Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

103 - Omalaatuisesta erilaistumisen kaudesta - osa 11/11


Kuva: Vesistövaellus Suomessa. 1930-luku.*
"Moniavioisuus"
Valerie Hudson Cassler


Tiivistelmä

Tämä uusi näkemys Jaakobin kirjan luvun 2 ja Opin ja liittojen luvun 132 yhteensopivuudesta on tärkeä monesta syystä. Kuitenkin lohduttavin näkökohta on se, että ne naiset ja miehet, jotka tuntevat tuskaa moniavioisuuden ajatuksesta, ovat aivan hyviä Jumalan silmissä eikä Jumala pidä outona sitä, että he tuntevat tuskaa. Jumala ei ole välinpitämätön yksiavioisuuden ja moniavioisuuden välillä uudessa ja ikuisessa liitossa, koska myös hän näkee moniavioisuuden Abrahamin uhrina, joka aiheuttaa kärsimystä, mutta (vanhurskaille) myös ristiriitaista iloa ja läheisempää suhdetta häneen. Me voimme mielessämme nähdä Jumalan itkevän, kun vanhurskaat moniavioiset naiset ja miehet itkivät. Ajatelkaa mitä se merkitsee! Niille jotka itkevät sen erheellisen ajatuksen vuoksi, jonka mukaan heitä saatetaan käskeä harjoittamaan moniavioisuutta taivaassa, voidaan sanoa: Herra ei tuomitse tunteitanne. Päinvastoin, Jumala ei anna teille käskyä harjoittaa moniavioisuutta tämän elämän jälkeen, ja jos hän käskee teitä harjoittamaan sitä tässä elämässä, voitte olla varmoja kahdesta asiasta: 1) hän hyvittää sen teille: te tulette saamaan oinaan pensaikkoon, vaikkakin se saattaa tapahtua tämän elämän jälkeen; ja 2) Jumala kumoaa moniavioisuuden poikkeuksellisen käskyn välittömästi, kun hänen antamansa käskyn rakastavat tarkoitukset ovat täyttyneet - yksinkertaisesti siitä syystä, että hän säälii niitä, jotka antavat moniavioisuuden Abrahamin uhrin vertauskuvana sovituksesta. Vaikkakin poikkeuksellinen käsky saattaa tulla jonkun osaksi erityisen vanhurskauden seurauksena, ja vaikka kuuliaisuus poikkeukselliselle käskylle harjoittaa moniavioisuutta saattaa tehdä hänet arvolliseksi saamaan suuren palkinnon, uhri itsessään ei voi muodostaa tuota palkintoa sen valossa, mitä Herra on ilmoittanut Opin ja liittojen luvussa 132 ajatuksistaan tässä asiassa. Hän haluaa, että kaikki hänen lapsensa kokevat luonnollisen ilon, joka syntyy avioliiton laista, joka laki on yksiavioisuus avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa. Jumala ei ole välinpitämätön yksiavioisuuden ja moniavioisuuden välillä ja Jumala näkee moniavioisuuden Abrahamin uhrina, minkä vuoksi hän aktiivisesti ja vakavasti rajoittaa sen harjoittamista myös tällä Joseph Smithin tehtäväksi annetun kaiken palauttamisen taloudenhoitokaudella (OL 132:40).

Jos me olemme kulttuurina menettäneet kykymme nähdä Jumalan antaman moniavioisuuskäskyn Abrahamin uhrina, jollainen Jumala kertoo sen olevan - jos olemme kadottaneet kykymme nähdä, että Jumala todella haluaa, että niitä vanhurskaita varten, jotka ovat noudattaneet tätä poikkeuksellista käskyä, on olemassa poispääsy - silloin olemme kadottaneet jotakin syvällisen kallisarvoista. Silloin me olemme kadottaneet näkemyksen Jumalan lapsiaan kohtaan tunteman rakkauden suuruudesta. Tämän näkemyksen kadottaminen tuo tilalle "katkeruuden sapen", kuten Mormon huomauttaa eräistä, jotka samalla tavoin asettivat rajoituksia Jumalan viattomia kohtaan tuntemalle rakkaudelle, sillä silloin me "kiellämme" Jumalan "armoteot" (Moroni 8:14,23). Jos kulttuuriset virhetulkinnat saavat naiset ja miehet suremaan moniavioisuuden vuoksi - joko siitä syystä että he erheellisesti uskovat Jumalan olevan välinpitämätön uhrin ja jonkin sellaisen välillä, joka ei ole uhri, ja niin ollen Jumala ei valmistaisi mitään poispääsyä tästä uhrista; tai siitä syystä että heidät on johdettu uskomaan, että he ovat itsekkäitä eivätkä ole vanhurskaita, jos he tuntevat tuskaa ajatellessaan moniavioisuutta - silloin nämä kulttuuriset virhetulkinnat todella vahingoittavat kansaamme. Niinpä meillä onkin velvollisuus kitkeä pois nämä kulttuuriset virhetulkinnat keskuudestamme, jotta ne eivät aiheuttaisi suurta hengellistä vahinkoa (Moroni 8:6). (33)

Balsamin tarve Gileadissa [Jeremia 8:22] on todella suuri moniavioisuusasian vuoksi. Voidaan vain toivoa, että kulttuuristen kansanviisauksiemme karstoittuneet suomut putoavat silmistämme ymmärtäessämme, että Mormonin kirjan Jaakob ja profeetta Joseph Smith saivat aivan saman ilmoituksen Herralta.

