumalan perheeseen ... kasvamaan Herran pyhäksi temppeliksi' (Ef. 2:19-21)." 

Patrick Q. Mason

*  *  *

Lainattuun tekstiin sisältyvät viitteet (viitteiden numerointi on alkuperäisen tekstin mukainen):
(9) Bennion Lowell L, 1964: The Religion of the Latter-day Saints. Provo, UT: LDS Department of Education, 146-48.
(10) Bennion, Religion of the Latter-day Saints, 148–50.
(11) Bennion, Religion of the Latter-day Saints, 150–53.
(12) Bennion, Religion of the Latter-day Saints, 155.
(13) Uchtdorf, Dieter F. 2014: Nukuitteko te läpi palautuksen?. Liahona  toukokuu 2014 (Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon kansainvälinen julkaisu).

Lähde:
Mason, Patrick Q. 2015: Planted: belief and belonging in the age of doubt. Deseret Book. Salt lake City, UT. Loc 2663, 2979-3021 Kindle.
"Tämä kirja on syntynyt Brigham Youngin yliopiston uskontotutkimuksen Neal A. Maxwell instituutin ja Deseret Book yhtiön yhteisen julkaisutoiminnan tuloksena." (Lainaus kirjan nimiölehdeltä).
Teos on hankittavissa osoitteissa Deseret Book ja Amazon.com. (e-kirjan hinta tämän sivun julkaisuhetkellä 9,99 $ ja 13,63 $, vastaavasti).

Kuva: Claremont University.
Patrick Mason on mormonitutkimuksen Howard W. Hunter yksikön johtaja ja apulaisprofessori Claremont Graduate University yliopiston humanistisessa tiedekunnassa.
...
Professori Masonista on tullut kansallisesti [USA] tunnustettu mormonismin asiantuntija, joka on esiintynyt säännöllisesti eri tiedostusvälineissä, mukaanlukien New York Times, Los Angeles Times, Washington Post, Chicago Tribune, ABC News, National Public Radio, PBS ja Huffington Post. (http://www.cgu.edu/pages/9241.asp).

Käännös: Markku Lorentz