Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

104 - Kolme sydäntä - Ikuinen perhe

"Sillä katso, tämä on minun työni ja kirkkauteni — ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen." (Mooses 1:39)
"... maa tuomitaan perikatoon, ellei ole olemassa minkäänlaista yhdistävää sidettä isien ja lasten välillä ... me emme voi päästä täydellisyyteen ilman heitä; eivätkä he voi päästä täydellisyyteen ilman meitä ..." (Oppi ja liitot 128:10,16,17-18,24)

Kuva: E. Kennedy. Provo, 2010.
"Ajatelkaa kiitollisuutta, jota [Vapahtaja] tuntee niitä kohtaan, jotka maksavat työllään ja uskollaan esivanhempiensa nimien etsimisen hinnan ja jotka rakastavat heitä ja Häntä niin paljon, että tarjoavat heille iankaikkisen elämän perheinä, suurimman kaikista Jumalan lahjoista. Hän tarjosi heille äärettömän uhrin. Hän rakastaa ja arvostaa niitä, jotka maksoivat sen hinnan, johon he pystyivät, olipa se mikä tahansa, jotta heidän esivanhempansa voivat valita Hänen tarjoamansa iankaikkisen elämän.
...
Elia oli suuri profeetta, jolle Jumala oli antanut suuren voiman. Hänellä oli suurin voima, minkä Jumala antaa lapsilleen: hänellä oli sinetöimisvoima, voima sitoa maan päällä niin, että se on sidottu taivaassa. Jumala antoi sen apostoli Pietarille. Ja Herra piti lupauksensa lähettää Elia. Elia tuli profeetta Joseph Smithin luo 3. huhtikuuta 1836 heti sen jälkeen kun Kirtlandin temppeli, joka oli ensimmäinen evankeliumin palautuksen jälkeen rakennettu temppeli, oli vihitty. Joseph kuvaili tuota pyhää hetkeä:
'Vielä yksi suuri ja kirkkauden näky puhkesi meille; sillä profeetta Elia, joka otettiin taivaaseen maistamatta kuolemaa, seisoi meidän edessämme ja sanoi: Katso, on tullut täysin aika, josta Malakian suu puhui – todistaen, että hänet [Elia] lähetettäisiin, ennen kuin Herran suuri ja pelottava päivä tulee kääntämään isien sydämet lasten puoleen ja lapset isien puoleen, jottei koko maata lyötäisi kirouksella – sen tähden tämän taloudenhoitokauden avaimet on annettu teidän käsiinne ...' (Oppi ja liitot 110:13–16)
...
Monet teidän esivanhemmistanne ovat kuolleet saamatta koskaan tilaisuutta ottaa vastaan evankeliumia ja saada niitä siunauksia ja lupauksia, joita te olette saaneet. Herra on oikeudenmukainen ja rakastava. Ja siksi Hän valmisti teille ja minulle keinon saada sydämeemme halun tarjota esivanhemmillemme kaikki ne siunaukset, jotka Hän on tarjonnut meille.
Suunnitelma, jonka avulla se on mahdollista, on ollut olemassa alusta asti.
...
Kun teidät kastettiin, esivanhempanne kohdistivat teihin toivonsa. – – He riemuitsivat nähdessään yhden jälkeläisistään tekevän liiton etsiä heidät ... 
...
rakastava Jumala lähettää apua vastauksena rukoukseen tässä pyhässä työssä lunastaa sukumme, joka on Hänen työnsä ja kirkkautensa ja jolle me olemme luvanneet antaa sydämemme." (1)

Henry B. Eyring

Kuva: E. Kennedy. Provo, 2010.
"Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko torjuu joissakin uskonnoissa olevan ajatuksen, että yksittäisten ihmisolentojen henget tai sielut on luotu ex nihilo [tyhjästä]. Mieluummin se hyväksyy kirjaimellisesti Paavalin kirjoituksissaan muotoileman opetuksen: "Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia. Mutta jos olemme lapsia, olemme myös perillisiä, Jumalan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa; jos kerran kärsimme yhdessä Kristuksen kanssa, pääsemme myös osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin hän." (Room. 8:16-18; vrt. Mal. 2:10).
Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että kaikki maailmassa eläneet ja tulevaisuudessa elävät ihmiset ovat Jumalan, Iankaikkisen Isän tosiasiallisia henkijälkeläisiä (4. Moos. 16:22; Hepr. 12:9). Tästä näkökulmasta vanhemmuus edellyttää sekä isän että äidin niin hengille kuolevaisuutta edeltävässä elämässä kuin maallisille majoillekin. Taivaallinen Äiti jakaa vanhemmuuden Taivaallisen Isän kanssa. Tämä käsitys johtaa myöhempien aikojen pyhät uskomaan, että Taivaallinen Äiti on Taivaallisen Isän kaltainen kirkkaudessa, täydellisyydessä, myötätunnossa, viisaudessa ja pyhyydessä. 
...
Usko siihen, että on olemassa Taivaallinen Äiti, joka on Jumalan kumppani luomistyössä ja jälkeläisten saamisessa, ei ole sama asia kuin mariologian vahva korostus roomalaisessa perinteessä.
Usko elävään Taivaalliseen Äitiin on nykyisin selkeästi pääteltävissä oleva osa myöhempien aikojen pyhien ajattelua. Vaikka pyhät kirjoitukset sisältävät vain vihjeitä tästä, kirkon presidenttien lausunnot vuosien varrella osoittavat, että ihmisillä on sekä Taivaallinen Äiti että Taivaallinen Isä." (2)

Elaine Anderson Cannon

Lähteet:
(1) Eyring, Henry B. 2005: Sydämet yhteen liittyneinä. Liahona, toukokuu 2005. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon virallinen aikakauslehti.
https://www.lds.org/liahona/2005/05/28?lang=fin
(2)  Cannon, Elaine Anderson 1992: Mother in Heaven. Teoksessa Encyclopedia of Mormonism. Brigham Young University 2007.
http://eom.byu.edu/index.php/Mother_in_Heaven


Henry B. Eyring toimii tällä hetkellä ensimmäisenä neuvonantajana kirkon ensimmäisessä presidenttikunnassa. Tässä lainatun puheen aikaan hän oli kirkon kahdentoista apostolin koorumin jäsen.


Elaine Anderson Cannon (1922-2003) suoritti tutkinnon sosiologiassa BYU:ssa 1943. Hän on toiminut Deseret News - lehden kirjeenvaihtajana, New Era lehden apulaispäätoimittajana, valtuutettuna Valkoisen talon nuorisokonferenssissa 1959, saanut teini-ikäisten toiminnan tukemiseen liittyvän Seventeen-lehden palkinnon ja kirjoittanut artikkeleita useisiin kansallisiin aikakauslehtiin. Hän on omistanut ja johtanut kolmea yritystä, ja kirjoittanut yli 70 kirjaa. Hän oli suosittu puhujana, TV:ssä ja radiossa. Hän toimi useissa yhteiskunnallisissa tehtävissä ja vapaaehtoistoiminnoissa. Hän palveli myös Kansallisessa naisten neuvostossa varapuheenjohtajana. Presidentti Spencer W. Kimball kutsui hänet kirkon Nuorten Naisten ylijohtajaksi vuonna 1978. Tässä tehtävässä hän toimi vuoteen 1984 saakka.
Lähde: http://www.ldschurchnewsarchive.com/articles/43791/Elaine-Cannon-dies-at-age-81.html

Kännökset: Markku Lorentz