Kuva: Vesistövaellus Suomessa.*
(33) Todellakin kirjoittaessamme tätä lukua havaitsimme kuinka suuri tämä hengellinen vahinko saattaa olla. Tämän luvun tuottamisessa minua avustava tutkimusapulainen puhui moniavioisuudesta erään toisen tutkimusavustajani kanssa, ihanan nuoren naisen, jonka perhe toimii aktiivisesti kirkossa. Kyseinen nuori nainen kertoi, että hän suhtautuu hyvin varauksellisesti ajatukseen mennä naimisiin temppelissä, pelosta, että jos hän kuolisi, hänen aviomiehensä saattaisi avioitua uudelleen ja niin hänestä tulisi moniavioinen vaimo taivaassa. Hän kertoi että moniavioisuus kuulostaa hänestä aivan helvetiltä, ei taivaalta, eikä hän halunnut joutua sellaiseen paikkaan. Minulla ei ollut aavistustakaan, että tutkimusapulaisellani oli tällaisia tunteita! Eräs toinen nuori äiti kertoi minulle, kuinka hän yritti hillitä rakkauttaan aviomiestään kohtaan, koska hän "tiesi", että jos he olisivat kelvollisia pääsemään selestiseen valtakuntaan, hänen miehelleen annettaisiin monta vaimoa. Taistellakseen tämän ajatuksen aiheuttamaa ahdistusta ja epätoivoa vastaan, hän yritti rakastaa miestään vähemmän! Eräälle nuorelle miehelle, joka kärsi elinikää lyhentävästä geneettisestä häiriöstä, kertoivat hänen huonetoverinsa (kaikki palanneita lähetyssaarnaajia), että maanpäällisten fyysisten ongelmiensa vuoksi hänelle tultaisiin selestisessä valtakunnassa antamaan "satoja kaikkein kauneimpia kuviteltavissa olevia naisia" palkinnoksi. Nuori mies vastasi, että hän haluasi mieluummin yhden "ei-niin-kauniin" mutta rakastavan kumppanin täällä ja tuonpuoleisessa. Tässä oli vain muutamia monista tuollaisista tapauksista, joita käytettävissä oleva tila ei salli kertoa. Todellakin, nämä tapaukset tuovat mieleen lainauksen C. S. Lewisin ajatuksista: "Ei niin, että olisin (luullakseni) kovinkaan suuressa vaarassa menettää uskoni Jumalaan. Todellinen vaara on päätyä uskomaan tuollaisia kauheita asioita hänestä. Pelkäämäni johtopäätös ei ole, että 'Jumalaa ei siis sittenkään ole olemassa' vaan että 'Jumala on siis todellakin tällainen. Älä enää petä itseäsi.'" Me emme voi sallia tämän hengellisen vahingonteon jatkuvan, nimenomaisesti siitä syystä että pyhät kirjoitukset, jotka tuovat ilmi Jumalan mielen tässä asiassa, tarjoavat kaivatun balsamin häivyttämään tuon vahingonteon kokonaan.

V. H. Cassler


Näppäämällä luettelossa "LUE LISÄÄ" pääset tekstisivuille

Alkuperäinen artikkeli: Cassler, V. H. 2010: "Polygamy". SquareTwo, vol. 3 nro. 1 (kevät); saatavissa osoitteessa: http://squaretwo.org/Sq2ArticleCasslerPolygamy.html
Huom.: Sivujen maisemakuvat ovat somisteita, ne eivät liity tekstiin.


Valerie M. Hudson on professori ja George H. W. Bush -oppituolin haltija Texasin A&M yliopiston Governement and Public service [valtiotieteellisessä] tiedekunnassa. Hänen opetustyönsä liittyy kansainvälisten suhteiden tutkinto-ohjelmaan. Hänen tutkimuskohteisiinsa sisältyvät ulkopolitiikka, kansallinen turvallisuus, sukupuoli ja turvallisuus, metodologia, sekä kystinen fibroosi.
Lähde: http://vmrhudson.org/

Hudson on naimisissa taiteilija David Casslerin kanssa, taidemaalarin jolla on BYU:n MFA-tutkinto. Heillä on kahdeksan lasta. David on myös maisema-arkkitehti.
Kolmella Casslerin lapsista on kystinen fibroosi. Hudson on julkaissut artikkelin, jossa hän esittää, että glutationin puutos, mikä liittyv kystiseen fibroosiin, voi olla syynä moniin sen kroonisiin ongelmiin.
Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Valerie_M._Hudson

Hän toimii SquareTwo-foorumin toimitusneuvoston puheenjohtajana.
Lähde: http://squaretwo.org/index.html

* * *
*Sivun maisemakuvitus on H.H.H. Lorentzin kuva-arkistosta. H. Hoffmann 1930-luku: Vesistövaellus kangaskanootilla Suomessa.

Käännös: Markku Lorentz