Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

068 - Parantajasta - osa 4

Kuva: Anja Lorentz. Kehäkukka ja pikkusydän. 
... yksinkertaisin vastaus kysymykseen Jeesuksen lapsiin kohdistaman huomion [3. Nefi] syystä on, että hän rakasti heitä ja halusi parantaa heidät. Ehkä Jeesuksen rakastava vastaus kuulijoidensa taholta kohtaamaansa kaipuuseen oli kääntyä haavoittuvimpien puoleen ja siunata heitä - sairaiden ja ahdistettujen, ja lasten. Nuo viattomat olivat joutuneet kokemaan mullistavien tapahtumien aiheuttamat traumat, tapahtumien, jotka olivat Kristuksen ristiinnaulitsemisen merkkejä, kauhistavia sinänsä ja seurauksiltaan, mistä heidän vanhempansa eivät juurikaan pystyneet heitä suojelemaan ja joista lapsilla ei ollut vastuun tai ymmärryksen häivääkään. Lapset eivät voineet olla niiden joukossa, jotka huusivat: 'Oi kunpa olisimme tehneet parannuksen ennen tätä suurta ja kauhistavaa päivää, niin silloin veljemme olisivat säästyneet eivätkä olisi palaneet tuossa suuressa Sarahemlan kaupungissa.' (3. Nefi 8:24) . He kuitenkin kokivat luonnonmullistuksen, jota seurasi kolmen päivän täydellinen pimeys, mihin liittyi 'jatkuvasti suuri suru ja valitus ja itku; niin, suuri oli ihmisten vaikerrus'. (3. Nefi 8:23)
...
Mielenterveyden lähtökohdista nämä lapset - ja heidän vanhempansa - olivat todennäköisesti olleet vammautunut väestö, nyt kokien traumanjälkeisen stressihäiriön oireita: masennusta, tunteiden kokemisen vaikeutta ja vaihtoehtoisesti yliherkkyyttä katastrofista muistuttaville äänille, hajuille tai näköhavainnoille, kyvyttömyyttä nukkua levollisesti ja niin edelleen - vaikka Vapahtajan ilmestyminen kansan keskuuteen tapahtuikin vasta joidenkin kuukausien kuluttua tuhosta (vertaa 3. Nefi 8:5 ja 3. Nefi 10:18).
...
Hugh W. Nibley ehdotti syvällistä tarkoitusta Vapahtajan suorittamalle lasten kokoamiselle ympärilleen: hänen rukouksensa oli pohjimmiltaan rukouspiiri. Toistettuaan kolme kertaa, että vain lapsen kaltainen voi päästä lähelle Herraa, ehkäpä hän veti lapset ympärilleen rukoustaan varten havainnollisena osoituksena tästä pyhästä käytännöstä. Rukouksen vaikutus oli ihmeellinen, liian ihmeellinen kuvattavaksi. (1)* Myös John W. Welch arvelee, että tämä 'saarna temppelin luona' oli läheistä sukua temppelitoimituksille itselleen. Hän esittää, että Vapahtajan sanoessa: 'Katsokaa pienokaisianne', nämä lapset olivat nyt vanhempiensa pienokaisia todellisemmin kuin koskaan ennen, sinetöityinä heihin iankaikkisiksi perheiksi. (2)*
*[ks. suom. huom. viitteen yhteydessä.]

M. Gawain Wells

Kuva: Anja Lorentz. Viiniköynnös.
* * *
... millainen ymmärrys sovituksesta saattoi johtaa kristittyjen väitteisiin kosmisesta sovinnosta ... Se, mitä olen esittänyt, selittäisi, miksi Herra itse oli sovitusuhri (43). Heprealaiskirjeen esittämän väitteen koko ajatus on, että ylipappi Jeesus vei oman verensä taivaaliseen pyhäkköön ja tuli siten uuden liiton välimieheksi (Heb. 9:11-15). Esittämäni selittäisi kosmisen ykseyden, joka kuvataan kohdassa Ef. 1:10: 'yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaassa ja maan päällä ... ' ja Kol 1:17,20: '... hän pitää kaiken koossa, ... [Jumala näki hyväksi ... antaa] ... hänen välityksellään tehdä sovinnon ja ... vahvistaa rauhan kaiken kanssa, mitä on maan päällä ja taivaissa ...' Se selittäisi
Matteuksen käyttämän palvelijatekstin 'Hän kantoi meidän tautimme, otti taakakseen meidän sairautemme' terveeksi tekemisen ihmeiden yhteydessä (Matt. 8:17). Se selittäisi, miksi saarna Apostolien teoissa viittaa Jeesukseen vanhurskaana ja palvelijana, mutta myös elämän ruhtinaana (Ap.t. 3:13-15). Se selittäisi kaikki uuden elämän ja uudeksi luomisen kuvakielen Uudessa testamentissa. Ennen kaikkea se selittäisi ns. kenoottisen virren Kirjeessä filippiläisille 2:6-11; palvelijan tekemä itsensä tyhjentäminen olisi ollut vartauskuvallinen elämän luovuttamisen teko, kun veri, elämä, vuodatettiin ylipapin toimesta Sovituspäivänä luomakunnan terveeksi tekemiseksi ja ennalleen palauttamiseksi. (44)

Margaret Barker

Evankeliumi Luukkaan mukaan 22:44
Moosia 3:7

Kuva: Anja Lorentz. Verenpisaran kukkia.

