Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

087 - Omalaatuisesta erilaistumisen kaudesta - osa 3/11


Kuva: Näkymä Punkaharjulta. 1930-luku.*
"Moniavioisuus"
Valerie Hudson Cassler

Avioliittoa käsittelevä Jaakobin saarna

Millaista kaavaa Jaakob noudattaa avioliitosta puhuessaan? Ensinnäkin, Jaakob huomauttaa erittäin vakavasta sosiaalisesta ongelmasta. Tuon ajan miehet ottavat monta vaimoa ja sivuvaimoa ja "yrittä[vät] haureutta harjoittaessaan puolustella itseään sen perusteella, mitä on kirjoitettu Daavidista ja hänen pojastaan Salomosta." (Jaakob 2:23). Tilanne on se, että nämä pyhien kirjoitusten suuret henkilöt tekivät jotakin, mutta nyt Jumala sanoo, että ne, jotka seuraavat Davidin ja Salomon esimerkkiä syyllistyvät "pahuuteen" (Jaakob 2:23). Miten voimme ymmärtää tämän ilmeisen ristiriidan? Juuri tämä kysymys antaa sysäyksen Jakobin lyhyelle mutta syvälliselle saarnalle avioliiton laista.

Vastauksena tähän kysymykseen Herra huomauttaa, että nämä miehet "eivät ymmärrä kirjoituksia" ja erehtyvät, kun he "yrittä[vät] puolustella itseään" jäljittellessään Daavidia ja Salomoa (Jaakob 2:23). Herra jatkaa: "Katso, Daavidilla ja Salomolla todella oli montavaimoa ja sivuvaimoa, mikä oli iljettävää minun edessäni." (jae 24). Välittömästi tämän suorasukaisen tuomion jälkeen, Herra toteaa:
"Sen vuoksi ... minä olen johdattanut tämän kansan pois Jerusalemin maasta käsivarteni voimalla nostaakseni itselleni vanhurskaan oksan Joosefin kupeiden hedelmästä. Sen vuoksi minä, Herra Jumala, en salli, että tämä kansa tekee niin kuin ihmiset muinoin" (Jacob 2:25-26). Sanojen "sen vuoksi" käyttö näissä kahdessa kirjoitusten kohdassa paljastaa, että osatarkoituksena nefiläisten erottamisessa heidän alkuperäisestä kulttuuristaan ja heidän saattamisessaan valtameren poikki luvattuun maahan oli "nostaa vanhurskas" kansa, joka ei antautuisi Daavidin ja Salomon siveellisiin erheisiin.

Kuvaleike: Näkymä Punkaharjulta. 1930-luku.*
Ja miten Lehin lapset olisivat toimineet, jos tämä tarkoitus olisi täytetty? Juuri seuraavassa jakeessa ennetaan vastaus tähän kysymykseen. Jakeessa 27 Jaakob selittää avioliiton lain - avioliiton rajoittamattoman lain, niin sanotusti: "Sen vuoksi, veljeni, kuulkaa minua ja kuunnelkaa Herran sanaa: Sillä älköön teidän keskuudessanne kenelläkään miehellä olko kuin yksi vaimo; älköönkä hänellä olko yhtään sivuvaimoa" (Jaakob 2:27). Avioliiton ikuisen periaatteen yleinen laki (tai sääntö tai rajoittamaton muoto) on yksiavioisuus. Se että yksiavioisuus on avioliiton laki tai sääntö, on todettu useissa kohdissa kaikkialla pyhissä kirjoituksissa. Otetaanpa yksi esimerkki Opin ja liittojen kohdasta 49:16, jossa Herra sanoo: "Sen tähden on laillista, että hänellä [miehellä]on yksi vaimo, ja he kaksi tulevat yhdeksi lihaksi, ja kaikki tämä, jotta maa voisi vastata luomisensa tarkoitusta." Alussa, kun maa oli tyhjä ja tarvitsi kipeästi täyttämistä, Jumala antoi Aadamille vain yhden vaimon, Eevan, jotta hänen avioliittolakinsa malli voitaisiin asettaa paikalleen aikojen aamunkoitteesta lähtien aivan ensimmäisessä ihmisen maanpäällisessä avioliitossa (katso myös KH Mooses 5:3). (5) Joseph Smith sanoi: "... minä olen alinomaa sanonut, ettei kenelläkään miehellä pidä olla kuin yksi vaimo kerrallaan, ellei Herra toisin määrää." (6) Bruce R. McConkie on samaa mieltä: "Herran avioliittolain mukaan on laillista että miehellä on vain yksi vaimo kerrallaan, ellei Herra anna käskyä ilmoituksen kautta ottaa useampia vaimoja uudessa ja iankaikkisessa liitossa." (7) Tietenkin useamman kuin yhden vaimon ottaminen uuden ja iankaikkisen liiton ulkopuolella, Herran siitä antaman käskyn ulkopuolella, on aina vakava synti. (8)

