Lue tämän palstan lähtökohdista:

ajatuksista

069 - Muistoja näystä.

Kuva: H.H.H. Lorentzin arkistosta. Miranda. 1894.
Tämän ajatussivun tueksi voit tutustua myös seuraaviin ajatussivuihin:
Joseph Smithin ensimmäisen näyn neljä ns. ensisijaista versiota alkaen täältä.
Artikkeli kolmesta näkyä vastaan esitetystä todistelusta, alkaen täältä.

"... näyttää siltä, että [Joseph Smithin ensimmäisen näyn] kuvauksiin sisältyy enemmän kuin vain pyrkimys pukea sanoiksi Josephin ensimmäinen kohtaaminen jumaluuden kanssa. Lähempi historiallisen aineiston tarkastelu sekä muistojen muodostumisen teoriat antavat näkemystä epäjohdonmukaisuuksien syistä ja Josephin kokemukseensa kohdistamasta kasvavasta ymmärryksestä."
...
"Joseph Smithin selonteot kokemuksestaan ovat rikkaita kuvauksia hänen maailmastaan, täynnä havainnointiin ja tiedostamiseen liittyviä sanoja, sekä syvästi tunnepitoisia lausekkeita. Ne ovat kerronnallisia kuvauksia hänen kokemuksestaan, matkoja hänen mielensä sisälle - ilmaisu, jota hän käytti usein kertoessaan näystään. Tämän tuloksena Smithin selonteot jumalallisesta ilmestyksestään edustavat muuttuvaa muistikuvaa. Hänen kertomuksensa ilmaisevat havainnoinnin ja tiedostamisen kehittyneisyyttä sekä rikasta tunnekirjoa. Ne paljastavat unohtamista, samalla ilmituoden kestäviä, eläviä muistoja häneen syvästi vaikuttaneen kokemuksen perusaineksista - ennen näkyä vallinneesta ahdistuneesta epävarmuudesta, raamatunkohdan Jaakob 1:5 lukemisesta ja pohtimisesta seuranneesta jumalallisesta ilmestyksestä, Jumalan suomasta anteeksiannosta seuranneesta rakkauden ja lunastuksen tunteesta sekä itse näyn todellisuudesta.

Kuva: Eeva Kennedy. Little Finnland.
Kuvaukset osoittavat, että hän tulkitsi tietoisesti kokemustaan ja löysi siitä myöhemmin merkityksiä, jotka eivät olleet sen tapahtuessa hänen saavutettavissaan. Selonteot eivät ole Joseph toteamuksen mukaan tapahtuman virheettömiä henkiin herätyksiä, eivätkä ne todennäköisesti ole 'täyttä sepitelmää elämäntapahtumista'. (31) Pikemminkin ne ovat Joseph Smithin omakohtaisen, rakentavan muistamisen kehityskulun tuloksia. Ei ole mitään keinoa osoittaa, eikä ole välttämättä syytä olettaa, että Josephin muistojen tarkkuus vähenisi tai vääristymä lisääntyisi suhteessa niiden historialliseen etäisyyteen itse näystä. Näyttää siltä, että on parasta pitää jokaista niitä uutena muistona, kunkin niistä ollessa sen hetken vaikutteiden ja menneiden kokemusten varastoitujen palasten välisten yhteyksien muodostamia luomuksia. Jokainen niistä paljastaa joitakin tapoja, joilla Joseph Smith yhdisti menneisyytensä ja alati muuttuvan nykyisyytensä jatkuvassa pyrkimyksessään tehdä molemmat ymmärrettäviksi. Kun ottaa huomioon sen, mitä muistin tutkimus on paljastanut, näyttää epäviisaalta lukea Joseph Smithin kuvauksia muuttumattomina kuvina todennettavissa olevasta menneisyydestä tai täysinä sepitelminä kokemuksesta, jota ei ollut tapahtunut. Pikemminkin ne ovat todisteita siitä, mitä Richard Bushman kutsuu 'muistin uudelleenjärjestelyksi' tai mitä voidaan varsin oikeaan osuvasti nimittää, yksinkertaisesti, muistamiseksi. (32)"

Steven C. Harper

Artikkelilainauksen sisältämät viitteet (numerointi on alkuperäisen artikkelin mukainen):
(31) Barclay, C. R. 1986: Schematization of Autobiographical Memory. Teoksessa Rubin, D. C. toim.: Autobiographical Memory. Cambridge: Cambridge University Press (1986), 97.
(32) Bushman, Richard L. 2005: Joseph Smith: rough stone rolling, New York: Random House, 69.

Lähde:
Harper, Steven C. 2016: Remembering the First Vision. Teoksessa Hales, Laura Harris toim.: A reason for faith: navigating LDS doctrine and Church history. Provo, Utah : Religious Studies Center, Brigham Young University; Salt Lake City, Utah : Deseret Book (2016).
Teos on hankittavissa osoitteissa Deseret Book ja amazon.com


Steven C. Harper on historioitsija Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon historiaosastolla. Hän oli aikaisemmin kirkon historian ja opin professori Brigham Youngin yliopistolla vuosina 2002-2012 ja BYU Hawaii yliopistossa vuosina 2000-2002. Vuodesta 2002 lähtien hän on työskennellyt toimittajana Joseph Smith Papers projektissa ja asiakirjatoimittajana BYU Studies osastolla.

Käännös: Markku Lorentz