Artikkelilainausten sisältämät viitteet (numerointi alkuperäisen artikkelin mukainen):

(1) Nibley, Hugh 1978: The Early Christian Prayer Circle. BYU Studies 19/1 (1978), 41–78.
Artikkeli on saatavissa osoitteessa:
http://publications.mi.byu.edu/publications/jbms/19/2/S00006-50901ff4d24f85EarlyCh.pdf
[Suom. huom. - Alkuperäisessä tekstissä Nibley kirjoittaa asian seuraavasti: "... Mormonin kirjassa ylösnoussut Herra siunaa pienet lapset 'yksitellen', mutta hän aloittaa saarnansa nefiläisille kertomalla kolme kertaa, että häntä voi lähestyä ainoastaan niin kuin pieni lapsi (ks. 3. Nefi 9:2211:37-38). Rukouspiiri on lähin menettelytapa lähestyä Herraa, minkä ihmiset maan päällä tekevät - ja he voivat lähestyä häntä ainoastaan 'pienen lapsen kaltaisina'."]
(2) John W. Welch, Illuminating the Sermon at the Temple and Sermon on the Mount: An Approach to 3 Nephi 11–18 and Matthew 5–7 (Provo, UT: FARMS, 1998), teoksen luvussa: Toward an Understanding of the Sermon as an Ancient Temple Text.
[Suom huom. - Alkuperäisessä tekstissä Welch kirjoittaa asian seuraavasti: "Vaikka ei voida tarkasti sanoa, mitä tapahtui tuon poikkeuksellisen iltapäivän aikana, lapset ilmeisesti Herran siunauksen kautta jotenkin kuuluivat nyt vanhemmilleen tavalla, jolla he eivät aikaisemmin olleet heille kuuluneet".]
(43) Tämä rakentuu kirjassani The Great Angel. A Study of Israel’s Second God (Lontoo: Society for Promoting Christian Knowledge, 1992) asetetulle teorialle. Jeesuksen uskottiin olevan Jahven ilmentymä / ruumiillistuma.
(44) Ks. Zimmerli, W. ja Jeremias J. 1957: The Servant of God. ET (englanninkielinen käännös) Lontoo, s.97 alaviite.

Lähteet:

Wells, M. Gawain 2005: The Savior and the Children in 3 Nephi. Journal of Book of Mormon Studies 14/1 (2005), 62–73, 129.
Artikkeli on saatavissa osoitteessa: http://scholarsarchive.byu.edu/jbms/vol14/iss1/7/

Barker, Margaret 1996: Atonement: The Rite of Healing. Tämä artikkeli luettiin tilaisuudessa: Society for Old Testament Study in Edinburgh, heinäkuussa 1994. Se ilmestyi aikakaisijulkaisussa Scottish Journal of Theology vol 49 nro 1 (1996).
Artikkeli on saatavissa osoitteessa: http://www.marquette.edu/maqom/Atonement.pdf



M. Gawain Wells on eläkkeellä oleva Brigham Youngin yliopiston psykologian professori.


Margaret Barker on kehittänyt raamatuntutkimukseen lähestymistavan, joka nykyisin tunnetaan temppeliteologiana. Hän opiskeli teologiaa Cambridgen yliopistossa, Englannissa ja jatkoi tutkimustyötään itsenäisesti. Hänet valittiin Vanhan testamentin tutkimusseuran johtajaksi vuonna 1998, ja hän toimitti seuran toisen erikoistutkielmasarjan, joka julkaistiin Ashgaten toimesta. Hän on myös kirjoittanut 17 kirjaa, jotka muodostavat sarjan, myöhempien teosten rakentuessa hänen aikaisempiin päätelmiinsä.
Vuodesta 1997 hän on ollut mukana Uskonto, Tiede ja Ympäristö symposiumeissa, toiminnassa, jonka kutsui kokoon Konstantinopolin ja Uuden Rooman arkkipiispa, ekumeeninen patriarkka Bartolomeos I. Tämä työ on johtanut kehittämään temppeliteologian käytännöllisiä sovelluksia kristillisen ympäristöteologian perustaksi.
Heinäkuussa 2008 hänelle myönnettiin Canterburyn arkkipiispan toimesta Doctor of Divinity arvonimi, tunnustuksena hänen työstään Jerusalemin temppelin ja kristillisen liturgian parissa, mikä on myötävaikuttanut merkittävästi Uuden testamentin ymmärtämiseen ja avannut tärkeitä tutkimuksen alueita.
Hän on kirjoittanut ja toimittanut julkaisuja yhteistyössä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon piirissä toimivien tutkijoiden kanssa ja luennoinut tämän tutkijayhteisön järjestämissä kokouksissa. Esimerkkejä näistä, ylläolevan tekstin lähteenä olevan esitelmäartikkelin lisäksi, ovat julkaisut:
- Barker, Margaret 2005: Joseph Smith and Preexilic Israelite Religion. Teoksessa Welch, John W. 2005: The Worlds of Joseph Smith. BYU Studies. Brigham Young University. Provo, Utah. 2006.
- Welch, John W. 2009: The Sermon on the Mount in the Light of the Temple. Julkaistu 2009 ja 2016 monografiasarjassa Barker, Margaret toim.: Society for Old Testament Study Monographs. Ashgate / Routledge. London / New York.
Margaret Barker on äiti ja isoäiti sekä metodistisaarnaaja.

Käännökset: Markku Lorentz