Jaakob opettaa meille, että yksiavioisuus on yleinen avioliiton laki ja moniavioisuus on poikkeus yleisestä laista, jonka poikkeuksen on oltava Herran määräämä, ennen kuin sitä voidaan toteuttaa. Lisäksi Jaakob paljastaa syyn Herran käskyyn toteuttaa moniavioisuuden poikkeuskäytäntöä: "Sillä jos minä tahdon hankkia itselleni jälkeläisiä, sanoo Herra Sebaot, minä annan käskyn kansalleni [harjoittaa moniavioisuutta]; muuten he kuulkoot tätä [minkä mukaan heillä ei ole kuin yksi vaimo, eikä yhtään sivuvaimoa]" (Jacob 2:30, 27). Muistuttaen, että avioliiton kaksiosainen tarkoitus on 1) herättää vanhurskaita jälkeläisiä Jumalalle täällä kuolevaisuudessa ja 2) valmistella aviopuolisoiden ikuista kasvua tämän jälkeen, Herra nimenomaan yhdistää laillisen mutta poikkeuksellisen moniavioisuuden käskyn ensimmäiseen näistä tarkoituksista. Tämä nimenomainen kytkentä taustalla olevaan hengelliseen avioliiton tarkoitukseen on odotettavissa. Jos Jumala julistaa sekä avioliiton lakia että laillista poikkeusta avioliitossa, niin sekä lain että lain poikkeuksen perustelun on oltava hengellinen perustelu, sillä kuten Herra sanoo, "Ja nyt, totisesti minä sanon teille, että kaikki on minulle hengellistä, enkä minä ole milloinkaan antanut teille ajallista lakia ... sillä minun käskyni ovat hengellisiä; ne eivät ole luonnollisia eivätkä ajallisia, eivät lihallisia eivätkä aistillisia." (OL 29: 34-35).

Kuvaleike: Näkymä Punkaharjulta. 1930-luku.*
Tällä ymmärryksellä avioliiton tarkoituksesta sekä avioliiton lain ja laillisen poikkeuksen mielessä pitäen, Jaakobin saarna on syvällinen, lyhyydestään huolimatta. Lähtemättömästi kiinnittyneenä jumalalliseen rakkauteen lapsiaan kohtaan, Jumala käskee miehiä ja naisia ​​avioitumaan (OL 49:15). Yleensä hän käskee avioitumaan yksiavioisesti (Jaakob 2:27; 3:5; OL 49:16). Joskus hän käskee heitä avioitumaan moniavioisesti (Jaakob 2:30). Jumalan rakkaus meitä kohtaan on vaikuttimena sekä yleisen lain antamiseen että käskyn antamiseen poiketa yleisestä laista. Kuitenkin yksi asia ilmenee myös selvästi Jaakobin saarnasta: Jumala ei ole välinpitämätön siitä, miten hänen lapsensa avioituvat. Hän rajoittaa aktiivisesti ja vakavasti moniavioisuuskäytäntöä, jättäen yksiavioisuuden rajoittamattomaksi. Ihminen voidaan "tuhota" sen vuoksi, että on harjoittanut moniavioisuutta ilman Jumalan lupaa, tulemaan "Perkeleen enkelei[ksi]" ja "saatta[maan] lapsenne turmioon, ja heidän syntinsä voidaan kasata teidän päällenne viimeisenä päivänä", mutta mitään tällaista rangaistusta ei liity yksiavioisuuden käytäntöön (Jacob 2:33, 3:5-6, 10-12).

Valitettavasti Jaakob ei anna meille riittävästi tietoa poikkeuskäytännöstä, jotta voisimme keskustella sen luonteesta ja asemasta Jumalan silmissä. Herra ei perustele Jaakobin saarnassa meille yksiavioisuuden ja moniavioisuuden välisiä merkittäviä eroja. Seuraava kysymyksemme, johon vastausta meidän on etsittävä Opin ja liittojen luvusta 132, on yksinkertainen: Miksi Jumala ei osoita välinpitämättömyyttä yksiavioisuuden ja moniavioisuuden käytäntöjen välillä, vaan hän rajoittaa ankarasti viimeksi mainittua, jättäen ensiksi mainitun käytännöllisesti katsoen rajoittamattomaksi?

Viitteet:
(5) Tästä näkemyksestä olemme kiitollisuudenvelassa Brigham Youngin yliopiston professori Kathleen Bahrille.
(6) Smith, Joseph Fielding, toim. 1985: Profeetta Joseph Smithin opetuksia. Helsinki: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, 322. Suomennos: Helvi Temisevä. Englanninkielinen alkuteos ilmestyi 1976.
(7) McConkie, Bruce R. 1966: Mormon Doctrine, Toinen, uudistettu laitos. Salt Lake City: Bookcraft, 577.
(8) Tämän vuoksi moniavioisia [evankeliumin] tutkijoita, vaikkakin asuvat maissa, joissa moniavioisuus on laillista, ei voida kastaa kirkon jäseniksi tässä elämässä. Vaikka Yhdysvallat laillistaisi moniavioisuuden, kirkon jäsenet eivät voi harjoittaa sitä, ellei Herra anna käskyä profeetan välityksellä, edellyttäen moniavioisuuden harjoittamista kansansa keskuudessa.


Alkuperäinen artikkeli: Cassler, V. H. 2010: "Polygamy". SquareTwo, vol. 3 nro. 1 (kevät); saatavissa osoitteessa: http://squaretwo.org/Sq2ArticleCasslerPolygamy.html
Huom.: Sivujen maisemakuvat ovat somisteita, ne eivät liity tekstiin.


Valerie M. Hudson on professori ja George H. W. Bush -oppituolin haltija Texasin A&M yliopiston Governement and Public service [valtiotieteellisessä] tiedekunnassa. Hänen opetustyönsä liittyy kansainvälisten suhteiden tutkinto-ohjelmaan. Hänen tutkimuskohteisiinsa sisältyvät ulkopolitiikka, kansallinen turvallisuus, sukupuoli ja turvallisuus, metodologia, sekä kystinen fibroosi.
Lähde: http://vmrhudson.org/

Hudson on naimisissa taiteilija David Casslerin kanssa, taidemaalarin jolla on BYU:n MFA-tutkinto. Heillä on kahdeksan lasta. David on myös maisema-arkkitehti.
Kolmella Casslerin lapsista on kystinen fibroosi. Hudson on julkaissut artikkelin, jossa hän esittää, että glutationin puutos, mikä liittyv kystiseen fibroosiin, voi olla syynä moniin sen kroonisiin ongelmiin.
Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Valerie_M._Hudson

Hän toimii SquareTwo-foorumin toimitusneuvoston puheenjohtajana.
Lähde: http://squaretwo.org/index.html

* * *
*Sivun maisemakuvitus on H.H.H. Lorentzin kuva-arkistosta. H. Hoffmann 1930-luku: Vesistövaellus Suomessa.

Käännös: Markku Lorentz